عربستان سعودی و پاکستان پیوندی دیرینه دارند. اما این روزها از این پیوند آنچه باقی مانده اصرار سعودی‌هاست و انکار پاکستان.‌

عربستان

ماه گذشته وقتي عربستان در يك بيانيه مطبوعاتي از تشكيل «ائتلاف كشورهاي اسلامي» با حضور 36كشور عليه تروريسم خبر داد، دولت پاكستان با ابراز تعجب از ديدن نام اين كشور در فهرست اين ائتلاف اعلام كرد ائتلاف عليه تروريسم امر خوبي است اما ما بخشي از اين ائتلاف نيستيم و كسي در اين‌باره با ما صحبت نكرده ‌است.

9‌ماه پيش هم وقتي سعودي‌ها از تشكيل ائتلاف عليه يمن خبر دادند و از پاكستان به‌عنوان كشوري كه نيروي زميني اين ائتلاف را تأمين مي‌كند نام بردند، باز هم پاكستاني‌ها اين ادعاي سعودي‌ها را تكذيب كردند. ماجرا به اينجا ختم نمي‌شود. دولت پاكستان اخيرا اعلام كرده، نظارت بيشتري بر كمك‌هاي مالي اعمال مي‌كند كه از عربستان به مدارس مذهبي پاكستان مي‌رسد. اين موضع‌گيري با واكنش سعودي‌ها روبه‌رو شد و آن را نوعي اتهام‌زني خواندند.

اما اين روزها جديدترين موضوع ميان عربستان سعودي و پاكستان، تلاش رياض براي اردوكشي در خاورميانه مقابل ايران است. به‌دنبال اعدام شيخ نمر و واكنش‌ها به آن از سوي شيعيان منطقه و جهان، عربستان تلاش كرد هم‌پيمانانش را عليه ايران بسيج كند. به جز چند كشور حاشيه‌اي، بقيه كشورهاي مهم جهان عرب پاسخي به اين ياركشي ندادند.

وزيرخارجه عربستان آخر هفته‌ گذشته بعد از يك‌بار تعويق سفرش، مهمان پاكستاني‌ها بود. همزمان با اين سفر، نخست‌وزير پاكستان بارديگر اعلام كرد كه اسلام‌آباد بخشي از ائتلاف عربستان نيست. ديروز خيابان‌هاي اسلام‌آباد صحنه تظاهرات در حمايت از اين تصميم دولت بود. رسانه‌هاي عربستاني خبر داده‌اند كه محمدبن‌سلمان وزيردفاع عربستان قرار است اين هفته شخصا به پاكستان برود.دولت و ارتش پاكستان اين روزها بيش از هرزمان ديگري براي مهار گروه‌هاي افراطي چون طالبان و القاعده مصمم به‌نظر مي‌رسند. در اين ميان، سعودي‌ها جايي در برنامه‌ريزي بلندمدت پاكستان ندارند.

کد خبر 321045

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha