جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اشاره به عاقبت کار عالم بی‌عمل، بیان کرد: فکر نکنید ما را لباس و عبا و منبر داده‌اند، برای یک گناه سال‌های سال ما را نگه می‌دارند و به او می‌گویند شما که بلد بودید چرا عمل نکردید؟

علم تا عمل

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی احدی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در درس هفتگی اخلاق در محل مرکز تحقیقاتی آموزشی جواد الائمه (ع)، افزود: در قرآن نیز درباره عالم بی‌عمل اشاراتی آمده است؛ همه طلبه‌ها واجب است از آیه 169 تا 175 سوره اعراف حتما از کتاب تسنیم آیت‌الله جوادی آملی مطالعه کنید این آیات یک دستورالعملی برای طلاب است، ببنید کار عالم بی‌عمل به کجا می‌رسد؟

وی اضافه كرد: روی همسر و فرزندان‌تان کار کنید، حتی روی خودتان کار کنید به خاطر یک گناه 70 سال ما را نگه می‌دارند؛ این راه سنگین و خیلی مشکل است، آن را سبک نگیرید و خیلی مواظب باشید؛ اگر هم بی‌حال شدید و حال‌تان رفت، حداقل یک ذخیره‌ای برای خود بگذارید.

  • خلاف عدل بودن نسبت دادن گناه به خدا

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اشاره به حدیثی از امام رضا (ع) که امام رضا (ع) از پدرش، پدرش از پدرش تا رسید به رسول خدا (ص) که پیامبر (ص) فرمودند: «مَا عَرَفَ اللَّهَ مَنْ شَبَّهَهُ بِخَلْقِهِ وَلَا وَصَفَهُ بِالْعَدْلِ مَنْ نَسَبَ إِلَیْهِ‏ ذُنُوبَ‏ عِبَادِه‏»، گفت:خلاف عدل است کسی گناهان بندگان را به خدا نسبت بدهد. شما گناه کرده‌اید، می‌خواهید به خدا نسبت بدهید؟

  • خدا آدم خلق نموده نه شمر

آیت‌الله احدی با بیان اینکه خدا شمر خلق نکرده بلکه آدم خلق نموده است، عنوان کرد: یکی از رفقا نقل می‌کرد جایی خوانده بودم که کسی با عصبانیت به علامه طباطبائی گفته بود خدا شمر را چرا خلق کرد؟ علامه هم فرمود: خدا شمر خلق نکرده بلکه او آدم خلق کرد، شمر خودش شمر شد، خدا گوشت و پوست و استخوان و روح خلق کرد بقیه‌اش خودش شد، خدا شما را آدم خلق کرد بقیه خودتان می‌شوید.

وی ادامه داد: بنابراین رسول خدا (ص) می‌فرماید چرا گناهان مردم را به خدا نسبت می‌دهید؛ گناه مردم را به خدا نسبت ندهید خلاف عدالت است.

  • بیان قرآن به نسبت دادن کارهای خوب به خدا و کار بد به خودتان

آیت‌الله احدی به یک بیان قرآنی در خصوص نسبت دادن کار نیک به خدا و بدی‌ها به خودتان، اظهار کرد: یک بیان قرآنی در این خصوص از قرآن آیه 79 نساء که می‌فرماید: «ما أَصابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَکَ مِنْ سَیِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِکَ وَ أَرْسَلْناکَ لِلنَّاسِ رَسُولاً وَ کَفی‏ بِاللَّهِ شَهیداً» تمام نیکی‌ها را به خدا نسبت بدهید و تمام بدی‌ها را به خودتان نسبت بدهید. از سوی دیگر هم می‌فرماید تمام موجودات عالم من عندالله است.

رئیس مرکز تحقیقاتی آموزشی جواد الائمه (ع) در ادامه گفت: هر کاری که در جهان اتفاق می‌افتد همه مخلوق خدا است، این چاقو که فلز است هم مخلوق خدا است، خدا که نفرموده بروید با آن سر ببرید، خودتان دارید این کار را می‌کنید، همه این جهان ابزار و اسباب مخلوق الهی هستند و خدا آفریده است، بنابراین خدا منشا خیرات است و بدی‌ها مال خودتان است.

آیت‌الله احدی با اشاره به حدیثی از پیامبر (ص) در این خصوص، بیان کرد: پیامبر (ص) نیز در این باره می‌فرمایند: اگر خوبی دیدید یاد خدا کنید، و اگر بدی دیدید خودتان را سرزنش کنید که خودت مقصر هستی.

کد خبر 320895

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha