همشهری آنلاین: سلول‌های رنگی موجود در بدن برخی نرم‌تنان غول‌پیکر می‌تواند محققان را در تولید پنل‌های خورشیدی، تلویزیون‌ها و گوشی‌های هوشمند یاری کند.

نرم‌تنان الهام‌بخش محققان در تولید تلفن‌های هوشمند و تلویزیون

به گزارش ایرنا، نوعی از نرم‌تنان، دوکفه‌ای‌های غول‌پیکر ساکنین بومی اقیانوس آرام و هند هستند و در طبیعت تا 100 سال عمر می‌کنند.

با وجود این که دوکفه‌ای‌های غول‌پیکر در آب‌های فقیر از مواد غذایی زندگی می‌کنند، این موجودات به دلیل همزیستی با نوعی جلبک که توانایی فتوسنتز دارد، قادرند تا 120 سانتی‌متر رشد کنند. در این نوع همزیستی، مواد غذایی مورد نیاز دوکفه‌ای، توسط جلبک و مواد ارگانیک سرشار از نیتروژن که برای زندگی جلبک ضروری است، توسط دوکفه‌ای تامین می‌شود.

محققان دانشگاه کالیفرنیا در جریان تحقیقاتی که در رابطه با سلول‌های رنگی بدن دوکفه‌ای‌ها انجام دادند، حقایق جدیدی را در رابطه با جذب نور و تبدیل آن به انرژی، توسط این سلول‌ها دریافتند. سلول‌های مذکور قادرند رنگ‌های آبی، سبز، طلایی و سفید را تولید کنند.

محققان در این تحقیق فرآیند تولید هریک از رنگ‌های تولید شده توسط دوکفه‌ای را بررسی کردند. در این تحقیقات از دو گونه Tridacna maxima و Tridacna derasa استفاده شده است.

اگر محققان بتوانند ساختارهایی را برای شبیه‌سازی فرآیند تولید رنگ در دوکفه‌ای‌ها تولید و کنترل کنند، امکان تولید نمایشگرهایی فراهم می‌شود که با منعکس کردن نور طبیعی و مصنوعی کار می‌کنند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Optica منتشر شده است. 

کد خبر 322788

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha