مــدیرعامــل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران، پس از برگزاری نشست قرعه‌کشی غرفه‌های نمایشگاه فیتور، از تلاش این کانون برای جذب سرمایه‌گذار خارجی برای کاروانسراها و بناهای تاریخی در اختیار این کانون خبر داد.

بنای تاریخی

ابوالقاسم ايرجي، در پاسخ به اين سؤال همشهري كه نتيجه مذاكرات چند‌ماه پيش اين كانون براي واگذاري مرمت و بهره‌برداري و احياي بناهاي تاريخي در اختيار اين كانون با گروه سرمايه‌گذاران ايتاليايي كه به ايران سفر كرده بودند به كجا انجاميد، گفت: اين مذاكرات تاكنون به سرانجام نرسيده است.

وي افزود: با انتخاب ابنيه تاريخي نسبت به بازسازي و مرمت آنها اقدام مي‌كنيم تا هم آنها را نگهداري و حفاظت كنيم و هم بر ظرفيت گردشگري كشور بيفزاييم.

ايرجي از ايجاد گروه پذيرايي و گردشگري ايرانسرا در بناهاي تاريخي در اختيار كانون جهانگردي و اتومبيلراني خبر داد و گفت كه اين گروه در 20روز آينده بهره‌برداري از كاروانسراي شاه‌عباسي كرج را كه بيش از 3ميليارد تومان براي مرمت و احياي آن هزينه شده است آغاز مي‌كند. او از كاروانسراي ديرگچين به‌عنوان يكي ديگر از بناهاي در اختيار اين كانون نام برد كه نياز به بازسازي دارد. به گفته ايرجي، گام بعدي كانون جهانگردي و اتومبيلراني ايران واگذاري كاروانسراي قدمگاه نيشابور است.

او همچنين از تلاش‌ها براي مزايده كاروانسراي جنت‌آباد وزير كه در سه راه جاده قديم طبس قرار گرفته است براي اهداف مرتبط با كويرنوردي خبر داد.

وي به كاروانسراي ديرگچين در نزديكي فرودگاه امام خميني نيز اشاره كرد و گفت كه اين كاروانسرا با نيم ساعت فاصله از فرودگاه امام خميني مي‌تواند محل پذيرايي خوبي براي گردشگران خارجي باشد اما از آنجا كه بخش خصوصي در ايران براي مرمت و احياي آن پول ندارد، كانون جهانگردي و اتومبيلراني ايران در تلاش براي جذب سرمايه‌گذار خارجي به منظور بهره‌برداري از اين كاروانسراي تاريخي است. او از تصميم واگذاري عمارت چلبي اوغلو زنجان در نزديكي بناي ثبت جهاني‌شده گنبد سلطانيه كه در اختيار اين كانون است خبر داد.

ايرجي از كاروانسراي شاه‌عباسي كرج كه در ميدان شاه‌عباسي سابق و قدس فعلي واقع شده و قرار است تا 20روز آينده به‌عنوان يك مجتمع پذيرايي افتتاح شود به‌عنوان يكي از طرح‌هاي اين كانون براي احياي سنت‌ها و لباس‌ها و غذاهاي دوره صفوي سخن گفت. روز گذشته و همزمان با تنظيم اين گزارش، خبرگزاري مهر خبري منتشر كرد كه براساس آن، مدير عامل كانون جهانگردي و اتومبيلراني جاي خود را به رضا بابادي استاندار پيشين كرمانشاه واگذار كرد.

  • درخواست از ايران براي حضور پررنگ در نمايشگاه فيتور

ايران به همراه 19 آژانس مسافرتي و يك گروه از هتل‌داران در نمايشگاه گردشگري فيتور اسپانيا كه از 30دي تا 4بهمن‌ماه برگزار مي‌شود، حضور مي‌يابد. نمايشگاه فيتور كه از مهم‌ترين بازارهاي گردشگري دنيا به‌ويژه در حوزه كشورهاي لاتين زبان محسوب مي‌شود، به گزارش ايسنا، سال گذشته حدود 97هزار و 500بازيدكننده عمومي و 125هزار و 84 شركت‌كننده تجاري داشت.

مسئوليت غرفه ايران در نمايشگاه امسال از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به كانون جهانگردي و اتومبيلراني سپرده شده كه مسئولان آن صبح ديروز در جمع نمايندگان ايراني حاضر در فيتور برنامه‌ها و نقشه‌هاي مربوط به غرفه ايران در اين نمايشگاه را تشريح كردند. نمايشگاه فيتور امسال بر گردشگري سبز، سلامت و تكنولوژي تأكيد بيشتري دارد و قرار است كارگاه‌هاي آموزشي مرتبطي را نيز برگزار كند. با وجود آنكه ايران چند سالي مي‌شود به گردشگري سلامت توجه نشان مي‌دهد، اما در اين بخش از نمايشگاه غايب است، آنچنان كه طبق اظهارات عبادرضا اسلامي، مدير حوزه گردشگري و صنايع‌دستي كانون جهانگردي و اتومبيلراني، مسئول بخش گردشگري سلامت فيتور از ايران خواسته است حضور پررنگ‌تري در اين حوزه داشته باشد.

کد خبر 321188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha