همشهری‌آنلاین: طالبان افغانستان می‌خواهد پیش از آغاز مذاکرات صلح با دولت این کشور، از فهرست سیاه سازمان ملل خارج شود.

afghanistan taliban

چند ماه پس از بدتر شدن اوضاع امنیتی در افغانستان و به دست گرفتن کنترل هلمند توسط طالبان و انفجارهای انتحاری گاه و بی‌گاه در پایتخت این کشور،‌ دولت کابل و همسایگانش تلاش می‌کنند تا مذاکرات صلح افغانستان را بار دیگر از سر بگیرند.

اما این بار طالبان می‌خواهد پیش از برگزاری این مذاکرات و پیوستن به آن از فهرست سیاه سازمان ملل خارج شود.

یکی از اعضای طالبان در مصاحبه با رویترز گفت: این گروه در صورتی در مذاکرات شرکت می‌کند که از فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل خارج شود.

 او که خواست نامش فاش نشود، گفت: ما از آنها می‌خواهیم در ابتدای امر نام ما را از فهرست سیاه خارج کنند و به ما اجازه دهند تا به صورت آزادانه در سراسر جهان سفر کنیم، بعد از آن درباره شرکت در مذاکرات به گفت و گو می‌نشینیم.

پاکستان دور نخست این مذاکرات را میزبانی کرد که در ژوئیه 2015 برگزار شد اما دور دوم این مذاکرات پس از آن‌که مشخص شد رهبرطالبان، ملا عمر دو سال قبل مرده، لغو شد.

روز شنبه مقام‌های سابق افغانستان، فعالان و نمایندگانی از طالبان در هتلی در دوحه قطر گردهم آمدند تا در یک نشست دو روزه شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت:‌ این نشست فرصتی مغتنم برای بیان نظرهاي طرف‌های حاضر درباره آینده افغانستان است.

البته دولت کابل هیچ یک از اعضا و مقام‌های کنونی خود را برای حضور در این نشست اعزام نکرده است.

کد خبر 322657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha