سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: بسیاری از مردم عادت دارند که با بی‌تفاوتی پوست موز را درون زباله بیاندازند، اما مردمان کشوری مانند هندوستان سال‌ها است که درحال بهره بردن از فواید بیشمار این ماده گیاهی هستند.

موز

براساس گزارش ساينس الرت،‌ درحالي كه ميوه موز بسيار نرم و خوش طعم است، پوست آن بسيار ضخيم، فيبردار و كمي تلخ است. براي خوردن پوست موز مي‌توان آن را مخلوط كرده و به تركيبي نرم‌تر تبديل كرد يا آن را براي 10 دقيقه سرخ كرد،‌پخت يا آب‌پز كرد. گرما فيبرهاي پوست را خرد كرده و از سختي آن مي‌كاهد و جويدن و هضم آن را ساده‌تر مي‌سازد. همچنين هرچه اجازه دهيد موز رسيده‌تر شود، پوست آن باريك‌تر و شيرين‌تر خواهد‌شد زيرا با رسيده‌تر شدن ميوه هورمون گياهي اتيلن بيشتر آزاد مي‌شود.

اتيلن با قندها و فيبرهاي درون پوست واكنش داده و قندهاي پيچيده آن را به قند‌هاي ساده تبديل كرده و پكتين، نوعي فيبر كه باعث سختي پوست موز مي‌شود را تجزيه مي‌كند.

  • فوايد غذايي

ميوه شيرين يك موز متوسط حاوي درصدي قابل توجه از مواد غذايي است كه بدن روزانه به آن نياز دارد:

  • 12 درصد فيبر روزانه كه به هضم غذا كمك كرده و خطر ابتلا به ديابت را كاهش مي‌دهد.
  • 17 درصد ويتامين C كه براي تقويت سيستم دفاعي بدن و رشد بدن حياتي است.
  • 20 درصد ويتامين B6 كه به توانايي بدن در تبديل غذا به انرژي كمك مي‌كند.
  • 12 درصد پتاسيم كه به رشد سلول‌ها، نسوج و اندام‌هاي بدن كمك مي‌كند.
  • 8درصد منيزيم كه براي توليد انرژي  مورد نياز بدن و تنظيم‌سازي گلوكز و قند خون اهميت دارد.

اگر موز با پوست آن مصرف شود ميزان اين مواد غذايي چند برابر خواهد شد. به گفته متخصصان تغذيه پوست موز حاوي مقادير قابل توجهي ويتامين B6 و B12 و منيزيم و پتاسيم است. اين ماده همچنين حاوي فيبر و پروتئين است. مصرف پوست موز علاوه براينكه براي بدن انسان مفيد است،‌ براي محيط زيست نيز سودمند خواهد‌بود. در سال 2013 موز به عنوان محبوب‌ترين ميوه در آمريكا شناخته‌شد. هر آمريكايي در آن سال  5.2 كيلوگرم موز مصرف كرده بود.

از آنجايي كه هر موز متوسط وزني برابر 130 گرم دارد، اين حجم مصرف شده به معني آن است كه در سال 2013 هر نفر 38 موز مصرف كرده‌است، به بياني ديگر در آن سال در كل آمريكا 12 ميليارد موز خورده شده‌‌بود و از آنجايي كه تقريبا همه آمريكايي‌ها پوست موزها را راهي زباله‌دان مي‌كنند، دريايي از زباله‌هاي ارگانيك ايجاد كرده‌اند. بخشي از اين زباله‌ها به مراكز دفن زباله مي‌روند، اما از بخشي ديگر از آن به عنوان كود استفاده شده و يا در روند تصفيه آب مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

ديگر كاربردها

اگر نمي‌توانيد با فكر خوردن پوست موزها كنار بياييد، به ديگر راه‌هايي بيانديشيد مي‌توانيد از اين ماده طبيعي ارزشمند استفاده كنيد:

  • چند تكه پوست موز به ظرفي آب اضافه كنيد و بگذاريد براي چند روز بماند. از اين آب براي آبياري گياهان خانگي استفاده كنيد. مواد غذايي درون پوست موز مي‌تواند به رشد گياهان كمك قابل توجهي كند.
  • از پوست موز سركه موز تهيه كنيد و از آن به عنوان چاشني سالا و سبزيجات استفاده كنيد.
  • هنگام كباب كردن گوشت،‌تكه‌اي پوست موز دور آن بپيچيد تا از خشك شدن آن جلوگيري شود.
کد خبر 320571

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha