علی مولوی: یکی از جذاب‌ترین سیمرغ‌های جشنواره‌ی فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین موسیقی فیلم است.

کلهر

احتمالاً تا حالا با همه‌ی بازیگران و کارگردان‌هایی که شانس برنده‌شدن سیمرغ بلورین این دوره‌ی جشنواره را دارند، آشنا شده‌اید. در اين‌جا به‌سراغ بررسی آهنگسازهای بخش سودای سیمرغ جشنواره مي‌رويم تا ببینیم چه کسانی برای سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم با هم رقابت می‌کنند.

 

دوچرخه شماره ۸۲۱

  • امير توسلي

(رسوایی2):

42ساله و اهل تهران است. از نوجواني نواختن پيانو را ياد گرفت و از همان زمان وارد عرصه‌ي موسيقي شد. او پيش از اين كارهاي بسياري در تلويزيون و سينما ساخته است كه از اين ميان مي‌توان به سريال‌هاي «خانواده‌ي آقاي رضايت»، «شمس‌العماره» و «مختارنامه» و فيلم‌هاي «كافه‌ستاره»، «نصف مال من، نصف مال تو» و «نهنگ عنبر» اشاره كرد.

 

دوچرخه شماره ۸۲۱

  • حامد ثابت

(عادت نمی‌کنیم):

اگر فيلم‌هاي «اين‌جا بدون من» يا «يحيي سكوت نكرد» را ديده باشيد، با اين آهنگساز جوان آشنا هستيد. او اين‌روزها درحال ساخت موسيقي فيلم «نگار»، تازه‌ترين فيلم «رامبد جوان» است.

 

دوچرخه شماره ۸۲۱

  • فردين خلعتبري

(کفش‌هایم کو؟):

اين آهنگساز51ساله‌ي نوشهري، يكي از شناخته‌شده‌ترين‌ها در زمينه‌ي موسيقي فيلم است. او موسيقي را با فلوت شروع كرد و در دوران دانشگاه، بعد از انصراف از رشته‌ي سازه در دانشگاه صنعتي شريف، به رشته‌ي موسيقي رفت و مسير زندگي‌اش را انتخاب كرد.

خلعتبري آثار بسياري را هم‌چون «علي و دني»، «به‌رنگ ارغوان»، «نخودي»، «آيينه‌هاي روبه‌رو» و «تنهاي تنهاي تنها» در كارنامه‌ي كاري‌اش دارد. فیلم «کفش‌هایم کو؟»، چهارمین تجربه‌ی سینمایی مشترک او با «کیومرث پوراحمد» به‌شمار می‌رود.

خلعتبری پیش از این چهار بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره‌ی فجر شده است.

 

دوچرخه شماره ۸۲۱

  • كريستف رضاعي

(اژدها وارد می‌شود):

متولد شهر تولوز در فرانسه است. این آهنگساز 50ساله‌ی ایرانی‌فرانسوی، يكي از پركارترين‌ آهنگسازهاي اين‌روزهاست. دست كم بايد بعضي از آثار او را مثل «کنعان»، «سعادت‌آباد»، «ماهی و گربه» و «در دنیای تو ساعت چند است؟» شنيده باشيد.

گفتني است فيلم «اژدها وارد مي‌شود»، علاوه بر جشنواره‌ي فیلم فجر، در شصت و ششمين دوره‌ي جشنواره‌ي بین‌المللی فيلم برلين هم حضور دارد.

 

دوچرخه شماره ۸۲۱

  • مسعود سخاوت‌‌دوست

(نفس):

30ساله است و به پيانو، ويولن‌سل و سنتور علاقه‌ي زيادي دارد. او كارش را با ساخت موسيقي فيلم «بدرود بغداد» شروع كرد و پس از آن آثار بسياري را براي سينما و تئاتر ساخت. «نفس»، دومین همکاری مشترک سینمایی او با «نرگس آبیار» به‌شمار می‌رود.

 

دوچرخه شماره ۸۲۱

  • سحر سخايي

(وارونگی/ مالاریا):

تنها بانوي آهنگساز در بخش سوداي سيمرغ، 30ساله و اهل تهران است. او از 12سالگي آموختن پيانو را شروع كرد و پس از آن نواختن تار را فراگرفت.

سحر سخايي با دست پر و با موسيقي دو فيلم «وارونگي» و «مالاريا»، میهمان بخش سودای سیمرغ جشنواره‌ي فيلم فجر است.

 

دوچرخه شماره ۸۲۱

  • فريد سعادتمند

(دلبری):

آهنگساز 39ساله‌ي يزدي، به واسطه‌ي تشويق‌هاي پدرش، «حسين سعادتمند»، از همان دوره‌ي كودكي و نوجواني به موسيقي علاقه‌مند شد، اما شروع جدي كارش از زمان آشنايي با «مجيد انتظامي» بود.

احتمالاً آثار او را در سريال‌هايي مثل «ارمغان تاريكي»‌ و «پروانه» شنيده‌ايد.

 

دوچرخه شماره ۸۲۱

  • افشين عزيزي

(هفت‌ماهگی):

او با 29 سال سن، از جوان‌ترین آهنگسازهای این دوره‌ی جشنواره است. افشین عزیزی آثار بسیاری را برای تلویزیون و سینما ساخته است که از بین آن‌ها می‌توان به فیلم‌های «کوچه‌ی بی‌نام»، «به‌خاطرپونه»، «مردن به وقت شهریور» و سریال‌های «ماتادور» و «یادداشت‌های یک زن خانه‌دار» اشاره کرد.

«هفت‌ماهگی»، پنجمین همکاری مشترک سینمایی او با «هاتف علیمردانی» است.

 

دوچرخه شماره ۸۲۱

  • آريا عظيمي‌نژاد

(آب‌نبات چوبی):

آهنگساز 42ساله‌ی تهرانی، از معروف‌ترین چهره‌های موسیقی فیلم است. او از نوجوانی نزد پدربزرگش سه‌تار را یاد گرفت و پس از آن رشته‌ی موسیقی  را در دانشگاه ادامه داد.

عظیمی‌نژاد، موسیقی بیش از 50 فیلم و سریال را ساخته که از میان آن‌ها به احتمال زیاد موسیقی سریال‌های «خانه‌ی ما»، «او یک فرشته بود»، «پایتخت» یا موسیقی فیلم‌های «میم مثل مادر»، «فرش ایرانی» یا «طلا و مس» را از او شنیده‌اید. او پیش از این یک‌بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین شده است.

 

دوچرخه شماره ۸۲۱

  • مهيار عليزاده

(سیانور):

31ساله‌ و اهل تهران است. در نوجوانی نواختن تار را فراگرفت و زیر نظر «کیوان ساکت» موسیقی ایرانی را آموخت و تا سال‌ها در کنسرت‌های او حاضر بود.

علیزاده موسیقی فیلم «فرشته‌ها با هم می‌آیند» و سریال «پرده‌نشین» را در کارنامه‌ی کاری‌اش دارد و «سیانور»، دومین همکاری او با «بهروز شعیبی» به‌شمار مي‌آيد.

 

دوچرخه شماره ۸۲۱

  • محمدرضا عليقلي

(امکان مینا/ دختر):

آهنگـساز 55 ساله‌ی تهرانی، به‌عنوان یکی از باتجربه‌‌ترین‌ها در زمینه‌ی موسیقی فیلم شناخته مي‌شود و موسیقی متن بیش از 140 فیلم و سریال را ساخته است.

او از نوجوانی زیر نظر «وانکو نایدنف» بلغاری آهنگسازی را شروع کرد و در 21سالگی با ساخت موسیقی سریال‌های «مثل‌آباد» و «مدرسه‌ی موش‌ها» وارد این عرصه شد.

از میان آثار بسیار او در سینما، احتمالاً موسیقی فیلم‌های «شهر موش‌ها»، «گلنار»، «پاتال و آرزوهای کوچک»، «مدرسه‌ی پیرمردها» و «کلاه‌قرمزی و پسرخاله» را به‌یاد دارید.

گفتنی است محمدرضا علیقلی پیش از این 14بار نامزد بهترین موسیقی جشنواره‌ی فیلم فجر و سه‌بار برای فیلم‌های «خیلی دور، خیلی نزدیک»، «نرگس» و «قدمگاه» برنده‌ی سیمرغ بلورین شده است. او امسال هم با دست پر، با دو فیلم «امکان مینا» و «دختر» به بخش سودای سیمرغ جشنواره آمده است.

 

دوچرخه شماره ۸۲۱

  • اديب قرباني

(نقطه‌ی کور):

یکی از جوان‌ترین چهره‌‌های موسیقی فیلم در بخش سودای سیمرغ است. او که به‌طور جدی به نوازندگی پیانو علاقه دارد، بعد از چند تجربه‌ در زمینه‌ی موسیقی فیلم، در این دوره‌ی جشنواره، با فیلم «نقطه‌ي كور» در بخش سودای سیمرغ حضور دارد.

 

دوچرخه شماره ۸۲۱

  • كيهان كلهر

(لانتوری):

استاد کمانچه‌ی 52ساله‌ی کرمانشاهی، از پنج‌سالگی آموختن موسیقی را آغاز کرد و در 13سالگی در ارکستر رادیو و تلویزیون کرمانشاه مشغول به کار شد.در 17سالگی به ایتالیا و سپس به کانادا مهاجرت کرد و تحصیل در رشته‌ی موسیقی را ادامه داد.

او بیش‌تر به واسطه‌‌ی انگشت‌های سحرآمیزش در نواختن کمانچه شناخته می‌شود، اما در موسیقی فیلم هم تجربه‌های منحصربه‌فردی داشته که می‌توان به نوای کمانچه‌ی او در موسیقی فیلم «جوانی بدون جوانی»، ساخته‌ی «فرانسیس فورد کاپولا» اشاره کرد.

دوچرخه شماره ۸۲۱

  • آرمان موسي‌پور

(بارکد):

40ساله است و موسیقی را در آلمان آموخته است. او از سال 1376 کارش را آغاز کرد. موسی‌پور، آثار بسیاری مثل موسیقی فیلم‌های «خاک و مرجان»، «عصر یخبندان»، «روباه» و موسیقی سریال‌هایی مثل «هوش سیاه» و «فاصله‌ها» را در کارنامه‌ی کاری‌اش دارد. «بارکد»، دومین همکاری مشترک سینمایی او با «مصطفی کیایی» است.

 

دوچرخه شماره ۸۲۱

  • بابك ميرزاخاني

(آخرین‌بار کی سحر را دیدی؟):

آهنگساز و مدرس دانشگاه است و تاحالا سه آلبوم موسیقی در کانادا منتشر کرده است. او آثار بسیاری در موسیقی تئاتر و سینما خلق کرده که از میان آن‌ها می‌توان به فیلم‌های «مصائب چارلی»، «دیگری» و «برف» اشاره کرد.

 

دوچرخه شماره ۸۲۱

  • كارن همايونفر

(باديگارد/ خشم و هياهو/ نيمه‌شب اتفاق افتاد):
47ساله و اهل تهران است. از شش سالگی آموختن پیانو را شروع کرد و پس از اتمام دوران دبیرستان به انگلیس و سپس به ترکیه سفر کرد و فراگیری موسیقی را ادامه داد.

همایونفر از شناخته‌شده‌ترین آهنگسازها در زمینه‌ی موسیقی فیلم است. او موسیقی بیش از 70 فیلم و سریال را ساخته که از میان آن‌ها ممکن است موسیقی فیلم‌های «طهران، تهران»، «اسب حیوان نجیبی است»، «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» یا سریال‌های «حلقه‌ی سبز» و «مدینه» را به‌خاطر داشته باشید.

او پیش از این سه‌بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی فیلم جشنواره‌ی فجر شده و دوبار برای فیلم‌های «زادبوم» و «جرم» اين سیمرغ بلورین را به خانه برده است. همایون‌فر با سه فیلم «باديگارد»، «خشم و هياهو»، «نيمه‌شب اتفاق افتاد»، پرکارترین آهنگساز این دوره است.

 

دوچرخه شماره ۸۲۱

  • پيمان يزدانيان

(به‌دنیا آمدن):

47ساله و اهل تهران است. از شش سالگی نواختن پیانو را فراگرفت و در سال 1377 رتبه‌ی نخست کنکور موزیکال فرانسه را در رشته‌ی نوازندگی پیانو به‌دست آورد.

یزدانیان موسیقی فیلم‌های بسیاری را در کارنامه‌ی کاری‌اش دارد که از میان آن‌ها می‌توان «باد ما را خواهد برد»، «فرش باد»، «شب‌های روشن» و «چهارشنبه‌سوری» اشاره کرد.


پی‌نوشت: متأسفانه تا آخرین لحظه‌های صفحه‌بندی هفته‌نامه‌ی دوچرخه، در هیچ‌یک از فهرست عوامل منتشرشده‌ی فیلم «زاپاس» ساخته‌ی «برزو نیک‌نژاد»، نام آهنگساز اعلام نشده بود که به همین علت در این فهرست گنجانده نشده است.

کد خبر 323911

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha