مجموع نظرات: ۱
چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: علی اکبر سیاری، در تیرماه سال ۱۳۳۰ در روستای زهان منطقه زیرکوه قانیات در خانواده ای مذهبی متولد شد.

sayyari

سياري دوره ابتدایی را در روستا ي زهان، گذراند و در سال 1343 به منظور ادامه تحصیل به شهر بیرجند مهاجرت و در دبیرستان شوکتی در رشته دیپلم طبیعی با رتبه اول در سال 1349 فارغ التحصیل شد و در همان سال از طریق کنکورسراسری در دانشگاه فردوسی مشهد در رشته پزشکی به تحصیل پرداخت.

ازسال 1349 تا شهریور 1356 به مدت 7 سال دوره پزشکی عمومی را گذراند. در این دوره در فعالیت‌های اجتماعی دهه پنجاه مشارکت فعاليت داشت و در سال 55 توسط ساواک دستگیر و زندانی شد.

در شهریور 1356 با رتبه ممتاز ودر سن 26 سالگي، رشته پزشکی عمومی را به پایان رساند و در مهرماه همین سال در این دانشگاه در رشته تخصصی کودکان پذیرفته شد. به مدت 3 سال دوره دستیاری اطفال را در بیمارستان امام رضا (ع) گذراند. این دوره مقارن با ایام مبارزات انقلابی مردم ایران بود. او ضمن کسب دانش و مهارت پزشکی در رشته کودکان و ارائه خدمت به کودکان در فعالیت‌های اجتماعی سیاسی مردم مشارکت فعال داشت. نماینده دانشجویان و دستیاران در این سالها بود و در سال 1359 موفق به کسب تخصص در رشته تخصصی کودکان شد.

در سال 59 داوطلبانه عازم جبهه جنگ جنوب شد و با جهاد سازندگی همکاری خدمات بهداشتی درمانی در این منطقه داشت.

در سال 60 به خدمت سربازی رفت. به عنوان پزشک وظیفه با تخصص اطفال با لشکر 77 خراسان با بیمارستان لشکر همکاری داشت ولی محل اصلی خدمت او جبهه جنگ جنوب محل ماموریت لشکر 77 بود.

در عملیات آزادسازی آبادان، بوستان، فتح المبین حضور داشت. وي جمعاً به مدت 36 ماه در جبهه‌هاي جنگ تحميلي حضور فعال داشت و بعد از پایان سربازی به منظور گذراندن خدمات قانونی که پزشکان باید انجام دهند در اهواز در بیمارستان ابوذر مشغول خدمت شد و تا آبان ماه سال 63 در این منطقه مشغول خدمت بود و در سال‌های بعد هم به عنوان عضو تیم های اضطراری پزشکی عازم منطقه شد.

درآذرماه سال 63 به استخدام دانشگاه شهید بهشتی به عنوان استادیار گروه اطفال درآمد و مشغول خدمت در بیمارستان جرجانی شد.

از سال 64 به مدت ده سال با سمت معاون وزیر علوم و آموزش عالی مشغول خدمت بود. برنامه‌های پنجساله اول و دوم توسعه آموزش عالی را تدوین و موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی را در این وزارت تاسیس و در این موسسه مجله پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی را راه اندازی كرد و در توسعه دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی در کشور نقش تاثیرگذاری داشت .

در سال 74 به منظور ادامه تحصیل در رشته فوق تخصص گوارش کودکان در دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز طبی کودکان مشغول تحصیل شد و کارهای اجرایی را رها كرد.

در سال 76 با موفقیت دوره فوق تخصص گوارش کودکان را به پایان رساند و در بیمارستان کودکان مفید وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بخش گوارش کودکان دانشگاه را راه اندازی و به ارائه خدمات بهداشتی درمانی و آموزشی در این رشته پرداخت.

او بعد از انتخابات دوم خرداد 76 مجدد به کار اجرایی دعوت و در شهریور 76 به سمت معاون بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی منصوب شد و تا دیماه 80 مشغول به خدمت بود. در این مدت با پیشینه مدیریتی که به مدت 10 سال در وزارت علوم و آموزش عالی داشت ، توانست در ارتقای سطح سلامت جامعه شاخص های بهداشتی درمانی کشور را ارتقاء بخشید و برنامه های پنجساله توسعه سوم و چهارم این بخش را تدوین و در جهت اجرای آن تلاش كرد و با تغییر ساختار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سال 80 لغایت مهرماه 84 معاون هماهنگی این وزارت که مسئولیت هیات های امناء دانشگاه های علوم پزشکی هم در این حوزه بود به خدمت مشغول شد.

از مهرماه سال 86 به دانشگاه بازگشت و در کسوت استادی به خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی در بیمارستان کودکان مفید پرداخت.

او اکنون استاد تمام این دانشگاه، رئیس بخش گوارش و مدیر گروه اطفال دانشگاه است. در مدت خدمات علمی چندین طرح پژوهشی را اجرا و حدود 49 مقاله علمی به زبان فارسی و انگلیسی در مجلات معتبر علمی منتشر كرد.

در 50 کنگره علمی در سطح ملی و بین المللی مقاله ارائه کرده است. در چند مجمع بین المللی سخنرانی داشته است و 6 عنوان کتاب تالیف كرده و در تالیف 2 عنوان کتاب مشارکت و در 4 مجله علمی عضو هیات تحریر بوده است. مسئول یا عضو بیش از 20 کمیته علمی در کشور بوده است.

از ديگر سمت‌هاي او رئیس انجمن علمی تغذیه کودکان ایران، معاون انجمن پیشگیری و درمان چاقی، معاون انجمن علمی گوارش و کبد کودکان است.
حوزه تدریس دكتر سياري، بیماری‌های کودکان برای پزشکان و دانشجویان دوره‌های مختلف تحصیلی است.

سياري در دولت دكتر روحاني و از سوي دكتر سيد حسن هاشمي، وزير بهداشت ، به سمت معاون بهداشتي وزير بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي منصوب شد.

کد خبر 323150

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد GB ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
    0 1
    خیلی دکتر بداخلاقیه