همشهری آنلاین: تئودور کاراسیک، با عنوان مدیر مرکز تحقیق و توسعه موسسه تحلیل های نظامی خاور نزدیک و خلیج فارس در گفت و گو با شبکه خبری یورونیوز، گفت: هشدارها و شاخص هایی وجود دارد که نشان دهنده سقوط عربستان سعودی در آینده نزدیک هم از نظر سیاسی و هم از نظر اقتصادی است.

عربستان سعودی در آستانه سقوط است

به گزارش ایرنا، سایت خبری یورو نیوز روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: هشدارهای (آیت الله) علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در این باره که انتقام الهی گریبان سیاستمداران سعودی را خواهد گرفت، در خارج از ایران نیز تکرار شد.

تئودور کاراسیک، تحلیلگر جغرافیای سیاسی در گفت و گو با خبرنگار یورونیوز در دبی در این باره گفت: کشورهای منطقه خاورمیانه در آستانه فروپاشی قرار دارند و این کار از عربستان سعودی آغاز شده است.

کاراسیک افزود: هشدارها و شاخص هایی وجود دارد که می گوید عربستان سعودی در آستانه انفجار قرار دارد، هم از نظر سیاسی و به دلیل اختلافاتی که میان شاهزادگان ارشد این کشور وجود دارد و هم به دلایل اقتصادی. از بعد اقتصادی شاهد ناتوانی دولت عربستان در پاسخگویی به نیازها هستیم و به دلیل وضعیت ناپایداری که در این کشور وجود دارد پول ها در حال فرار از این کشورند.

یورونیوز افزود: روسیه که یک متحد تاکتیکی برای ایران است و همزمان از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نیز حمایت می کند، پیشنهاد میانجیگری میان ایران و عربستان سعودی را داده است، اقدامی که کاراسیک آن را یک مانور سیاسی زیرکانه می خواند.

کاراسیک معتقد است: برنده بزرگ اقدامات عربستان سعودی علیه ایران، روسیه و رئیس جمهوری آن کشور پوتین است زیرا روسیه قادر خواهد بود برخلاف اروپا و ایالات متحده آمریکا، در نقش میانجی از قدرتش در منطقه استفاده کند. این باعث می شود نگرش های مثبتی نسبت به روسیه در منطقه به وجود آید. این نوع از قدرت روسی و این سبک 'مردانگی' انعکاس بسیار خوبی در میان برخی کشورهای عربی خواهد داشت.

به گفته این تحلیلگر سیاسی، آنچه مسکو و دیگر مخالفان به آن امید دارند، 'اصلاحاتی' است که اخیرا در پادشاهی عربستان سعودی روی داد، چیزی که گرچه به فروپاشی این پادشاهی منجر نمی شود اما دست کم منجر به تجزیه آن به چندین بخش می گردد. شبیه به آنچه پیش از این در اتحاد جماهیر شوروی روی داد و منجر به فروپاشی آن شد. عربستان سعودی برای مدتی بسیار طولانی در مقابل هر نوع اصلاحاتی مقاومت کرده بود.

این تحلیلگر سیاسی اظهارداشت: اصلاحاتی که اخیرا از سوی عربستان سعودی اعلام شد، مواردی بود که تقریبا کلمه به کلمه آن را میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق در روزهای پایانی عمر این اتحادیه بیان کرد. گورباچف تلاش کرد که در اتحاد جماهیر شوروی سابق دست به اصلاحات بزند، آن هم بدون ایجاد تغییر در اساس جامعه. در عربستان سعودی امروز نیز آن ها در حال صحبت در این باره هستند که چگونه دست به اصلاحات بزنند آن هم بدون ایجاد تغییرات در پایه های این دولت که مبتنی بر وهابیت است.

کد خبر 320737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha