دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
۰ نفر

همشهری دو - عیسی محمدی: میدان بهارستان، خیابان مصطفی‌خمینی، چهارراه سیروس، بازار تهران، منطقه۱۲، محدوده تهران قدیم و... . این اسم‌ها، شما را یاد چه چیزی می‌اندازد؟

مجموعه‌‌ای ماندگار در قلب یک انفجار

اولش، هويت قديمي و اصيل ابرشهري به نام تهران و البته بعد، شلوغي بي‌حد و حصر اين نقطه از پايتخت. اما كمي پايين‌تر از بهارستان و نرسيده به چهارراه سرچشمه كه بياييد، باورتان نمي‌شود كه دست‌راست و انتهاي خيابان صيرفي‌پور، درست در قلب اين نقطه بسيار متراكم، مجموعه‌اي وجود داشته باشد كه با حضور در آن، نه سروصدايي از مردم و ترافيك اين ناحيه مي‌شنويد، نه اصلا فكر مي‌كنيد كه در شلوغ‌ترين قسمت تهران بزرگ نشسته‌ايد؛ مجموعه‌اي در تلاقي تاريخ انقلاب و صداي فواره‌هايي آرامبخش و... . مجموعه فرهنگي شهداي انقلاب اسلامي، معروف به مجموعه سرچشمه. دوست داريد امروز كه جشن سي‌وهفتمين سالگرد پيروزي انقلاب شروع شده درباره مجموعه شهداي انقلاب اسلامي بيشتر بدانيد؟ با ما همراه شويد.

  • مسجدي به ياد بهشتي‌ها

براي رسيدن به اين مجموعه، مي‌توانيد از ايستگاه متروي بهارستان و خيابان مصطفي خميني استفاده كنيد. مهم‌‌ترين بخش مجموعه سرچشمه، يك مسجد بزرگ است. مساحت مفيد اين مسجد 350مترمربع است. اگر روزي گذرتان به اين مسجد افتاد، سرتان را كه به بالا برگردانيد و سقف مسجد را تماشا كنيد، مي‌بينيد كه اسامي شهداي هفتم تير سال60 نيز به‌ترتيب حروف الفبا و با خط خوش نستعليق در آن جاي گرفته است.

  • از همايش‌ها تا نمايش‌هاي مذهبي

از ديگر بخش‌هاي مجموعه سرچشمه، مي‌توان به حسينيه و سالن همايش‌‌هاي بين‌المللي آن اشاره كرد. حسينيه مجموعه، به‌نوعي محل اجتماعات مذهبي شده و قرار است تعزيه‌ها و نمايشگاه‌هاي فصلي مختلف در آن برگزار شود. اين حسينيه امكانات زيادي هم دارد و نكته جالبش اينجاست كه همزمان مي‌تواند پذيراي 3‌هزار نفر باشد. از سوي ديگر، سالن همايش‌هاي مجموعه، مجهز به سامانه‌هاي صوتي و تصويري مورد نياز چنين سالن‌هايي است. وجه بين‌المللي‌ بودن اين سالن، آنجاست كه در 2 سمت آن، اتاق‌‌هاي ترجمه همزمان طراحي شده است. اين سالن، گنجايش 400نفر مهمان را دارد.

  • مهدكودكي براي مراجعان

از جالب‌ترين ايده‌هاي اجرايي شده در اين مجموعه، مهدكودك آن است. ايجاد مهدكودك در اين مجموعه باعث شده تا والديني كه علاقه‌مند به حضور در فعاليت‌هاي اجتماعي هستند ولي به خاطر بچه‌ها محدوديت‌هايي دارند، ديگر مشكلي براي حضور در اينجا نداشته باشند. در ايام برگزاري جلسات مذهبي و نمايشگاه‌ها و... اين مهد كودك از كودكان نگهداري مي‌كند.

  • بوي شهدا مي‌آيد

يادمان شهداي هفتم تير، از ديگر بخش‌هاي اين مجموعه محسوب مي‌شود. در حياط اين يادمان، 2‌تن از شهداي گمنام دفاع‌مقدس دفن شده‌‌اند تا محل مراجعه و زيارت علاقه‌مندان به فرهنگ انقلاب و شهادت باشند. جدا از اين موارد، ايوان قتلگاه در مقتل شهداي هفتم تير نيز ساخته شده و البته در حال تكميل است. سردر ورودي اين ايوان، 18متر ارتفاع داشته و شامل شبه‌محرابي به ارتفاع 12متر مي‌شود.

  • بخش‌هاي آموزشي

اين مجموعه داراي 2 بخش آموزشي نيز هست؛ دانشگاه و مركز آموزش. بخش دانشگاه اين مجموعه قرار است كه در رشته‌هاي آموزشي، فرهنگي، هنري، قرآني، مذهبي و مديريتي دانشجو بگيرد و فعاليت‌هاي دانشگاهي داشته باشد كه كارهايش در حال انجام است. در كنار آموزش دانشگاهي، بخش آموزش‌ها هم وجود دارد كه قرار است به‌طور كلي‌تر و آزادتر و عمومي‌تر فعاليت كند.

  • فروشگاه چند منظوره

تقريبا بيشتر جاهاي مجموعه معرفي شده و صرفا چند جاي ديگر باقي ‌مانده است. جاي ديگري كه بسيار به‌كار شما خواهد آمد، فروشگاه است. در اين فروشگاه، شما محصولات فرهنگي مرتبط با سبك زندگي ايراني- اسلامي را مي‌توانيد تهيه كنيد. البته اين فروشگاه، قابليت تبديل به نمايشگاه براي گروه‌هاي سني مختلف و مناسبت‌هاي ريز و درشت را خواهد داشت؛ ضمن اينكه مي‌تواند محلي هم براي رونمايي و نقد و بررسي كتاب‌هاي جريان‌ساز يا تازه منتشرشده باشد. جدا از همه اينها، مجموعه سرچشمه پاركينگ سرپوشيده‌اي هم دارد كه در آن واحد مي‌تواند پذيراي 100خودرو باشد. اين پاركينگ، دسترسي‌هاي آساني به تمام بخش‌هاي مجموعه دارد.

  • از كتابخانه تا نگارخانه

از ديگر بخش‌هاي اين مجموعه مي‌توان به كتابخانه و نگارخانه آن اشاره كرد. كتابخانه اين مجموعه، شامل كتاب‌هايي است كه در حوزه انقلاب اسلامي، فرهنگ ايثار و شهادت و... چاپ شده‌اند. نگارخانه اين مجموعه نيز بزرگ‌ترين نگارخانه سرپوشيده كشور محسوب مي‌شود. اين نگارخانه، در قالب نمايشگاهي فرهنگي خدمات‌رساني مي‌كند.

  • بوي خوش غذا

مجموعه، آشپزخانه‌اي مدرن و امروزي هم دارد. آشپزخانه در يك مجموعه فرهنگي چه كاركردي مي‌تواند داشته باشد؟ هدف اين بخش، تأمين غذاي مورد نياز رستوران، سالن همايش، حسينيه و مسجد مجموعه سرچشمه است. رستوران مجموعه نيز در فضايي سنتي و جذاب شكل گرفته است تا كساني كه براي حضور در نمايشگاه‌ها و همايش‌ها و ديگر برنامه‌ها آمده‌اند براي صرف غذا نياز به مراجعه به بيرون از مجموعه نداشته باشند.

  • كي راه افتاده است؟

درست 4سال پيش بود كه اين مجموعه راه افتاد؛ در محل انفجار دفتر مركزي حزب جمهوري اسلامي؛ جايي كه شهيدبهشتي و يارانش براي هميشه آسماني شدند. به بركت خون اين شهيدان، حالا اين مجموعه فرهنگي در حال فعاليت است و مديريتش هم برعهده سازمان تبليغات اسلامي است. اين مجموعه شكل‌گرفته است تا كار انتقال ارزش‌هاي اسلامي «از نسل مبعوث به نسل وارث» را عهده‌دار باشد و به سرانجام برساند؛ يعني انتقال ارزش‌هاي انقلابي پدران ما كه انقلاب را به پيروزي رساندند به نسل‌هاي بعدتر. همچنين «تبيين تاريخ انقلاب اسلامي و سيره شهداي آن، به‌ويژه شهداي فاجعه تروريستي هفتم تير سال۱۳۶۰ به‌عنوان الگوهاي موفق و كارآمد»، «واكاوي فاجعه تروريستي هفتم‌تير سال۱۳۶۰» و «معرفي چهره نفاق به‌عنوان ابزار دست استكبار جهاني» و «بيان حقانيت و مظلوميت جمهوري اسلامي ايران» و «طرح گفتمان انقلاب اسلامي» از مهم‌ترين اهداف راه‌اندازي اين مجموعه تعريف شده است.

کد خبر 323591

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha