مهدیه تقوی‌راد: معمولا بیکاری یکی از دلایل گرایش به سمت مواد‌مخدر عنوان می‌شود اما گاهی این حضور در یک محیط کاری است که می‌تواند به معتاد شدن فرد ختم شود.

معتاد

 «20درصد كارگران و فعالان حوزه صنعت به مواد‌مخدر آلوده‌اند.» اين خبر قائم‌مقام دبير ستاد مبارزه با مواد‌مخدر كه مدتي قبل اعلام شده با همه اهميتي كه داشت چندان مورد توجه قرار نگرفت. در آن خبر عليرضا جزيني به استناد شيوع‌شناسي انجام شده 20درصد كارگران بخش صنعت را مصرف‌كننده انواع مخدر اعلام كرد.اعتياد هر روز دامنگير بخش‌هاي بيشتري از جامعه مي‌شود و اين بار نوبت محيط‌هاي كارگري است؛موضوعي كه اگر اقدام عاجلي براي رفع آن نشود آسيب‌هاي غيرقابل جبراني به جامعه وارد مي‌كند.

سعيد صفاتيان، ‌رئيس كارگروه كاهش تقاضاي اعتياد كميته مستقل مبارزه با مواد‌مخدر مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز با تأييد و تكرار اين آمار به همشهري مي‌گويد: «سه‌ونيم ميليون نفر در جامعه كارگري مشغول خدمت‌رساني هستند كه 20درصد اين تعداد به مواد‌مخدر معتاد هستند و اين مسئله در شهرها و مناطق صنعتي بيشتر به چشم مي‌خورد.»

به گفته صفاتيان، راه چاره در برنامه‌هاي پيشگيرانه از اعتياد است كه بتوان آن را عملياتي كرد نه اينكه فقط روي كاغذ نوشته شود. او معتقد است توجه ويژه به برنامه پيشگيرانه در محيط‌هاي كارگري به‌خصوص در شهرها و مناطق صنعتي بايد براي مسئولان يك ضرورت باشد تا بتوان براي رفع آن اقدامي اساسي انجام داد در غيراين صورت تنها ارائه آمار و ارقام در اين زمينه فايده‌اي نخواهد داشت.

براساس آمارهاي ستاد مبارزه با مواد‌مخدر يك ميليون و 325هزار نفر مصرف‌كننده موادمخدر در كشور زندگي مي‌كنند كه تلاش براي ترك آنها نيز هرگز به اندازه پيش‌بيني و انتظار‌ها موفق نبوده است. كارگران بخش عمده توليد را برعهده دارند و حاصل كار آنها مي‌تواند توسعه پايدار را به‌دنبال داشته باشد. 20درصد ابتلا به اعتياد در محيط‌هاي كارگري جلوه ديگري از آسيب‌هاي اين موضوع است. پايين آمدن سن اعتياد در كشور و رسيدن ميانگين آن به زير 30سال و پايين آمدن ميانگين سن شروع مصرف مواد‌مخدر به زير 20سال نشان‌دهنده گسترش اعتياد بين جوانان است كه نيروي فعال و موتور محرك چرخه توليد و صنعت كشور محسوب مي‌شوند.

آنطور كه سعيد صفاتيان مي‌گويد‌ در كشور ما بيشترين ميزان اعتياد در ميان كارگران به‌خصوص در مشاغل سخت، اعتياد به ماده مخدر ترياك است و اين قشر خيلي سراغ روانگردان‌هايي همچون شيشه نمي‌روند. به گفته وي، از حدود يك ميليون و 325هزار معتادي كه در كشور وجود دارند 60 تا 70درصد آنها شاغل هستند و اين آمار به اين معني است كه داشتن شغل هم به تنهايي باعث عدم‌اعتياد نمي‌شود.

وي با هشدار درباره عواقب بي‌توجهي به اعتياد در محيط‌هاي كاري مي‌گويد: «منهاي همه آسيب‌هاي مصرف مواد در اين موضوع كه شامل خود افراد و خانواده آنها مي‌شود، اعتياد در محل كار باعث بي‌‌نظمي، اختلال در كار، كاهش راندمان و متضرر شدن صاحبان مشاغل مي‌شود.همچنين افراد شاغل در اين محيط‌ها هم در معرض تهديد مضاعفي قرار مي‌گيرند. براساس يك مطالعه موردي حل مشكل اعتياد در يك محيط كاري موجب كاهش 33درصدي مرخصي استعلاجي، صرفه‌جويي 40درصدي در از دست دادن زمان مفيد كار، كاهش 65درصدي حوادث ناشي از كار و كاهش 40درصدي اعتراضات كارگران مي‌شود.»

  • هشدار براي همه

دكتر حميد صرامي ديگر كارشناس اين حوزه نيز با بيان اينكه رابطه تنگاتنگي بين سلامت محيط كار و سلامت كل جامعه وجود دارد، مي‌گويد: عموم مردم با محيط كار در تماس هستند. افراد شاغل به‌طور متوسط روزانه 8 تا 10ساعت در محيط كار حضور دارند و بر اين اساس درصورت گسترش برنامه‌هاي پيشگيرانه اعتياد در محيط كار، همسران و فرزندان اين افراد هم از اينگونه برنامه‌ها بهره‌مند خواهند شد.» مبارزه با اعتياد در محيط‌هاي كاري تنها به سود افراد معتاد و نزديكان آنها نخواهد بود. پژوهشگران مي‌گويند دولت‌ها نيز از اجراي برنامه پيشگيري از اعتياد در محيط كار سود خواهند برد، زيرا حفظ منابع عظيم انساني به‌عنوان مهم‌ترين مولفه در توسعه پايدار به‌شمار مي‌رود. 20درصد اعتياد در محيط‌هاي كاري رقم هشدار دهنده‌اي است، آيا كسي صداي زنگ خطر را مي‌شنود.

  • دلايل گرايش به مواد مخدردر محيط كار

شيفت‌هاي كار نامناسب، درآمد ناكافي، نداشتن امنيت شغلي، ‌سختي كار، دوري از خانواده و مشكلات رواني در برخي محيط‌هاي كاري، تعدادي از دلايل گرايش به مواد در اين محيط‌ها هستند. مهم‌ترين توصيه در اين مورد توجه به آرامش رواني كاركنان در محيط‌هاي كاري سخت و پر استرس است.آخرين ارزيابي وضعيت اعتياد در كشور در سال1386 نشان مي‌داد حدود 70درصد از معتادان كشور شاغل بوده، و حدود 10درصد از آنها مصرف مواد را در محيط‌هاي كار شروع كرده‌اند.اما معمولا نخستين و آخرين برخورد با افراد معتاد در محيط‌هاي كاري اخراج آنهاست. كارشناسان مي‌گويند اين موجب ورود معتاد به جامعه‌اي بزرگ‌تر كه آسيب‌پذيري در آن بيشتر بوده و كنترل آن مشكل است مي‌شود و در نهايت جامعه را با خطر روبه‌رو خواهد كرد.

کد خبر 321324

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha