همشهری آنلاین: روزنامه پر تیراژ دونگ‌ها ایل‌بو کره‌جنوبی با اشاره به سفر قریب‌الوقوع خانم پارک گیون‌هه رئیس جمهور کره‌جنوبی به ایران در اواسط سال‌جاری میلادی با حسن طاهریان سفیر جمهوری اسلامی ایران در کره‌جنوبی مصاحبه اختصاصی انجام داد.

taherian seoul

حسن طاهریان در گفت‌وگو با روزنامه کره‌ای زبان دونگ‌ها ایل‌بو به تمایل شرکت‌های کره‌ای برای حضور در بازار ایران پس از لغو تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: به اعتقاد تهران، شرکت‌های کره‌ای باید برای حضور در بازار رقابتی ایران فعال‌تر عمل کنند، زیرا بازار فعلی ایران بسیار متفاوت تر از گذشته است.

وی افزود: نقش آفرینی کارآفرینان بزرگ اروپایی در بازار ایران، شرایط را برای حضور در ایران بسیار رقابتی کرده است و این موضوع حضور فعال‌تر شرکت‌های کره‌ای را می‌طلبد.

سفیر ایران در کره‌جنوبی گفت: طرح هایی در ایران برای مشارکت خارجی در حوزه های نفت و گاز، عمران و جاده سازی، تجهیز بنادر، خرید هواپیما و نیز هتل‌سازی پیشنهاد شده است و کارآفرینان کره ای می توانند در همه این عرصه ها با ایران همکاری داشته باشند. ضمن آنکه همکاری در بخش های دیگر چون ساخت پنج بیمارستان مدرن توسط کره جنوبی در ایران نیز در دستور کار قرار دارد.

طاهریان افزود: بدون شک در این بازار بزرگ، شرکت‌های کره‌ای باید فعال تر عمل کنند. ضمن آنکه با توجه به عمکرد مثبت کره‌ای‌ها در سال‌های دور در ایران و نگاه مثبت مردم ایران به این کشور، فرصت های قابل توجهی در حوزه تسهیل مناسبات اقتصادی برای طرف کره ای وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی حضور شرکت های کره ای در ایران با توجه به تصمیم شرکت «پوسکو» برای ساخت یک کارخانه فولاد در ایران، گفت: علاوه بر این موضوع، مذاکره با شرکت «هیوندای» برای تاسیس یک کارخانه اتومبیل سازی در ایران نیز در دستور کار قرار دارد.

این دیپلمات ارشد ایران در سئول افزود: موضوع ساخت پالایشگاه نفت توسط شرکت «دیلیم» و ساخت نیروگاه تولید برق توسط شرکت دوسان و همچنین تاسیس و نصب دستگاه‌های آب شیرین کن در ایران از جمله طرح هایی است که مذاکرات آن با طرف های کره ای در حال انجام است.

طاهریان نسبت به انتشار برخی اخبار در رسانه‌های کره جنوبی که همکاری تهران - پیونگ یانگ را مانعی بر سر گسترش تعاملات ایران با کره جنوبی دانسته بودند، تاکید کرد: ایران خواهان صلح و ثبات در شبه جزیره کره است و سیاست اصولی ما جهان عاری از سلاح هسته‌ای است.

وی افزود: ایران در زمینه ساخت سلاح نظامی مانند موشک هیچ نیازی به دریافت کمک از دیگر کشورها ندارد و در این زمینه کاملا خودکفا است.

سفیر ایران در کره‌جنوبی همچنین با تاکید مجدد بر عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه خاورمیانه، بر مقابله جدی ایران با گروه‌های تروریستی از جمله داعش تاکید و اعلام کرد که اگر کمک های ایران به کشورهای منطقه در زمینه مبازره و مقابله با گروه‌های تروریستی و داعش نبود، این گروه تروریستی اکنون در پایتخت عراق حضور داشت.

طاهریان با اشاره به علاقه مردم ایران به گسترش همکاری های فرهنگی با کره جنوبی، خواهان گسترش مناسبات تهران - سئول در این حوزه شد.

روزنامه دونگ‌ها ایل‌بو از مشهورترین روزنامه‌های کره‌اي زبان کره‌جنوبی است که روزانه بیش از یک میلیون نسخه تیراژ دارد.

کد خبر 323279

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha