فهیمه پناه‌آذر: هشتمین دوره جشنواره داستان انقلاب امسال هم در ۴ بخش داستان کوتاه و رمان بزرگسال و نوجوان برگزار می‌شود و برگزیدگان این دوره ۵ بهمن جایزه خود را دریافت می‌کنند.

جایزه داستان انقلاب به نام و یاد مرحوم امیر حسین فردی اهدا می‌شود.

بنيانگذار اين جشنواره ادبي زنده‌ياد اميرحسين فردي بوده كه بعد از درگذشت اين نويسنده، جايزه به نام و ياد او به برگزيدگان اهدا مي‌شود. يكي از تفاوت‌هاي جايزه داستان انقلاب با رويدادهاي مشابه، داوري و ارزيابي آثار چاپ‌نشده است وآثار برتر در قالب كتاب‌هاي مستقل يا مجموعه داستان چاپ مي‌شوند. حسين فتاحي، محسن پرويز و منيژه آرمين داوران بخش رمان و داستان كوتاه بزرگسال جشنواره داستان انقلاب هستند و مصطفي جمشيدي براي نخستين بار دبيري آن را عهده‌دار است. با او درباره ويژگي‌هاي اين دوره جايزه ادبي اميرحسين فردي گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • نگاه‌هاي نو در داستان انقلاب

جمشيدي درباره حضور نسل تازه در روايت داستان‌هاي انقلاب به همشهري مي‌گويد: حدود 4دهه پس از پيروزي انقلاب، نسل‌هاي تازه با نگاه خود وارد اين حوزه شدند و با نگاه اجمالي به آثار رسيده مي‌توان دريافت فكر و انديشه تازه در آثار به چشم مي‌خورد. از آنجا كه ما آثار چاپ‌نشده را هم داوري مي‌كنيم، داوران مي‌توانند برخي ايرادهاي جزئي آثار را رفع يا با ويرايشي مختصر اثري را براي چاپ آماده كنند. بررسي داستان‌ها نشان مي‌دهد نسل جوان نگاهي هوشمندانه دارد و عناصر تكنيكي را خوب مي‌شناسد. اين نويدبخش ورود خوني تازه در رگ‌هاي داستان‌نويسي ادبيات انقلاب است.

  • مانايي انقلاب در قالب هنر

دبير جشنواره داستان انقلاب كه خودش هم دستي بر قلم دارد و مدير حوزه اقتباس بنياد سينمايي فارابي است، درباره موضوع آثار برگزيده اين دوره يادآور مي‌شود: موضوع‌هاي تعيين‌شده در اين دوره در راستاي دوره‌هاي قبل است كه ازجمله آنها مي‌توان به مسائل و اتفاق‌هاي قبل از انقلاب و روزهاي پيروزي، حوادث و رويدادهايي چون كودتاي نوژه، حادثه طبس، درگيري‌هاي كردستان و... اشاره كرد. تأثير انقلاب در منطقه و كشورهاي اسلامي و موضوع بيداري اسلامي، تهديدهاي پيدا و پنهان دشمنان انقلاب و فرصت‌هاي موجود در حوزه‌هاي اجتماعي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي هم وجود دارد. گفتمان انقلاب اسلامي براي ماندگار شدن بايد به زبان هنر درآيد و به‌نظرم جشنواره داستان انقلاب مي‌تواند در مانايي انقلاب بسيار مؤثر باشد.

  • بين‌المللي شدن داستان انقلاب

نويسنده كتاب «سمندر» با اشاره به بخش‌هاي مختلف جشنواره و احتمال افزوده شدن بخش‌هاي ديگر به آن مي‌گويد: به‌نظرم اگر تعداد بخش‌ها افزايش يابد، تمركز نويسندگان و برگزاركنندگان جشنواره به هم مي‌ريزد و اين 4بخش براي جشنواره داستان انقلاب كافي است. البته افزوده شدن بخش بين‌الملل به جشنواره ادبي داستان انقلاب اتفاقي بسيار مهم است. انقلاب در هر كشوري رخ مي‌دهد و در حال حاضر هم برخي كشورها درگير مبارزه هستند. اميدوارم سال آينده بخش بين‌الملل به جشنواره اضافه شود و جشنواره داستان انقلاب با توجه به اهدافي كه دارد، ظرفيت بين‌المللي شدن دارد. البته اين امر منوط به همكاري ديگر سازمان‌ها و ارگان‌هاي دولتي است.

  • 2داستان در يك كتاب

مصطفي جمشيدي كه رمان‌هاي «شب رنج موسي»، «معبر به آخرالزمان»، «بيداري»، «وقايع‌نگاري يك زنديق» و... را در كارنامه دارد، به‌زودي يك كتاب تازه راهي بازار ادبيات ايران مي‌كند. «يادداشت‌هاي يك تروريست» تركيبي است از عشق و شورش در سال‌هاي ابتدايي دهه 60خورشيدي و داستان يك هواپيماربايي در خارج از ايران و ورود هواپيما به ايران را روايت مي‌كند. بيشتر مسافران پرواز را فرانسوي‌ها تشكيل مي‌دهند و ظاهرا ربايندگان گروه‌هاي مبارز فلسطيني هستند.

رمان مستندنگاري داستاني نيست بلكه با الهام از يك واقعيت تاريخي به رشته تحرير درآمده است. يادداشت‌هاي يك تروريست تا يك‌ماه آينده احتمالا از سوي انتشارات علمي و فرهنگي به بازار مي‌آيد و در كنار آن داستان بلند «عاشقانه از ميان مردگان مصري» هم به مخاطبان تقديم مي‌شود.

کد خبر 321935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha