همشهری آنلاین: معاون وزیر امور خارجه با ابراز امیدواری نسبت به برجام در روزهای آینده عنوان کرد که در صورت هرگونه نقض تعهدات طرف مقابل در اجرای برجام از طریق مکانیزم حل و فصل اختلافات که در برجام دیده شده است وارد می‌شود.

ایسنا نوشت: مجید تخت‌روانچی که روز دوشنبه در جلسه هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران با مدیران بانکی حضور پیدا کرده بود در صحبت‌هایی درباره‌ این‌که برجام از چه روزی اجرایی خواهد شد، اظهار کرد: پیش‌بینی این‌که روز مشخصی را برای اجرای برجام اعلام کنیم سخت است. چرا که کارهایی که از طرف ما باید انجام می شده مقداری زمان‌بر بوده است، اما طرف مقابل نسبت به ما کارش راحت‌تر بوده است اما به محض این‌که آژانس اعلام کند، تحریم‌ها برداشته خواهد شد و امیدوار هستیم که ظرف چند روز آینده به اجرایی شدن برجام برسیم.

معاون وزیر امور خارجه در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: برخی بدهی‌هایی که به چند موسسه اروپایی وجود دارد مطمئنا نمی‌تواند مشکل و مانعی را برای ارتباط پروژه‌هایی که با اروپایی‌ها داریم ایجاد کند و پروژه‌هایی که قرار است با اروپایی‌ها برقرار شود، تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرد.

تخت‌روانچی ادامه داد: تحریم‌هایی که قرار است با اجرایی شدن برجام برداشته شود تحریم‌هایی مربوط به بحث هسته‌ای است، چرا که مذاکرات ما در ارتباط با موضوع هسته‌ای است و مذاکراتی برای برداشته شدن سایر تحریم‌ها انجام نشده است اما با لغو تحریم‌های هسته‌ای مشکلات همکاری اقتصادی ایران با اروپایی‌ها حل خواهد شد و از بعد از روز اجرا هیچ‌گونه مانعی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

وی با بیان این‌که باید در اجرای برجام هوشیار باشیم، تصریح کرد: ما نسبت به اجرای موفقیت‌آمیز برجام اهمیت خاصی قائل هستیم و به دقت طرف مقابل‌مان را رصد می‌کنیم که چگونه تعهداتشان را اجرا می‌کنند. در برجام مکانیزمی هم برای حل و فصل اختلافات دیده شده است مکانیزمی که می‌توانیم از طریق آن در صورتی که طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند وارد شویم و اگر احساس کردیم نقض فاحشی در اجرای برجام اتفاق افتاده است ما هم می‌توانیم تعهدات‌مان را انجام ندهیم.

این مقام وزارت خارجه درباره‌ مصوبه اخیر کنگره آمریکا که محدودیت‌هایی را برای 38 کشوری که با آمریکا لغو روادید داشته‌اند در نظر گرفته‌ است، عنوان کرد: در خود برجام صراحت دارد که هرگونه تحریمی که برخلاف روح و یا متن برجام باشد، نقض برجام به حساب می‌آید. در صورت بروز چنین اتفاقی ما می‌توانیم از همان مکانیزم حل و فصل اختلافات که در برجام وجود دارد وارد عمل شویم و این مکانیزم اجرایی را در کمیسیون مشترک فعال کنیم.

معاون وزیر امور خارجه هم‌چنین درباره‌ ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی گفت: در دل اقتصاد مقاومتی تعامل با خارج از کشور دیده شده است، اما ما نباید انتظار داشته باشیم که تعامل با خارج جایگزینی برای حل مشکلات اقتصادی داخلی خودمان باشد، بلکه باید نگاهمان به داخل باشد و در کنارش تعامل را دنبال کنیم.

تخت روانچی اضافه کرد: در مورد مساله‌ محدودیت در صدور ویزا وزیر امور خارجه آمریکا به صورت صریح اعلام کرده است ما مصوبه‌ای را که خلاف تعهدات در اجرایی برجام باشد اجرا نمی‌کنیم. ما باید صبر کنیم ببینیم در عمل چه اتفاقی خواهد افتاد. اگر در عمل خلاف تعهدات آمریکا در برجام اتفاقی بیفتد، ما هم از طریق مکانیزم حل اختلافات وارد می‌شویم.

وی هم‌چنین تصریح کرد: بند 19 برجام صراحت دارد که از روز اجرای برجام نقل و انتقالات مالی بین افراد و نهادهای ایرانی و اروپایی امکان‌پذیر است و فعالیت‌های بانکی شامل روابط کارگزاری، ارائه خدمات بیمه‌ای، بیمه اتکایی و همچنین سوئیفت می‌شود.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: سیستم بانکی باید آمادگی لازم را برای گشایش ال سی داشته باشد، چرا که هیچ منع قانونی برای بازگشایی ال سی وجود ندارد. همچنین برای عملیاتی کردن مجدد سوئیفت مذاکراتی انجام گرفته است تا از روز اجرای برجام کار با سرعت بیشتری دنبال شود.

تخت‌روانچی عنوان کرد: ماده 21 برجام به صراحت می‌گوید که معاملات به ریال و ارائه‌ اسکناس دلار آمریکا به ایران ممنوعیتی نخواهد داشت و محدودیت‌های تجارت دوجانبه، نقل و انتقال درآمدها، خرید و پذیره‌نویسی اوراق قرضه و انجام امور بیمه‌ای مجاز خواهد بود.

وی ادامه داد: با اجرای برجام همه تحریم‌های اقتصادی، تجاری و بانکی لغو می‌شود و همه تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا، چه تحریم‌هایی که بر اساس دستورالعمل رئیس‌جمهوری بوده و چه آن‌هایی که بر اساس مصوبه کنگره آمریکا اعمال شده است، لغو خواهد شد. تحریم‌های اروپایی و آمریکایی روز کاغذ لغو شده است و از روز اجرا بدون نیاز به تصویب جدید، به طور خودکار لغو خواهند شد.

تخت‌روانچی، چند بند مرتبط با فعالیت‌های بانکی مطرح شده در برجام را قرائت کرد و گفت: از روز اجرایی برجام، موانع هرگونه فعالیت‌های اقتصادی برطرف خواهد شد و به دنبال آن زمینه‌های زیادی برای فعالیت‌های اقتصادی باز می‌شود؛ به عنوان نمونه برای بازگشایی ال.سی از روز اجرا هیچ منعی وجود نخواهد شد.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با تاکید بر این‌که برای آن روز باید کاملا آمادگی داشته باشیم، گفت: اگر نتوانیم از روز اجرا کار را شروع کنیم، قطعا خود را سرزنش خواهیم کرد. از روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، کشورهای اروپایی و آمریکا به طور مجزا آیین‌نامه‌های اجرایی برجام را منتشر می‌کنند و در اختیار همه قرار می‌دهند.

وی افزود: بحث‌های فشرده‌ای در روزهای گذشته داشتیم که شامل بحث‌های فنی و مرتبط با رفع تحریم‌ها بوده است و یکی از موارد مهم، دستورالعمل‌های اجرای برجام بود.

تخت‌روانچی گفت: بر اساس برجام، کشورهای اروپایی و آمریکایی متعهد شدند آیین‌نامه‌های مجزایی را آماده و منتشر کنند، این آیین‌نامه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و نقشه راهی است که بنگاه‌های اقتصادی بر اساس آن در زمان لغو تحریم عمل می‌کنند.

معاون اروپایی و آمریکای وزارت خارجه اضافه کرد: اتاق بازرگانی ایران نیز اعلام کرده است که آیین نامه اجرایی را به زبان فارسی منتشر خواهد کرد.

وی گفت: تیم مذاکره‌کننده در شرایطی که مذاکرات اصلی تمام شده بود، درگیر بحث‌های ریز و جزیی برای اجرا بود.

معاون ظریف درباره آیین نامه‌هایی که قرار است روز اجرای برجام منتشر شود اظهار کرد: این آیین‌نامه‌ها به پرسش‌هایی پاسخ می‌دهد که بعد از اجرایی شدن برجام در بخش‌های مختلف به ویژه در مسائل اقتصادی چه اتفاقی رخ می‌دهد.

کد خبر 321260

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha