سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
۰ نفر

همه‌ی ما این جمله‌ را در کتاب‌های درسی و غیردرسی خوانده‌ایم که اثر انگشت هیچ دو انسانی با هم یکی نیست. برای همین است که از این ویژگی در بررسی جرم و جنایت استفاده می‌شود و اولین چیزی که در صحنه‌ی جرم موردبررسی قرار می‌گیرد، اثر انگشت افراد است.

دوچرخه شماره ۸۱۶

دوچرخه شماره ۸۱۶

 

پلیس‌ها و کارآگاه‌ها با ثبت اثر انگشتی که روی وسایل به‌جا مانده و تطبیق‌دادن آن با اثر انگشت افراد مظنون، راحت‌ترمی‌توانند مجرم را شناسايي كنند.

اما این اقدام به‌ظاهر ساده طی سال‌ها با پیشرفت علم، متحول شده است؛ ابتدا وسیله‌هایی که اثر انگشت افراد را اسکن و ثبت می‌کنند مجهز به فناوری شدند و بعد برنامه‌های کامپیوتری به کمک شناسایی و تطبیق‌دادن آن‌ها آمدند.

اما به‌تازگی دانشمندان توانستند کاربرد مفید دیگری را برا‌ی اثر انگشت کشف کنند؛ این که از روی اثر انگشت بتوان زن یا مردبودن صاحب آن را تشخيص داد. به‌عبارت دیگر با استفاده از این روش جدید، می‌توان از روی یک اثر انگشت، شناسایی کرد که صاحب آن، زن است یا مرد.

این کار با استفاده از اين فرضیه صورت می‌گیرد که سطح اسید آمینه در عرق زنان تقریباً دو برابر مردان است. در این روش، اثرانگشت فرد با وسیله‌ی مخصوصی با یک محلول اسیدی ترکیب و گرم می‌شود. از واکنش صورت گرفته می‌توان میزان اسید آمینه را فهمید و در نتیجه به جنسیت صاحب اثر انگشت پی برد.

اسید آمینه، واحد تشکیل‌دهنده‌ی پروتئین است. در واقع پروتئین‌ها، زنجیره‌های خطی یا پلیمرهایی هستند که از ترکیب اسیدهای آمینه به‌دست می‌آیند. دانشمندان با ادامه‌ی تحقیقات روی این ویژگی عرق انسان که حاوی اسید آمینه است، امیدوارند بتوانند به پلیس‌ها و بازرسان در شناسایی مجرمان کمک بيش‌تري کنند.

 

دوچرخه شماره ۸۱۶

کد خبر 320458

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha