همشهری‌آنلاین: سران اتحادیه آفریقا با تشکیل گروه تماس درباره لیبی با مشارکت رهبران پنج کشور توافق کردند.

Africanunion

اسماعیل شرقی، کمیسیونر امنیت و صلح در اتحادیه آفریقا طی نشست‌های این اتحادیه در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی گفت:‌ داعش در حال پیشروی به سمت شرق لیبی است و تأسیسات نفتی در راس لانوف را هدف قرار می‌دهد. این گروه تروریستی تلاش می‌کند تا دامنه نفوذ خود در این کشور به ویژه در جنوب را افزایش دهد.

او گفت:‌ این مسئله برای همه ما مهم است و اتخاذ تدابیر جدی را می‌طلبد اما اگر در زمان کنونی دولت و نیروهایی در لیبی وجود نداشته باشند، نمی‌توانیم چنین کاری بکنیم.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، شرقی تصریح کرد: سران اتحادیه آفریقا تصمیم گرفتند تا بار دیگر گروه تماس را در سطحی عالی درباره لیبی به راه بیندازند. این گروه تماس با مشارکت پنج کشور تشکیل می‌شود که هدف آن‌ها حمایت از تلاش‌های کنونی و کمک به دولت وحدت ملی لیبی است.

هنوز مشخص نیست که این گروه از چه کشورهایی تشکیل خواهد شد.

سران اتحادیه آفریقا همچنین جاکایا کیکوتی، رئیس‌جمهور سابق تانزانیا را به عنوان فرستاده ویژه و جدید این اتحادیه در امور لیبی تعیین کردند.

شرقی تصریح کرد در زمان کنونی راهکار نظامی برای بحران لیبی وجود ندارد و این گزینه احتمالا اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.

لیبی از زمان سرنگونی نظام معمر قذافی، دیکتاتور سابق این کشور شاهد درگیری مسلحانه میان شبه نظامیانی است که کنترل بیشتر مناطق را در دست گرفته‌اند. اخیرا دولت وحدت ملی در لیبی تشکیل شد اما از پارلمان رأی اعتماد نگرفت.

داعش نیز با استفاده از اوضاع وخیم سیاسی و امنیتی در این کشور کنترل برخی مناطق را در دست گرفت.

کد خبر 323637

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha