سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: فؤاد بابان، حسن سلطانی و فریده فرخی‌نژاد - گویندگان پیشکسوت اخبار تلویزیون - شامگاه گذشته به بخش خبری ساعت ۲۱ آمدند تا بار دیگر با گویندگی خبر، خاطرات ۳۷ سال پیش را هم برای خود و هم برای بینندگانشان زنده کنند.

سیما

به گزارش ايسنا؛ صداوسیما در این بخش خبری همچنین برای لحظاتی آنتن را به منتقدانش سپرد تا در گفت‌و‌گویی تلفنی با دو تن از اساتید ارتباطات، مهمترین نقدی که به حوزه خبر در صداوسیما وجود دارد را عنوان کنند؛ هر چند که مدت زمان اختصاص یافته، از نظر این کارشناسان برای نقد بخش‌های خبری صداوسیما که تاکنون کمتر به چالش کشیده شده است، کافی نبود.

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، گویندگان پیشکسوت تلویزیون، شامگاه گذشته هر کدام با خواندن خبری در پخش خبری ساعت 21، بار دیگر به عرصه گویندگی خبر را بازگشتند. هر چند به گفته خودشان پس از سال‌ها تجربه، باز هم برای خواندن خبر استرس داشتند.

فؤاد بابان که بیش از 37 سال در تلویزیون گویندگی کرده است، در ابتدای سخنانش به این نکته اشاره کرد که 37 سال در تلویزیون خدمت کرده‌ است و 37 سال دیگر هم خدمت می‌کند.

حسن سلطانی نیز که به مدت 25 سال در بخش خبری ساعت 21 گوینده خبر بوده است، گفت: یک بار دیگر قسمت ما شد که از باب خبر و از بخش خبری ساعت 21 که بهترین سال‌های عمرمان را سپری کردیم به همه شما بینندگان سلام کنیم.

وی در ادامه درباره استرسی که همواره در گویندگی خبر وجود دارد، سخن گفت و یادآور شد: گوینده همواره قبل از آغاز خبر استرس دارد، اگرچه 37 سال این کار را هم کرده باشد اما باز هم آن استرس همراهش هست. اما نمی‌داند چه قدرتی در نهاد «بسم‌الله‌ الرحمن‌ الرحیم» نهاده شده است که وقتی آن را می‌گویی فتح بابی برای آغاز خبر می‌شود و قوت قلبی به شما می‌دهد که با گفتن آن گویندگی‌تان روی ریل می‌افتد.

فریده فرخی‌نژاد نیز از گویندگان پیشکسوت قدیمی اخبار 21 شبکه یک سیما مثل همیشه و سال‌های دور سخنش را با ورودی خبرش آغاز کرد و گفت: در روز 12 بهمن 94 و سالروز ورود تاریخی امام امت به میهن هستیم. این مناسبت را به همه شما هم‌میهنان تبریک عرض می‌کنم.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش گوینده و مجری جوان بخش خبری ساعت 21 مبنی بر اینکه ساختار و محتوای خبر از گذشته تاکنون چه تغییری کرده و تا چه میزان موفق بوده است، گفت: در بخش خبر خیلی موفق بودیم چه در زمانی که ما حضور داشتیم و چه در حال حاضر. همیشه این بخش خبر مورد اعتماد مردم بوده است. طبیعتا باید این تغییراتی که شکل گرفته است اتفاق می‌افتاد و این تنوع به وجود می‌آمد. مخاطبان نیز این تغییر را پذیرفته‌اند.

در بخش دیگری از این برنامه، فؤاد بابان نیز با مقایسه امکانات بخش خبری صداوسیما در حال حاضر نسبت به سال‌های دور گفت: آن سال‌ها همه چیز هندلی بود، کامپیوترها هندلی بودند و اخبار را همه با دست می‌نوشتند اما در حال حاضر همه چیز پیشرفته شده و تغییر کرده است.

در ادامه گفت‌وگوی بابان، سلطانی نیز یادآور شد: آن زمان وقتی سردبیر خبرها را به ما می‌داد، ما خودمان لید خبرها را می‌نوشتیم و بعد کاغذ را لول کرده و زیر ال‌دی (دستگاهی جهت پخش تصاویر ثابت و نقشه‌های مناطق که در خبر استفاده می‌شد) می‌گذاشتیم. یادش بخیر آقای خوارزمشاهیان بودند که زیر ال‌دی را می‌چرخاندند، گاهی مواقع نیز این سرعت تند و کند می‌شد. اما اکنون یک پدال زیر پای گویندگان است و خیلی راحت از آن استفاده می‌کنند.

او همچنین بیان می‌کند: استودیو خبر در حال حاضر خیلی خبری شده و امکانات آن خیلی بهتر شده است. اما همه سختی خبر در نهاد خبر است. هر کسی شغلی دارد و به هر حال یک روز به تکرار می‌افتد. من 36 سال است کارم گویندگی است اما امشب که خبر را خواندم انگار باز هم برای اولین بار است که این کار را می‌کنم. چون در کار خبر هیچ وقت تکرار وجود ندارد و متنوع و تازه است و دچار کهنگی نمی‌شود.

در ادامه ویژه برنامه بخش خبری ساعت 21، فؤاد بابان نیز یادآور شد: اجازه دهید یادی هم کنیم از همه دوستان و همکاران عزیزمان که ما سه نفر به نمایندگی از همه این عزیزان اینجا هستیم. من به همه آن‌ها سلام می‌کنم و دستشان را می‌بوسم و یادشان همیشه در ذهن و خاطر همه عزیزان خواهد بود.

به گزارش ایسنا، از این ویژه برنامه از گویندگان پیشکسوت اخبار از جمله بختیاری، ناصر احدی، مرحوم حسین نادری، مرحوم اسماعیلی کریمی، خانم مظلومی، خانم ریاضی، اسدالله اسماعیلی، خانم ساکی، خانم شیرازی، خانم شاپور و در پایان قاسم افشار یاد شد.

همچنین بخشی از گفت‌وگوی قاسم افشار، گوینده قدیمی اخبار با مقام معظم رهبری در زمانی که ایشان رییس جمهور بودند، پخش شد و در این گفت‌وگو مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز دهه فجر سخن گفتند.

ویژه‌برنامه بخش خبری ساعت 21 در ادامه به گفت‌وگو با اساتید ارتباطات درباره‌ی وضعیت حال حاضر بخش‌های خبری صداوسیما اختصاص داشت.

بر این اساس گوینده بخش خبری 21 در ادامه این برنامه یادآور شد: همیشه رسانه‌ها منتقدان زیادی دارند به ویژه صداوسیما و بخش خبر.

او در این زمینه گفت‌وگویی تلفنی با دکتر محمد سلطانی‌فر از اساتید علوم ارتباطات و دکتر مهدی فضائلی کارشناس ارتباطات انجام داد.

دکتر محمد سلطانی‌فر، رییس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها درباره مهمترین نقدی که به حوزه خبر در صداوسیما وجود دارد توضیح داد: صداوسیما باید به بسیاری از موارد نگاه حرفه‌ای داشته باشد. یک زمانی بود که صداوسیما شاید رقیب جدی در صحنه‌های خبری نداشت و هر خبری که پخش می‌کرد مورد پذیرش مخاطبان بود اما امروز شاهد این هستیم که ده‌ها و هزاران و میلیون‌ها منابع خبری در دنیا وجود دارند که رقیبان جدی برای صداوسیما هستند. ولی ما شاهد این هستیم که هنوز هم از روش قدیمی و روشی که باید یک خبر را با منبع و مراکز مختلف چک کند و تأخیر این چک کردن اصطلاحا باعث خبرسوزی می‌شود هنوز در صداوسیمای ما وجود دارد.

او گفت: صداوسیما هنوز نتوانسته آن چارچوب سرعت پخش در خبر را برای خود داشته باشد.

سلطانی‌فر در ادامه گفت‌وگوی تلفنی خود با تأکید بر اینکه صداوسیما کمتر باید به مسائل جناحی و سیاسی بپردازد، تصریح کرد: از یک رسانه این چنینی توقع است که جامعه اکثریت خودش و منافع ملی خودش را مد نظر قرار دهد و کمتر به مسائل جناحی و سیاسی بپردازد. در بسیاری از موارد شاهد این بودیم که این نگاه در آن وجود نداشته است.

در بخش دیگری از این گفت‌وگو دکتر مهدی فضائلی از کارشناسان ارتباطات نیز درباره اینکه چقدر این انتقادات را در بخش خبری 21 وارد می‌دانید، بیان کرد: به هر حال اخباری که توسط رسانه ملی مخابره می‌شود بایستی ویژگی‌هایی داشته باشد. در حقیقت صداوسیما سریع‌ترین، جدیدترین، مفیدترین اخبار را باید مخابره کند و همچنین تنوع در اخبارش وجود داشته باشد. ضمن اینکه این ویژگی‌ها را باید سرلوحه کار خود قرار دهد محدودیت‌ها و معذوریت‌هایی دارد و بایستی این محدودیت‌ها را ناظر به منافع عمومی و منافع ملی ببیند.

او ادامه داد: البته ممکن است سلیقه‌هایی متفاوت وجود داشته باشد و فردی خبری را جناحی تلقی کند و فردی دیگر آن خبر را مبتنی بر منافع ملی بداند. در اینجاست که باید موارد را مصداقی بپردازیم تا به صحت موضوع پی ببریم؛ ضمن اینکه نمی‌شود از رسانه ملی توقع و انتظار داشت که مثل یک سایت عمل کند؛ سایت‌هایی که هویت مشخصی ندارند و هر خبری را بدون منبع راحت منتشر می‌کنند.

این کارشناس ارتباطات سپس یادآور شد: طبیعتا رسانه ملی به دلیل فراگیری گسترده و تأثیر بسیار بالایی که در مردم دارد، باید تلاش کند مطمئن‌ترین و صحیح‌ترین اخبار را بگوید؛ البته رسانه ملی باید کوشش کند سرعت هم فدای این مسئله نشود.

فضائلی در ابتدای صحبت‌هایش به ذکر این نکته پرداخت که زمانی که این برنامه برای نقد اخبار 21 در اختیار کارشناسان رسانه قرار داده است، کافی نیست.

به گزارش ایسنا، در پایان نیز حسن سلطانی گوینده پیشکسوت خبر با اشاره به بافت جدید پخش خبری 21 یادآور شد: در بافت جدید امروز، دیگر فقط خبر شبکه یک نیست، امروز در یک بازار مکاره‌ای قرار گرفته‌ایم که ویترین خبر سیما آنچنان که شایسته و بایسته است باید خودش را نشان بدهد.

کد خبر 323782

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha