همشهری آنلاین: باراک اوباما به آنگلا مرکل وعده داد که کشورش برای حل بحران پناهجویان "کمک‌های قابل ‌ملاحظه‌ای" به اروپا خواهد کرد. اوباما امیدوار است در سپتامبر کنفرانسی برای حل بحران سوریه برگزار کند.

وعده‌ اوباما به مرکل برای مدیریت بحران پناهجویان

به گزارش دويچه وله، باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، در گفت‌وگویی تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، وعده داد که آمریکا در حل بحران پناهجویان به اروپا و به‌ویژه آلمان کمک خواهد کرد.

دو رهبر روز پنج‌شنبه ۲۱ ژانویه 2016 (۱بهمن 1394) با یکدیگر گفت‌وگوی تلفنی داشتند. اشتفان زایبرت، سخنگوی صدراعظم آلمان، با اعلام این خبر گفت که مرکل در تماس تلفنی با اوباما درباره‌ی برنامه‌های خود برای برگزاری کنفرانسی جهت جمع‌آوری کمک‌های مالی لازم برای رسیدگی به پناهجویان، صحبت کرد.

مرکل قصد دارد در ۴ فوریه کنفرانسی را جهت جمع‌آوری کمک‌های مالی لازم برای رسیدگی به وضعیت سوری‌های پناهجو در شهر لندن برگزار کند.

زایبرت در بیانیه‌ای که از سوی دفتر آنگلا مرکل منتشر شده است، تاکید کرد:« رئیس‌جمهور آمریکا قول مساعد داد که برای رسیدگی به بحران پناهجویان کمک قابل ملاحظه ‌و چشمگیری کند.»

در این بیانیه آمده است که رهبران آلمان و آمریکا بار دیگر تاکید کردند که برای حل بحران سوریه، راهی جز "شیوه‌های سیاسی" کارساز نیست و "تلاشی جدی و استوار" برای حل بحران سوریه و آسیبی که به دیگر کشورهای منطقه زده، لازم است.

باراک اوباما در این گفت‌وگوی تلفنی ابراز امیدواری کرد که بتواند در سپتامبر سال جاری کنفرانسی را با حضور سران کشورهای جهان برای رسیدگی به وضعیت سوریه برگزار کند.

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای که درباره‌ی مذاکره میان مرکل و اوباما منتشر کرد، نوشت:«دو رهبر عزم جدی دارند تا در ماه‌های آینده با همکاری یکدیگر شرایط زندگی میلیون‌ها نفر را که در اثر جنگ سوریه با سختی و آوارگی مواجه شدند، بهتر کنند.»

بحران پناهجویان یکی از محورهای کلیدی مذاکرات و صحبت‌های رهبران جهان در نشست داووس است که در حال‌ حاضر در سوئیس در جریان است.

در حالی که آنگلا مرکل کماکان تاکید دارد که کشورهای اروپایی با همکاری یکدیگر می‌توانند این بحران را مدیریت کنند، شمار بیشتری از رهبران دیگر کشورهای اروپایی علیه پذیرش شمار بیشتری از پناهجویان، موضع‌گیری می‌کنند.

مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه، در سخنرانی خود در نشست داووس گفت که بحران پناهجویان اروپا را دچار "بی‌ثباتی" خواهد کرد و تاکید کرد که اروپا نمی‌تواند همه‌ی آوارگان سوری و عراقی را در خود جا دهد.

درعین‌ حال دولت اتریش نیز اعلام کرد که در پذیرش پناهجو محدودیت اعمال خواهد کرد و دیگر نمی‌تواند شمار نامشخصی از پناهجویان را به داخل خاک خود راه دهد. بیشتر سیاستمداران اتریشی از تصمیم دولت استقبال کردند و این تصمیم را "راهنمای عملی" برای چگونگی مدیریت مساله پناهجویان ارزیابی می‌کنند.

آنگلا مرکل نیز اعلام کرد که آلمان شمار پناهجویانی را که در خاک آلمان می‌پذیرد، کاهش خواهد داد. با این‌حال صدراعظم آلمان کماکان حاضر نیست زیر فشار رقبای سیاسی و مخالفان سیاست وی در رابطه با بحران پناهجویی، رقم دقیقی را به عنوان سقف پذیرش پناهجویان در آلمان اعلام کند.

کد خبر 322424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha