همشهری آنلاین: پادشاه اسپانیا پس از مدت های بلاتکلیفی پدرو سانچز، رئیس حزب سوسیالیست را مامور تشکیل دولت کرد.

پایان بن بست سیاسی در اسپانیا

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانس پرس، پادشاه اسپانیا در بیانیه ای که پاتسی لوپز رئیس پارلمان اسپانیا آن را قرائت کرد،گفت: من پدرو سانچز را به عنوان نامزد سمت نخست وزیری انتخاب کرده ام.

براساس این گزارش، مارینو راخوی نخست وزیر موقت اسپانیا برای تشکیل دولت با مشکل روبرو بود زیرا دیگر احزاب از همکاری با وی خودداری کرده بودند.

اسپانیا از زمان برگزاری انتخابات ماه دسامبر سال گذشته در این کشور با بلاتکلیفی روبرو بوده است. در این انتخابات، حزب مردم اسپانیا اکثر کرسی های پارلمان را از آن خود کرد؛ اما نتوانست اکثریت مطلق را به دست آورد.

  • انفعال سیاست خارجی اسپانیا

به گزارش ایرنا روزنامه ال پاییس نيز نوشت: اولین سفرهای رسمی روسای کشورهای مختلف (از جمله روسای جمهور ایران و کوبا) به اروپا در سال جدید میلادی، اسپانیا را جزو مقاصد خود نداشته اند.

جدا از اینکه انجام هر سفری شرایط خاص خودش را دارد باید خاطرنشان ساخت که اسپانیا ماههاست درگیر مسائل داخلی شده و در این مدت دنیا از حرکت باز نایستاده است.

وضعیت نامطمئن سیاست داخلی اسپانیا ممکن است حتی تا فصل تابستان هم ادامه داشته باشد که در این صورت نظر به انفعال اجتناب ناپذیر دستگاه سیاست خارجی، می توان از هدر رفتن یک سال تلاش تمام برای کشور سخن گفت.

یکی دیگر از مسائل متوقف شده اسپانیا در حوزه سیاست خارجی به دلیل وضعیت داخلی کشور، موضوع انتصاب سفرای جدید این کشور در کشورهای دیگر می باشد.

در سالجاری میلادی 44 سفیر جدید عازم ماموریت های خود خواهند شد که وزیر خارجه تصمیم گرفته در چارچوب یک عمل اخلاقی، این انتصابات با تشکیل دولت جدید عملی شوند.

این در حالی است که سفر های رسمی شاه و ملکه اسپانیا به خارج از کشور نیز به دلیل وضعیت داخلی اسپانیا مختل شده است که از جمله آنها ، سفری بود که شاه و ملکه قصد داشتند در هفته گذشته به عربستان سعودی سفر کنند و سفر دیگر این دو به انگلیس نیز می تواند به هم بخورد.

سفر رسمی «فیلیپ» ششم و همسرش به انگلیس، اولین سفر رسمی از سی سال پیش تا کنون می باشد. این درحالی است که برخی از جناح های حزب سوسیالیست نزدیک به «پدرو سانچز» رهبر حزب، خواهان به تعویق افتادن آن هستند. دلیل آن نیز، موقعیت کنونی و روی کار آمدن دولت جدید می باشد. هرچند گفته می شود مسئول روابط بین المللی این حزب نظر مساعد حزب را اعلام داشته است.

نباید از نظر دور داشت که سفر مزبور از ماه ها پیش آماده شده و معمولاً انگلستان دو بار در سال مستقبل بازدیدهای رسمی در سطح کشوری می باشد. تاریخی که در تقویم کاری ملکه انگلستان که در ماه آوریل سال جاری نود ساله خواهد شد، ثبت گردیده است. مقامات امور خارجه دو کشور اسپانیا و انگلستان در این میان تکذیب نموده اند که تاریخ سفر به تعلیق افتاده و یا منحل اعلام شده باشد.

علاوه بر این قرار است که شاه و ملکه اسپانیا در اواسط ماه آوریل به دیدار رسمی از ژاپن بروند. وزارت خارجه اسپانیا از اواخر دوران سلطنت «خوان کارلوس» اول (پدر شاه کنونی اسپانیا) سفری را برای پادشاه به کره جنوبی آماده نمود که احتمالاً این سفر از سوی فیلیپ ششم و همسرش در ادامه سفرشان به ژاپن انجام خواهد رسید.

رویدادهای دیگری نیز وجود دارند که پادشاه نمی تواند آنها را نادیده بگیرد که از جمله آنها باید به کنگره زبان اسپانیولی که بین روزها 15 تا 18 مارس (25 تا 28 اسفند )، در پرتوریکو ، 60 سال روابط دوجانبه اسپانیا و هند و یا 30 سال روابط دوجانبه اسپانیا با اسراییل ، اشاره کرد .

اکنون ، در رابطه با سفر «رائول کاسترو» رئیس جمهور کوبا که برای انجام سفری رسمی به فرانسه سفر کرده ، قرار نیست پس از اتمام سفر خود به فرانسه، عازم اسپانیا شود.

بر اساس گزارش منابع مطلع، رئیس جمهور کوبا هیچ درخواستی برای توقف در اسپانیا نداشته است. البته از طرف اسپانیا هم هیچ تعارفی برای سفر کاسترو به وی نشده که مهمترین دلیل آن وضعیت داخلی سیاسی اسپانیا و عدم تشکیل دولت جدید در کشور می باشد.

گفته می شود «ریکاردو کابریساس» معاون رئیس جمهور کوبا که مسئولیت امور اقتصادی این کشور را بر عهده دارد، هفته آینده عازم مادرید می شود.

نامبرده پس از اتمام سفر رسمی رئیس جمهور کوبا به فرانسه، به اسپانیا سفر خواهد کرد و قرار است در تاریخ 9 فوریه (20 بهمن )، با« لوییس د گیندوس» وزیر اقتصاد اسپانیا در مادرید ملاقات نماید. هدف از رایزنی کوبایی ها با کشورهای مختلف از جمله اسپانیا، تلاش برای بخشش 7 میلیارد و 730 میلیون یورو سود دیر کرد بدهی های این کشور به 'باشگاه پاریس' است.

کد خبر 323912

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha