همشهری آنلاین: مدیرکل بین الملل بانک مرکزی از اتصال ۹ بانک به سوئیفت در کمتر از ۱۰ روز آینده خبر داد و گفت: در اولین روز اجرای برجام فرآیند گشایش اعتبارات اسنادی شروع شد، اما چون روز یکشنبه بانک‌های اروپایی تعطیل بودند، این درخواست‌ها به بانک مسقط ارائه شد.

central bank

فارس نوشت: حسین یعقوبی در خصوص فرآیند اتصال بانک‌های رفع تحریم‌شده به سوئیفت، اظهار داشت: بعد از اینکه اولین مذاکرات با مسئولان سوئیفت انجام و پاسخ مثبت دریافت شد، بسته‌ای شامل همه اطلاعات و مستندات برای باز کردن فایل عضویت به سوئیفت ارائه شد.

وی افزود: نشستی هم بین مسئولان سوئیفت و مسئولان ایرانی انجام و توافق شد تشریفات غیرضرور برای عضویت دوباره در سوئیفت حذف شود.

مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی با بیان اینکه سوئیفت بعد از اجرایی شدن برجام، آغاز فرآیند عضویت 9 بانک رفع تحریم‌شده را اعلام کرد، گفت: حداکثر کمتر از 10 روز دیگر عضویت این 9 بانک در سوئیفت به‌طور رسمی اعلام می‌شود.

به گفته وی بانک مرکزی، بانک ملی، بانک تجارت، بانک ملت، بانک صنعت و معدن، پست بانک، بانک سپه، توسعه صادرات و بانک رفاه کارگران ازجمله بانک‌های رفع‌تحریم‌شده هستند.

یعقوبی در پاسخ به این سؤال که ایجاد ارتباط با سوئیفت در بلژیک با سوئیفت آمریکا چه تفاوتی دارد، اظهار داشت: ستاد اصلی سوئیفت در بلژیک است، اما مقری مانند بک‌آپ هم در آمریکا وجود دارد.

وی ادامه داد: بانک‌های عضو سوئیفت می‌توانند با توجه به بعد جغرافیایی و نوع روابط، ارتباط با یکی از این دو مرکز را انتخاب کنند. ما با توجه به مسائل سیاسی همیشه ترجیح داده‌ایم با مرکز سوئیفت در بلژیک ارتباط بگیریم.

مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی در واکنش به ابهامات ایجاد‌شده در رابطه با میزان LC های گشایش‌شده در روز گذشته با توجه به تعطیلی اغلب بانک‌های خارجی گفت: این هزار مورد تقاضاهایی بود که قبلاً روی کانتر بانک‌ها برای گشایش اعتبار قرار داشت.

وی ادامه داد: در اولین روز اجرای برجام فرآیند گشایش اعتبارات اسنادی شروع شد، اما چون روز یکشنبه بانک‌های اروپایی تعطیل بودند، این درخواست‌ها به بانک مسقط ارائه شد.

یعقوبی افزود: از امروز گشایش اعتبار اسنادی در حجم بیشتری ادامه پیدا کرد و حجم آن حداقل هزار مورد است.

وی با بیان اینکه LC یک مسیر شفاف و ارزان‌قیمت برای گشایش اعتبارات است، گفت: نرخ کارمزد حواله ارزی خیلی زیاد است، اما گشایش اعتبار در قالب LC بسیار ارزان و قابل اعتماد است.

مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی افزود: با توجه به آزاد شدن منابع، بانک مرکزی بخشی از این منابع را نزد بانک‌های خارجی بستانکار می‌کند و بانک به پشتوانه آن گشایش اعتبار خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه ایجاد روابط کارگزاری یک پیش‌نیاز مهم برای امکان استفاده از بسته سوئیفت است،ایجاد روابط کارگزاری هم‌اکنون در چه سطحی است، گفت: ایجاد روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی نیازمند یک دوره زمانی است.

وی افزود: در همین چند روز اخیر بانک‌های ما در حال برقراری ارتباط با بانک‌های خارجی هستند، بعد از اجرای برجام این اعتماد ایجاد شده و روابط دوباره شکل خواهد گرفت.

یقعوبی تأکید کرد: انتظار نداریم همه بانک‌های دنیا با بانک‌های ایرانی ارتباط برقرار کنند، زیرا قبل از تحریم‌ها هم چنین شرایطی نبود. بانک‌های خارجی با اطمینان از محدودیت و ریسک به دلیل رفع تحریم‌ها با بانک‌های ایرانی روابط کارگزاری برقرار خواهند کرد.

کد خبر 322045

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha