یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: فرود گرگین‌پور فرزند بزرگ حبیب خان گرگین پور متولد ۱۳۲۴ در ایل قشقایی است. او در کودکی با تشویق والدین موسیقی را آغاز کرد.

ابتدا با آکوردئون آشنا شد سپس با ویلون مانوس شد و والدینش را بر آن داشت تا او را به تهران برده تا او در محضر اساتیدی همچون حبیب‌الله بدیعی ، علی تجویدی به آموختن و تکمیل هنر خود بپردازد. در کنار آن توانست در مدت دو سال کلاس ابتدایی و در مدت دوسال دوره دبیرستان را به اتمام رساند.

او در سال ۱۳۵۲ از دانشگاه شیراز در رشته زبان و ادبیات فارسی فارغ التحصیل شد و سپس در سال ۱۳۵۴ با ورود به دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران از تجارب استادانی نظیر نورعلی خان برومند، علی اصغر بهاری، محمدرضا لطفی بهره‌مند گردید. بدیعی درباره او گفته ، گرگین پور تنها شاگرد من است که به او حسادت میکنم.

وی در سال ۱۳۵۸ در رشته موسیقی فارغ التحصیل شد . وی در مسابقات سراسری موسیقی کشور که قبل از انقلاب هر ساله برگزار می شد در سال ۱۳۵۶به مقام نخست نوازندگی ویلن در کشور دست یافت و بعدها در سال ۱۳۷۲ در بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر نیز مقام نخست نوازندگی کمانچه کشور را از آن خود ساخت .

او به مدت چهل و اندی سال عاشقانه در راه اعتلای فرهنگ موسیقی اصیل قشقایی زحمات زیادی را متحمل شد و به تدوین و گردآوری آهنگ‌های قشقایی که در حال فراموش‌شدن بودند پرداخت. وی در طول فعالیت‌های هنری با استادان بزرگ نواحی و سنتی ایران زمین همکاری نزدیک داشته و برای تعدادی از بزرگان موسیقی کشور هم آهنگ‌هایی ساخته که منتشر شده‌اند ولی متاسفانه عموم نمی‌دانند آهنگساز این اثرها چه شخصی است .

از آثار دیگر ایشان می‌توان به اثر جاودانه ۱۳۵۴ با همکاری محمد حسین کیانی، کاست شماره ۱ ترکمن صحرا سال ۱۳۵۸، هجران، کوراغلو،;مجموعه آلبوم ۶ کاسته موسیقی قشقایی منتشر شده توسط انجمن موسیقی ایران و تعداد بی‌شماری از نواخته‌های خصوصی وی که در دسترس علاقه مندان قرار دارد، اشاره کرد.

او همچنین کنسرت‌هایی که در شهرهای مختلف مانند شیراز، اهواز، گچساران، تهران و .... به روی صحنه برده است.

کد خبر 323548

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha