همشهری آنلاین: رییس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در راستای امضای تفاهم‌نامه همکاری زیست محیطی میان ایران و چین، قراراست این کشور تجهیزاتی به ارزش حدود ۳ میلیون دلار برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در اختیار ایران قرار دهد.

چین سه میلیون دلار تجهیزات برای کاهش گازهای گلخانه‌ای به ایران می‌دهد

همزمان با سفر رییس جمهور چین به تهران، تفاهم‌نامه همکاری‌های زیست محیطی میان سازمان حفاظت محیط زیست، صندوق ملی محیط زیست ایران و کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین امضا شد.

به گزارش ايرنا، مجید شفیع‌پور روز یکشنبه گفت: مهم‌ترین محور این تفاهم‌نامه همکاری در زمینه مقابله با پدیده گرمایش جهانی زمین و تغییرات آب و هوایی در راستای تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

وی اظهار کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه دولت چین حدود 3 میلیون دلار تجهیزات در زمینه بهره‌گیری از ادوات لازم برای استفاده از انرژی خورشیدی در اختیار ایران قرار می‌دهد که این کار از طریق صندوق ملی محیط زیست انجام می‌شود.

شفیع‌پور ادامه داد: زمان برای تامین، نصب، راه‌اندازی و آموزش استفاده از تجهیزات از سوی چین در ایران دو سال تعیین شده و برای تمدید آن پیش‌بینی صورت نگرفته است.

وی گفت: پیش‌بینی ما این است که اولین محموله تجهیزات سه تا چهار ماه آینده وارد کشور شود. این همکاری در قالب همکاری‌های جنوب جنوب یعنی تبادل تجربیات و فناوری‌ها صورت می‌گیرد.

تغییرات اقلیمی، مساله‌ای جهانی است که بر منافع کشورها تاثیرگذار بوده و حل آن نیز مستلزم همکاری همه اعضای جامعه جهانی است. همکاری جنوب جنوب رویه‌ای از همکاری است که با آن، کشورهای در حال توسعه می‌توانند از ظرفیت‌های خود استفاده کرده و به هدف توسعه مشترک برسند. در کنفرانس تغییرات اقلیمی ورشو، چین برای پیشرفت همکاری جنوب جنوب تلاش زیادی به عمل آورده و کمک‌های زیادی در اختیار دیگر کشورها قرار داده است.

کد خبر 322828

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha