سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: با پایان یافتن نمایشگاه «پیکره‌ای برای صلح؛ تندیس‌های پنه‌لوپه از تخت جمشید تا رم»، درخواست همکاری‌های فرهنگی بیشتر بین دو کشور ایران و ایتالیا در دیدار هیات ایتالیایی با معاون میراث فرهنگی سازمان مطرح شد.

به گزارش ایسنا، محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان با سفیر ایتالیا در تهران، با اشاره به مشترکات فرهنگی دو کشور ایران و ایتالیا گفت: با توجه به مشترکات فرهنگی که همواره میان ایران و ایتالیا وجود دارد، روابط فرهنگی دو کشور تاکنون قطع نشده است.

وی به همکاری‌های دو جانبه ایران و ایتالیا اشاره کرد و افزود: در طول سال‌هایی که در محوطه‌های باستانی و جهانی ایران فعالیت داشتم و پرونده‌های جهانی شهر بم و شهر سوخته را پیگیری می‌کردم، با گروه‌های تحقیقاتی و علمی ایتالیا همکاری‌های نزدیکی وجود داشت. همچنین شخص سفیر و رایزن فرهنگی سفارت ایتالیا در تهران نیز به آثار تاریخی و فرهنگی ایران علاقه بسیار دارند و به این آثار توجه می کنند.

او با اشاره به اینکه همکاری‌های مشترک ایران و ایتالیا به نسبت همکاری‌های فرهنگی ایران با دیگر کشورها بسیار قابل توجه است ادامه داد: ایران تاکنون پروژه‌های فرهنگی و همکاری‌های مشترک بسیاری با کشور ایتالیا داشته است که امیدواریم این جلسه نیز باعث تحکیم بیشتر روابط در حوزه اقدامات فرهنگی شود.

معاون میراث فرهنگی همچنین با تاکید بر اهمیت همکاری مشترک دو کشور در امور موزه ای و برگزاری نمایشگاه ها درخواست همکاری بیشتر دو کشورایران و ایتالیا در موضوع مستندنگاری، پایش، مانیتورینگ و مرمت بناها و نقش برجسته های تاریخی شد.

انتظار ایران برای همکاری بیشتر موزه‌ای با ایتالیا

محمدرضا کارگر، رئیس اداره‌کل موزه‌های کشور که در دیدار سفیر و استاندار خودمختاری فریولی ایتالیا با معاون میراث فرهنگی سازمان حضور داشت، به فعالیت‌های موزه‌ای در ایران و تجربیات ایران در حوزه موزه و موزه‌داری با کشور ایتالیا اشاره کرد و گفت: بازسازی موزه ملی ایران در بخش موزه ایران باستان و برگزاری نمایشگاه 7 هزار سال هنر ایران در ایتالیا از جمله اقدامات ارزشمند انجام شده مشترک موزه‌ای با کشور ایتالیا است.

کارگر همچنین به همکاری‌های فرهنگی ایران با کشورهای فرانسه، آلمان، اتریش و مکزیک اشاره کرد و افزود: امیدواریم همکاری‌ها با کشور ایتالیا نیز بیشتر شود و ایران بتواند میزبان نمایشگاه‌های متعددی از آثارتاریخی کشور ایتالیا باشد.

وی با بیان این‌که بازسازی مقدماتی موزه ایران باستان براساس طرحی مشترک با ایتالیا آغازشد، به برگزاری نمایشگاه میراث فرهنگی در کشور ایران و ایتالیا اشاره کرد و افزود: پیشنهاداتی از سوی مسئولان ایتالیا مطرح شده و آماده دریافت پیشنهادات رسمی هستیم تا دو ملت یکدیگر را بهتر و بیشتر بشناسند.

ارتباط سایت‌های جهانی، نمایشگاه و راه ابریشم اولویت ایتالیایی

«هادبورا سراچیانی»، نماینده دولت ایتالیا و استاندار منطقه خودمختار فریولی به نمایندگی از هیات ایتالیایی در این نشست به گذشته و پیشینه مشترک ایران و ایتالیا اشاره و تاکید کرد: ایران و ایتالیا از گذشته و پیشینه فرهنگی مشترک برخوردار هستند که می توانند زمان حال را با یکدیگر پیوند بزنند.

سراچیانی با تاکید بر این‌که سفر به تهران برای هیات فرهنگی ایتالیا اهمیت زیادی دارد، افزود: برقراری ارتباط میان آثار ثبت جهانی شده ایتالیا با میراث جهانی ایران و موضوع راه ابریشم که ایران نیز در مسیر آن قرار دارد برای ایتالیا اهمیت زیادی دارد و از مهمترین اهداف ایتالیا برای همکاری های مشترک فرهنگی با ایران است.

نماینده دولت ایتالیا و استاندار منطقه خودمختار «فریولی »با اشاره به خودمختاری این استان در بین 12 استان موجود در کشورایتالیا گفت: تفاهمنامه همکاری مشترک این استان با سازمان میراث فرهنگی ایران با هدف ارائه تجربیات مختلف و همچنین همکاری با دانشگاه اودینه درزمینه حفاظت از اموال فرهنگی و کتابخانه ای بزودی امضا می شود.

دبورا سراچیانی افزود: برگزاری نمایشگاه های مشترک بین دو کشور می تواند از همکاری های دیگری باشد که مقدمات آن در حال انجام است و در سفر رسمی رئیس جمهور ایران به ایتالیا و دیدار با نخست وزیر ایتالیا در رم مطرح می شود.

کد خبر 321376

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha