همشهری آنلاین: نخست وزیر عراق قتل شیخ شهید نمر باقر النمر را خدمت به تروریسم خواند و از ترکیه نیز خواست نیروهایش را از اراضی عراق بیرون بکشد و گفت: موصل را به زودی با دستان خودمان آزاد می‌کنیم.

حیدر العبادی از ترکیه خواست اراضی عراق را ترک کند

به گزارش ايرنا، حیدر العبادی روز شنبه به مناسبت نود و چهارمین سالروز تاسیس نیروی انتظامی (پلیس) عراق در واکنش به قتل شیخ شهید نمر باقر النمر به دست رژیم عربستان سعودی گفت که بایستی علمای دین مورد احترام باشند اما اینکه به خاطر اعتراض به دولت، مخالفان را اعدام کنیم، امر قابل قبولی نیست.

وی با طرح این پرسش که 'پس تکلیف حقوق انسان و آزادی بیان چه می شود؟' ادامه داد: مجازات اعتراض به دولت ها، اعدام نیست و نباید هرکس را که به سیاست دولت اعتراض کرد آن را در کرسی اتهام به تروریسم بنشانیم.

نخست وزیر عراق از تنش آفرینی در منطقه متعاقب اعدام شیخ نمر باقر النمر انتقاد کرد و گفت: 'چرا بعد از اجرای اعدام، کل منطقه و ملت های منطقه را به سمت آشوب و تنش آفرینی فرقه ای می کشانند؟ اینهمه تنش آفرینی فرقه ای به صلاح کیست؟'

وی ادامه داد که 'انگار یک عده می خواهند با این تنش های فرقه ای به تروریسمی که در آستانه زوال است، کمک کنند.'

حیدر العبادی با تاکید بر اینکه به زودی موصل با دستان خود عراقی ها از تروریسم آزاد می شود ادامه داد که 2016 سال پایان بخشیدن به تروریسم در عراق از حیث نظامی است.

فرمانده کل قوای مسلح عراق در ادامه به حضور نظامی ترکیه در شمال عراق اعتراض کرد و گفت: آن زمانی که تروریسم در سوریه در جوار مرزهای ترکیه بود، آنکارا دخالت نظامی نکرد اما اکنون به بهانه خطر تروریسم تا عمق بیش از یکصد کیلومتری اراضی عراق دخالت نظامی کرده است.

حیدر العبادی افزود: بار دیگر از کشور همسایه ترکیه می خواهم نیروهایش را از اراضی عراق بیرون بکشد زیرا ما در دفاع از مرزهای خود و در چارچوب قوانین بین المللی هرچه در توان داشته باشیم برای بیرون راندن نیروهای خارجی از مرزهایمان دریغ نمی کنیم.

وی تصریح کرد که در حال حاضر هیچ نیروی بیگانه جنگی در داخل عراق وجود ندارد و همه نیروهای خارجی موجود در اراضی عراق اعم از ایرانی و نیروهای ائتلاف بین المللی در چارچوب قانون و فقط برای آموزش نظامی نیروهای عراقی و مشورتی هستند.

فرمانده کل قوای مسلح عراق تاکید کرد که عراق به اندازه کافی نیروی جنگی دارد و قادر است از اراضی خود دفاع کرده و علیه تروریسم پیروز شود.

العبادی خاطر نشان ساخت که عراق به نیروی خارجی برای جنگ نیازی ندارد اما در زمینه سلاح و آموزش نیروها هنوز به کمک خارجی نیازمند است.

وی ادامه داد که در حال حاضر 60 درصد حملات هوایی به تروریست ها در داخل اراضی عراق توسط نیروی هوایی ارتش عراق انجام می شود اما هنوز به 40 درصد پشتیبانی هوایی ائتلاف بین المللی نیازمندیم.

نخست وزیر عراق از تنش آفرینی های اخیر در منطقه ابراز تاسف کرد و گفت : عراق درصدد ورود به این تنش آفرینی ها نیست و آنهایی که تنش آفرینی در منطقه می کنند می خواهند نگاه ها را از خطر اصلی که تروریسم است، دور کنند.

بعد از اتمام سخنان نخست وزیر و فرمانده کل قوای مسلح عراق، یگان های انتظامی و امنیتی وزارت کشور عراق رژه نظامی رفتند.

کد خبر 321007

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha