یکشنبه ۱ مهر ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۲
۰ نفر

ترجمه امیررضا نوری‌زاده: نیکلاسارکوزی رئیس‌جمهور جدید فرانسه با درخواست از جامعه جهانی برای انجام اقدامات سخت‌گیرانه در مورد ایران نشان داد که از سیاست‌های شیراک پیروی نمی‌کند

علاوه بر آن سارکوزی استراتژی سیاست خارجی فرانسه را که از زمان مارشال دوگل روند ثابتی داشت، تغییر داده است و اکنون به نظر می‌رسد که قصد دارد جای تونی بلر را گرفته و متحداصلی بوش درا روپا باشد.

سارکوزی با بهره از احساسات ناسیونالیستی در فرانسه محبوبیت سیاسی‌اش را به دست آورد و حمایت ضمنی از شورش‌های پاریس باعث شد تا بسیاری او را دنباله‌رو مارشال دوگل بدانند و همین مسئله او را به این مقام رساند ژنرال دوگل نیروهای ناتو را از فرانسه اخراج کرد تا در سیاست‌های دفاعی فرانسه خللی ایجاد نشود ولی اکنون سارکوزی متحد اصلی سیاست‌های واشنگتن در اروپا خواهد بود و اگر این چنین شود  او به طور قطع جای تونی‌بلر را خواهد گرفت.

اظهارات اخیر برنارد کوشنر وزیر امورخارجه فرانسه در مورد نیاز به عملیات نظامی علیه ایران نشان می‌دهد که رئیس‌جمهوری فرانسه قصد دارد تا در ماجراجویی جدید آمریکا شرکت کرده و کشورش را بدل به ابزار سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه و اروپا کند.

برخی تحلیلگران مطرح می‌کنند فرانسه در پی دستیابی به نفت عراق است و کوشنر وزیر امورخارجه اخیرا از عراق دیدن کرده است این دیدار زمانی مهمتر می‌شود که بدانیم اولین حضور یک سیاستمدار ارشد فرانسوی در عراق ظرف 20سال اخیر بوده است.

دیدار رسمی کوشنر نشان داد که فرانسه مایل است یکی از شرکای دولت جدید عراق باشد. همه این اتفاقات ظرف یک ماه و پس از آن رخ داد که مجلس عراق قانونی را در مورد لزوم توسعه صنعت نفت عراق و اجازه شرکت‌های خارجی برای مشارکت را صادر کرد.

اگر فرانسه مالک بخشی از میادین نفتی عراق باشد می‌تواند به عنوان عضوی مستقل در اتحادیه اروپا عمل کند چون از لحاظ انرژی بی‌نیاز خواهدبود. اما سارکوزی این مشکل را بدون کمک آمریکا نمی‌تواند حل کند و پارلمان عراق نیز تصمیمات اصلی را بدون تایید فرماندهی نظامی‌آمریکا یا دولت آمریکا نمی‌گیرد.

در حال حاضر جورج‌بوش نسبت به برنامه اتمی ایران علاقمند شده است و دولت فرانسه را نیز به این سمت‌وسو کشانده است. بوش در 29آگوست اظهار کرد که بمب اتم در دستان رهبران ایران می‌تواند منجر به هولوکاست اتمی شود و روز بعد نیکلاسارکوزی از دولت‌های اروپا یی‌خواست تا بدون تایید شورای امنیت اقدام به اعمال تحریم‌های سختگیرانه یا حتی حمله نظامی علیه ایران کنند.

این گفته‌ها مدرک دیگری برای اثبات عدم علاقه سارکوزی به پیگیری سیاست‌خارجی دولت قبلی فرانسه است که به شدت از حمله آمریکا به عراق انتقاد کرد. فرانسه همچنین اقدام دیگری را در این مسیر انجام داده و سارکوزی قصد دارد عضویت فرانسه در ناتو را به شکل کاملا فعال درآورد این به معنای تجدیدنظر در سیاست خارجی است که مارشال دوگل 40سال قبل چارچوب آن را تعیین کرد.

زمانی که ژاک‌شیراک نخست‌وزیر فرانسه شد، روابط دوستانه‌ای با صدام‌حسین داشت و از عراق دیدن می‌کرد و سران حزب بعث را به پاریس دعوت می‌کرد در آن زمان فرانسه در برنامه‌ اتمی عراق مشارکت مستقیم داشت و راکتور اتمی عراق که مورد هدف جنگنده‌های اسرائیلی قرار گرفت، ساخت فرانسه بود و مهم‌تر از همه اینکه فرانسه به دفعات به عراق پیشنهاد فروش سلاح داد ولی صدام سلاح‌های ساخت شوروی سابق را ترویج می‌داد در نتیجه فرانسه در شرایط فعلی مانع اندک در عراق دارد و نفت کمی نصیبش می‌شود.

عراق اکنون وارد دوره جدیدی شده و هر کشوری که حامی صدام‌حسین بوده نمی‌تواند در فهرست شرکا باشد.

پراودا
21سپتامبر

کد خبر 32209

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز