همشهری‌آنلاین: نخستین نشست تخصصی طنز با عنوان «رمز طنز» ۱۴ دی، با محوریت ابوالفضل زرویی نصرآباد، طنزپرداز و پژوهشگر و با حضور جمعی از طنزپردازان و علاقه‌مندان به این ژانر ادبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران در آغاز این محفل، سیدعباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران ضمن خوشامدگویی به حضار عنوان کرد:به دور از تعارفات معمول باید بگویم امروز یکی از بهترین و ارزشمندترین روزهای کاری من است چرا که توانستیم به لطف خداوند عزیز و مهربان چنین جلسه ارزشمند و مطمئناً تأثیرگذاری را با حضور استاد ابوالفضل زرویی برپا کنیم که انشاءا... مثمر ثمر و مورد استفاده طنزپردازان جوان و علاقه‌مندان جدی به این حوزه خواهد بود.

سجادی اضافه کرد:بدون اغراق زرویی بهترین طنزپرداز و پژوهشگر در روزگار ماست. کسی است که حقیقتاً دغدغه طنز فارسی را دارد و به همین اعتبار اولین جلسه جدی را او در حوزه هنری در زمان مدیریتش در دفتر طنز با عنوان «در حلقه رمزان» پی‌ریزی کرد در حالی که در آن مقطع هیچ جلسه طنز جدی‌ای در کشور نبود. اما ماحصل برگزاری آن جلسات، طنزپردازان بسیاری هستند که از همان جلسه بر آمدند و نیز متعاقب آن جلسات طنز متعددی است که در تهران و دیگر شهرهای ایران برگزار شد و می‌شود.

مدیرعامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود:از آنجایی که در محفل «رمز طنز» علاوه بر بازخوانی متون طنز فارسی به نقد و بررسی آثار هم پرداخته می شود این جلسات قابلیت ثبت و ضبط را دارد و به همین خاطر همکاران من این مهم را انجام می دهند و در پایان هر سال مطالب مطرح شده به صورت کتاب و نیز لوح صوتی در اختیار علاقه مندان و دانشجویان این حوزه قرار خواهد گرفت.

پس از سخنان سجادی، ابوالفضل زرویی نصرآباد ضمن خیر مقدم به حضار به چگونگی اداره کردن جلسه اشاره کرد و گفت:در جلسات بعدی سعی می کنم که بنده صرفاً گوینده نباشم و با تشریک مساعی شایان، موضوعات و مطالب جلسه را پی گیری کنیم و از مباحثی که توسط شما مطرح می شود استقبال می‌کنیم.

زرویی سپس به کارکرد طنز و تأثیرات اجتماعی آن و نیز کاربرد برخی کلمات و عبارات در دوره های مختلف تاریخی و طنزآمیز بودن آنها با توجه به نوع کار کردشان اشاره کرد و به فاش کردن رمز کلماتی از قبیل کودک، رقیب و ... پرداخت و ضمن آن چندین حکایت تاریخی را به عنوان شاهد مثال آورد.

زرویی مطالب طنزآمیز عبید به ویژه رساله دلگشای او را در یک بحث کلی مورد واکاوی قرار داد و تأثیرپذیری او را از حاضران راغب اصفهانی مورد بحث قرار داد.

وی همچنین در ادامه با اشاره به پیشینه طنز در تاریخ ادبیات گفت: باید ظرفیت طنزپذیری را در جامعه بالا ببریم. اینکه نسبت به کلیه امور اجتماعی تقدس‌گرایی می‌کنیم شیوه درستی نیست. کنکاشی در گذشته تاریخ ادبیات نشان می‌دهد که بسیاری از شاعران و طنزپردازان به راحتی آثار خودشان را تولید و عرضه می‌کردند. متاسفانه باید گفت ظرفیت طنزپذیری در جامعه پایین آمده است. حتی یک هنرمند جرات نمی‌کند با یک شهر، محله یا یک گویش شوخی کند در حالی که ابزار تولید آثار طنز همین چیزهاست.

 جلسه رمز طنز نخستین دوشنبه هر ماه برگزار می‌شود که در دی ماه به خاطر مصادف بودن با آیین پایانی جشنواره شعر نیاوران در دومین دوشنبه یعنی چهاردهم دی ماه برگزار شد.

این نکته حائز اهمیت است که با توجه به استقبال شایان توجه علاقه‌مندان به جلسه«رمز طنز» حاضران در این محفل پیشنهاد کردند که جلسات به جای نوبت ماهانه هر هفته و یا حداقل هر دو هفته یک بار برگزار شود که بررسی پیشنهاد به جلسه بعدی دوشنبه پنجم بهمن ماه 1394 موکول شد.

 نشست‌های کانون ادبی فرهنگسرای نیاوران از قبیل جلسات شاهنامه‌خوانی، مینی مال، ترانه، سه‌شنبه‌های فرهنگسرای نیاوران و نیز رمز طنز بدون دریافت هیچ وجهی و به طور رایگان میزبان علاقه مندان به شعر و ادب فارسی خواهد بود.

کد خبر 320558

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha