یکشنبه ۱ مهر ۱۳۸۶ - ۰۹:۵۴
۰ نفر

ترجمه - نسرین خسروشاهی: متخصصان دریافته‌اند نمی‌توان خطر ایجاد سرطان بر اثر استفاده طولانی مدت از تلفن همراه را رد کرد.

مطالعه گسترده‌ای که درمدت زمان 6 سال انجام شده نشانه‌هایی از خطر بالای سرطان را نشان می‌دهد.

 اگرچه گروهی از محققان، تاثیرات کوتاه مدت تلفن همراه را بر مغز و عملکرد سلول رد می‌کنند، اما محققان هم اکنون در حال گسترش این برنامه به منظور یافتن تاثیرات استفاده از تلفن همراه در صورت استفاده بیش از 10 سال از آن و همچنین تاثیرات خاصش بر کودکان هستند، زیرا تا‌کنون مطالعه‌ای در این زمینه انجام نشده است.

 برنامه MTHRPکه به وسیله دولت انگلیس و مخابرات تاسیس شده، 23 مطالعه جداگانه را درباره تاثیر تلفن‌‌های همراه، دکل‌ها و پایگاه‌های اصلی بر سلامت انجام داده است.

پروفسور لوری چالیس، رئیس این برنامه معتقد است هم اکنون وقت آن رسیده که دولت وارد عمل شود. این تیم گزارش‌های رو به گسترشی از سرطان مغز و گوش را دریافت کرده است، اگرچه پروفسور چالی می‌گوید: این موضوع مستلزم تحقیقات بیشتر است؛ سیگار کشیدن هم در ابتدا دلیلی برای سرطان ریه محسوب نمی‌شد.

او همچنین می‌افزاید: ما در این مرحله نمی‌توانیم این موضوع را که سرطان می‌تواند در مدت زمان کم ظاهر شود، رد کنیم. همان طور که می‌دانید برای سیگار کشیدن هم تا 10 سال بعد هیچ رابطه‌ای پیدا نشد.

 او در ادامه اظهار می‌کند: مشکلی که در این مطالعه وجود دارد تعداد کم افرادی است که بیش از 10 سال است تلفن همراه دارند زیرا سرطان معمولا 10 تا 15 سال بعد از ایجاد، ظاهر می‌شود. البته این که مدرکی مبنی بر مضر بودن تلفن‌های همراه بر سلامت وجود نداشته کمی امیدوار کننده است.

این تیم عواملی را که بر فشار خون و ضربان قلب تاثیر دارند، مشاهده کرد که شامل علائمی مانند سر درد، سرگیجه و شنیدن طنین صدا بود. آنها به این نتیجه رسیدند که هیچ خطری در این زمینه وجود ندارد.

نتایج این گزارش، که به وسیله یک گروه به سرپرستی سرویلیام استوارت تهیه شد، نشان داد تلفن‌های همراه آسیبی به سلامت وارد نمی‌کنند، اما توصیه کرد مطالعات بیشتری انجام شود.

هر چند در سال 2005 سر ویلیام هشدار داد که برای احتیاط بیشتر بهتر است استفاده از تلفن همراه به وسیله کودکان محدود شود و زیر 8 ساله‌ها هم اصلا از آن استفاده نکنند.

در حال حاضر 70 میلیون تلفن همراه و حدود 50 هزار دکل در انگلیس وجود دارد. هم سیگنال‌های منتشره رادیو و هم میدان‌های الکترو مغناطیسی که می‌تواند به مغز انسان نفوذ کند این ترس را ایجاد می کنند که ممکن است سلامت انسان را به صورت جدی به خطر بیندازند. دکتر اوان هریس می‌گوید: این یافته‌ها می‌تواند خبر خوبی برای دولت باشد اما تنها زمانی درست است که مطالعات بیشتری انجام شود.

به نظر می‌رسد اقدامات پیشگیرانه رایج - از جمله استفاده نکردن کودکان از تلفن همراه- معقول است و گروهی هم معتقدند هنوز دلیلی برای اعمال محدودیت‌های بیشتر وجود ندارد.

 بی‌بی‌سی- 12 سپتامبر

کد خبر 32151

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز