یکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

درحالی‌که همه شواهد از تضعیف داعش در عراق و سوریه حکایت دارد، این گروه بار دیگر با دست‌زدن به یک اقدام هولناک تلاش کرد نشان دهد که هنوز از نفس نیفتاده است.

داعش

بار ديگر اين مردم و غيرنظاميان سوريه هستند كه تاوان قدرت‌نمايي داعش را پس مي‌دهند.رسانه‌هاي سوريه و همچنين گروه‌هاي مستقل حقوق بشري در خارج از اين كشور ديروز خبر دادند تروريست‌هاي داعش با يورش به منطقه‌اي در شهر ديرالزور در شرق اين كشور، حدود 300نفر را قتل عام كرده‌اند. اين افراد به بهانه نزديك بودن به دولت سوريه به همراه اعضاي خانواده‌شان قتل عام شده‌اند.

اين خبر را علاوه بر رسانه‌هاي رسمي دولت سوريه، ديگر منابع خبري عربي ازجمله رسانه‌هاي لبنان هم تأييد كرده‌اند. شاهدان عيني از هولناك‌بودن صحنه بجامانده بعد از اين قتل‌عام خبر داده‌اند. سرهاي بريده شده و اجساد تكه تكه شده ازجمله اين فجايع است. برخي اجساد ازجمله اجساد كودكان كشته‌شده به رود فرات انداخته شده‌اند. همچنين 400غيرنظامي هم به گروگان داعش درآمده‌اند.

در هفته‌هاي اخير ارتش سوريه در شهر ديرالزور به پيشروي عليه داعش رسيده ‌بود اما همچنان نيمي از اين شهر كه بيشتر بخش‌هاي شمالي را شامل مي‌شود، در اشغال داعش است. ديرالزور از شهرهاي مهم سوريه است كه منابع نفتي دارد و در نزديكي مرز عراق واقع است. پيشروي ارتش سوريه در اين شهر بخشي از عمليات گسترده زميني و هوايي با همراهي روسيه است كه به بازپس‌گيري مواضع مهمي از تروريست‌ها منجر شده‌است. همين شكست‌ها موجب شده كه داعش دست به انتقام وحشيانه بزند. طي ماه‌هاي گذشته، داعش در عراق و سوريه بيش از 14درصد از مناطق تحت اشغال خود را از دست داده‌است.

  • مذاكرات امارات با مخالفان

وزيرخارجه امارات ديروز ميزبان گروهي از مخالفان سوريه براي انجام هماهنگي نشست آينده ژنو بود. اين مذاكرات در دوبي با حضور رياض حجاب صورت گرفت كه در ماه‌هاي اخير به‌عنوان نماينده مخالفان سوريه در نشست‌هاي بين‌المللي شركت مي‌كند. او نخست‌وزير پيشين سوريه است كه در سال 2012 از اين كشور گريخت و مدتي را در قطر و تركيه و ديگر كشورهاي عربي به‌صورت پنهاني زندگي مي‌كرد. رسانه‌هاي امارات نوشته‌اند كه به همراه حجاب چند چهره ديگر از كميته ملي مخالفان سوريه هم در مذاكرات دوبي حضور داشته‌اند. كميته ملي مخالفان سوريه گروهي است كه‌ماه گذشته در رياض عربستان شكل گرفت.

قرار است مذاكرات ميان دولت و مخالفان سوريه 25ژانويه، (5بهمن) در ژنو سوئيس با مديريت سازمان ملل برگزار شود. دولت سوريه آمادگي خود را براي شركت در اين مذاكرات اعلام كرده اما گفته‌است كه فهرست شركت‌كنندگان از سوي مخالفان سوريه در اين نشست بايد اعلام شود. قرار است فهرست نهايي نمايندگان شركت‌كننده از سوي مخالفان سوريه در نشست ژنو، تا اول بهمن‌ماه منتشر شود. اين فهرست در ديدار سرگئي لاوروف وزيرخارجه روسيه با جان كري در زوريخ نهايي و اعلام خواهد شد.

  • ادامه حصر شهرهاي شيعه‌نشين

درحالي‌كه عمليات امدادرساني به شهر مضايا در نزديكي مرز سوريه با لبنان با همكاري دولت سوريه ادامه دارد، شهرك‌هاي شيعه‌نشين كفريا و فوعه در حومه ادلب همچنان با محاصره و قحطي روبه‌رو هستند. براساس توافقي كه طي ماه‌هاي اخير و به‌دنبال مذاكرات با ميانجيگري سازمان ملل به‌دست آمده‌بود، قرار بود ساكنان اين مناطق كه تحت محاصره تروريست‌هاي مسلح هستند، تخليه شوند اما چنين نشد.

به‌دنبال توافق اخير براي ورود كمك‌هاي امدادي به شهر مضايا، كاروان كمك‌هاي غذايي و دارويي به سمت شهرك‌هاي شيعه‌نشين حومه ادلب هم حركت كردند. اما اين كاروان‌ها نياز ساكنان اين مناطق تحت محاصره را تأمين نمي‌كنند. درحالي‌كه تصاوير و وضعيت ساكنان محاصره شده مضايا در رسانه‌هاي غربي بازتاب گسترده‌اي دارد اما فوعه و كفريا چندان مورد توجه رسانه‌ها قرار نمي‌گيرند. اين مناطق تحت محاصره جيش‌الفتح هستند.

کد خبر 321943

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha