یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

وزیر راه و شهرسازی صبح روز گذشته مهمان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بود تا در جمع فعالان بخش خصوصی به بیان دیدگاه‌های خود بپردازد.

عباس آخوندي در اين نشست انديشه سوسياليستي در اقتصاد ايران را مانع توسعه دانست و از مواضع اتاق بازرگاني انتقاد كرد. نمايندگان بخش خصوصي نيز از آخوندي خواستند مقابله با رويه‌هاي سوسياليستي را از وزارتخانه راه و شهرسازي آغاز كند. عباس آخوندي كه 2 هفته پيش موضع سختي در برابر تصميم سازمان حمايت در مورد توقف افزايش قيمت بليت قطار گرفته بود، در نشست صبحانه كاري اتاق ايران اظهار كرد: بعد از شكست ايران در جنگ روس بستر ايجاد انديشه سوسياليست در ايران فراهم شد و با توجه به فقر دانش و فقر مادي در ايران بيشترين زمينه براي توسعه انديشه‌هاي سوسياليستي فراهم آمد.

وزير راه و شهرسازي گفت: از سال 1305تا امروز كه 90سال مي‌گذرد هنوز مسئله قيمت‌گذاري حل نشده است. وي تصريح كرد: 2 اتفاق در دهه گذشته در كشور رخ داد، يكي ابلاغ سياست‌هاي اصل 44بود و همزمان با آن سهام عدالت مطرح شد كه در جهت كم‌اثر‌ كردن اصل 44بود. مجموع سهام عدالت بيش از 30ميليارد دلار قيمت داشت كه در واقع 30درصد انباشت سرمايه كشور محسوب مي‌شد. وزير راه و شهرسازي تأكيد كرد:

قانون هدفمندي يارانه‌ها براي اين بود كه اصلاح قيمت انرژي را در جهت بالابردن بهره‌وري انجام دهيم، اما بهره‌وري به اينجا رسيد كه ما پول در بياوريم و توزيع كنيم، لذا هدفمندي يارانه‌ها از همان سال اول با كسري مواجه شد. آخوندي موضع اتاق بازرگاني را در قبال هدفمندي يارانه‌ها منفعلانه دانست و گفت: موضع اتاق اين بود كه يارانه توليد بخش خصوصي را بدهيد اين يعني وابسته كردن كل اقتصاد ايران به دولت. ما دلمان لك زده كه بازار يك‌بار بگويد ما يارانه نمي‌خواهيم شما بگذاريد در قيمت‌گذاري، آزادانه عمل كنيم، اما چنين چيزي از جامعه بازرگانان نديديم.

آخوندي با بيان اينكه هنوز ميزان بدهي دولت روشن نيست، اظهار كرد: معلوم است كه در اين عدم‌شفافيت عده‌اي منافع دارند. از اين بدهي چرا فقط مبلغ 381هزار ميليارد تومان اعلام شده و تنها بدهي پيمانكاران درشت‌نمايي مي‌شود كه بيش از 15هزار ميليارد تومان نيست. بقيه بدهي كجاست؟ منافع چه كساني در آن است؟ در اين نشست محسن جلال‌پور، رئيس اتاق ايران ديدگاه وزير راه و شهرسازي را مطالبه غالب افراد در اتاق بازرگاني دانست و گفت: مطالبه بخش خصوصي اين است كه همواره خواسته نظام و حاكميت حفظ شود و با كمك هم مسير رقابتي‌كردن اقتصاد را طي كنيم. ما به‌دنبال يارانه نيستيم، بلكه به‌دنبال رقابت و جلوگيري از قاچاق هستيم. جلال‌پور تأكيد كرد: در برنامه ششم انتظار داريم كه وزارت راه و شهرسازي در جهت خصوصي‌سازي و كوچك‌سازي دولت عمل كند.

در ادامه اين نشست محمدرضا انصاري نايب‌رئيس اتاق ايران گفت: نگاه قاطبه بخش خصوصي با انديشه وزير راه و شهرسازي همسو است، ولي ما تعجب مي‌كنيم كه چطور تفكرات آقاي آخوندي در وزارتخانه پياده نمي‌شود.

کد خبر 321177

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha