مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کشف مولکول کربنی غیرعادی در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری نشان می‌دهد منشا مولکول‌های پیچیده‌ای که برای شکل‌گیری حیات روی زمین به آنها نیاز بوده، جایی در میان ستاره‌ها بوده‌است.

تلسکوپ

براساس گزارش NBC، مولكول‌هاي ارگانيك معمولا در مناطق زايش ستاره‌ها كه شامل مواد پايه اتم‌هاي كربن در ساختاري زنجيره‌اي هستند يافت مي‌شوند.

ساختار كربني اين مولكول‌ كشف شده كه سيانيد ايزوپروپيل نام دارد، شاخه شاخه است از اين رو به گفته راب گرود از دانشگاه كورنل اين اولين باري است كه چنين مولكولي در فضا كشف مي‌شود.

كشف اين مولكول محدوده‌اي جديد را درزمينه پيچيدگي مولكول‌هايي كه مي‌توانند در فضاي ميان‌ستاره‌اي شكل بگيرند به وجود مي‌آورد. مولكول‌هايي كه در نهايت به سطح سياره‌ها راه پيدا مي‌كنند و زمينه ظهور حيات را فراهم مي‌كنند.

ساختار شاخه‌اي كربني سيانيد ايزوپروپيل ويژگي رايج در مولكول‌هايي است كه براي حيات الزامي‌اند،‌ از آن جمله مي‌توان به آمينو اسيد‌ها اشاره كرد كه سنگ‌بناهاي پروتئين‌ها هستند.

اين كشف كه مقاله آن در نشريه ساينس منتشر شده‌است،‌ از اين نظريه كه مولكول‌هاي حياتي زيستي مانند آمينو‌اسيد‌ها كه در شهاب‌سنگ‌ها به وفور يافت مي‌شوند، در فرايند اوليه شكل‌گيري ستاره‌ها و پيش از تولد سياره‌هايي مانند زمين ايجاد شده‌اند،‌پشتيباني مي‌كند.

گرود به همراه محققان ديگري از موسسه مكس پلانك و دانشگاه كلن تصميم گرفتند ساختار شيميايي منطقه قوس B2، منطقه‌اي نزديك به مركز كيهاني كهكشان راه شيري كه مملو از مولكول‌هاي ارگانيك ميان‌ستاره‌اي پيچيده‌است را بررسي كنند.

اين محققان با استفاده از تلسكوپ بزرگ ALMA طيف نوري اين منطقه را به دقت و با حساسيت و وضوح تصويري 10 برابر تحقيقات پيشين بررسي كردند تا شايد بتوانند ردپاي مولكول‌هاي جديد ميان‌ستاره‌اي را در اين منطقه بيابند. هدف از رصدهاي ALMA جستجو براي يافتن منشا‌هاي كيهاني با استفاده از 66 آنتن حساس راديويي از ارتفاع بالا و هواي خشك بيابان شمالي آكاتاما در شيلي است. مجموعه راديوتلسكوپ‌ها در ALMA در كنار يكديگر چشمي را براي سركشي به كهكشان‌ها ايجاد كرده‌اند.

به گفته محققان درك روند ساخته شدن مواد ارگانيك در اولين مراحل شكل‌گيري ستاره‌ها در كنار هم چيدن قطعات پازل تغيير تدريجي مولكول‌هاي ساده به ساختار شيميايي كه بستر ايجاد حيات بوده‌است از اهميت بسيار بالايي برخوردار است.

تلسكوپ آلما در اين تحقيق بيش از 50 سيانيد ايزوپروپيل را در منطقه قوس B2 شناسايي كرد. دو مولكول سيانيد ايزوپروپيل و سيانيد پروپيل معمولي درعين حال بزرگترين مولكول‌هايي هستند كه تاكنون در مناطق زايش ستارگان شناسايي شده‌اند.

کد خبر 320260

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha