چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

هیچ مانعی برای عبور کشتی‌های ایرانی از تنگه باب‌المندب وجود ندارد و کشور جیبوتی در موقعیتی نیست که بر این آبراه تسلط داشته باشد و تردد در این آبراه به تصمیمات جیبوتی ارتباط ندارد.

کشتی

تنش در روابط سياسي ايران و عربستان و همزماني آن با لغو تحريم‌هاي اقتصادي و برنامه ايران براي افزايش دو برابري صادرات نفت طي ۶‌ماه با رسيدن به ظرفيت صادرات يك ميليون بشكه موجب گمانه‌زني‌هاي مختلف در مورد تأثير اين تنش در مبادلات اقتصادي 2كشور شد.

همچنين تبعيت برخي كشورهاي عربي و آفريقايي مانند جيبوتي از حكومت آل سعود با فراخوان سفرا و تعطيلي سفارتخانه‌ موجب شد تا برخي نسبت به كارشكني احتمالي عربستان از طريق جيبوتي براي عبور كشتي‌ها و نفتكش‌هاي ايراني از تنگه باب‌المندب هشدار دهند. تنگه باب‌المندب خليج عدن را به درياي سرخ وصل مي‌كند و كشورهاي جيبوتي و يمن در مجاورت اين تنگه قرار دارند. اين در حالي است كه معاون كشتيراني جمهوري اسلامي ايران، از نبود مانعي براي استفاده ايران از اين آبراه بين‌المللي متاثر از تصميمات احتمالي كشور جيبوتي خبر داده است.

علي عزتي ضمن رد ادعاي اخير مبني بر جايگاه كشور جيبوتي در تردد كشتي‌هاي ايران اعلام كرد، باب‌المندب يك آبراه بين‌المللي است و براساس قوانين بين‌المللي تمامي شناورهاي تجاري حق عبور آزاد و امن از اين آبراه را دارند. براساس قوانين بين‌المللي و مصوبه سازمان ملل متحد، كشورها تنها مي‌توانند براي آب‌هاي سرزميني خود قوانين وضع و اعمال كنند و اگر در كشوري مسير آب‌هاي آن كشور جزو مسير بين‌المللي شناخته شده باشد، تمامي شناورها مجوز تردد ايمن و امن را دارند.

وي تأكيد كرد، باب‌المندب يك آبراه بين‌المللي است و براساس قوانين بين‌المللي تمامي شناورهاي تجاري حق عبور آزاد و امن از اين آبراه را دارند و كشور جيبوتي در موقعيتي نيست كه بر اين آبراه تسلط داشته باشد؛ بنابراين تردد در آبراه باب‌المندب به تصميمات كشور جيبوتي ارتباط ندارد. معاون كشتيراني جمهوري اسلامي ايران افزود: شناورهاي كشتيراني جمهوري اسلامي ايران به بندر جيبوتي تردد ندارند و اين كشور داراي اقتصاد بسيار كوچكي است به‌نحوي كه اين اقتصاد تنها قابل مقايسه با يكي از شهرهاي كوچك ايران است.

  • سقوط سهام صافولاي عربستان

با وجود كاهش 5 .11 درصدي سهام شركت صافولا در بورس عربستان اين شركت سعودي بيش از 42درصد سهم بازار روغن نباتي كشورمان را در اختيار دارد و اعلام كرده با وجود قطع روابط ديپلماتيك و تجاري عربستان با ايران قصد ندارد از بازار كشورمان خارج شود. يك مقام شركت صافولا به رويترز گفت: ما از اول به ريسك‌هاي فعاليت اقتصادي در ايران آگاه بوديم و صافولا در درازمدت و با رفع تحريم‌ها از مزيت رقابتي در بازار ايران برخوردار خواهد بود.

اين در حالي است كه در پي تصميم عربستان سعودي، ارزش سهام شركت صافولا 11.5درصد كاهش يافته و بيش از 10درصد مالكيت صافولا كه 13درصد كل درآمد خود را از بازار ايران به‌دست مي‌آورد در اختيار دولت سعودي است. بنابر اين گزارش، فعاليت صافولاي عربستان كه با واسطه شركت صافولاي بهشهر 9. 79درصد سهام صنعتي بهشهر را در اختيار دارد، تنها به صنعت روغن‌نباتي محدود نشده و به ساير صنايع غذايي نيز گسترش يافته است؛ به‌نحوي كه اين شركت سعودي چندي پيش 100درصد سهام شركت پچ‌پچ را خريداري كرده و قصد خريد سهام سراميك البرز و تك‌ماكارون را داشت كه موفق به انجام اين كار نشد. همچنين اكنون بخشي از اراضي اطراف متل قو متعلق به اين شركت سعودي است.

کد خبر 320801

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha