دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پرنده‌های شکاری مشهور، شاهین‌ها، در جزیره موگادور واقع در مغرب پرندگان کوچک را به صورت زنده در جایی محبوس می‌کنند تا در زمان گرسنگی بتوانند غذای تازه داشته باشند.

براساس گزارش نيوساينتيست، جزيره موگادور كه بقاياي يك مسجد، يك قلعه و يك زندان در آن به‌جا مانده‌است، به پناهگاه طبيعي شاهين‌هاي الئونورا تبديل شده‌است كه در ميان خرابه‌هاي اين جزيره لانه ساخته و به شكار چكاوك‌ها، هدهدها و ديگر پرندگان كوچك مي‌پردازند.

پرنده

در سرشماري كه در سال 2014 از اين پرندگان صورت گرفت، محققان دانشگاه محمد پنجم در رباط، پايتخت مغرب به وجود پرندگان كوچكي پي‌بردند كه درميان حفره‌هاي عميق سنگ‌هاي جزيره به دام افتاده بودند درحالي‌كه پر بال‌ها و دم آنها كنده شده‌بود. اين پرندگان كوچك قادر به حركت دادن بال‌ها يا جهيدن روي پاهايشان نبودند.

به گفته دانشمندان در مغرب، شكارهاي محبوس شده و معلول نشان‌دهنده اين رفتار است كه شاهين‌ها غذاي تازه را در نزديكي لانه‌ خود ذخيره مي‌كنند، تا مجبور نباشند همواره براي سير كردن جوجه‌هاي خود لانه را ترك كنند.

حيوانات زيادي در جهان وجود دارند كه در زمان فراواني براي دوران نياز خود غذا ذخيره مي‌كنند. جغد‌ها موش‌هاي مرده را براي زمستان جمع‌آوري مي‌كنند، و شاهين‌هاي الئونورا درحال ساختن گنجه‌اي از 20 پرنده مرده در فصل‌هاي مهاجرت كه شكار به وفور يافت مي‌شود، ديده شده‌اند. اما ذخيره كردن غذا به صورت زنده رفتاري بي‌نظير و منحصر‌به‌فرد است.

به گفته تئودور استنكوويچ تاكنون چنين رفتاري در ميان مهره‌داران (به‌جز انسان‌ها) مشاهده نشده‌بود. شايد اين رفتار، بي‌حركت كردن شكار و زنده نگه‌داشتن آن تا زمان مصرف، رفتاري اكتسابي است كه پرندگان آن را فراگرفته‌اند و در ميانشان شايع شده‌است. با اين‌همه اين ايده مخالفاني نيز دارد زيرا گروهي از دانشمندان باور نمي‌كنند شاهين‌ها از قدرت دركي براي ذخيره كردن شكار به صورت زنده برخوردار باشند و احتمال مي‌دهند پرندگان محبوس، شكارهايي فراري باشند كه در ميان حفره‌ها پناه گرفته‌اند.

کد خبر 321232

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha