براساس بیانیه‌ منتشرشده از سوی کرملین، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که آمریکا باید یک جدول زمانی جدی برای خروج نیروهای خود از عراق تعیین کند؛

چرا که اگر این امر صورت نگیرد مقامات عراقی اقدامات کمی برای سازماندهی دوباره‌ نیروهای مسلح این کشور انجام خواهند داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، رئیس‌جمهور روسیه گفت: من با جورج بوش رئیس‌جمهور آمریکا، در مورد این اظهاراتش که فقط زمانی نیروهای آمریکایی از عراق خارج می‌شوند که دولت عراق توانایی تضمین امنیت داخلی این کشور را داشته باشند،‌ موافق هستم.

پوتین تصریح کرد: به هر حال بهتر است یک جدول زمانی مشخص برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق تعیین شود، چون مادامی که مشخص نباشد این نیروها چه زمانی از عراق خارج می‌شوند، دولت عراق برای حرکت در راستای ایجاد امنیت کل در عراق و کنترل سازمان‌های ارتش و سرویس‌های امنیتی خود هیچ انگیزه‌ای نخواهد داشت.

پایگاه اینترنتی بلومبرگ نیز گزارش داد: پوتین معتقد است دخالت‌های واشنگتن در شرق اروپا استقلال این منطقه را محدود می‌کند و اوضاع نابسامانی که در دوران اشغال توسط شوروی سابق در دوران جنگ سرد وجود داشت را ایجاد می‌کند.

پوتین گفت: در بعضی از کشورهای شرق اروپا سفیر آمریکا نه تنها کاندیداهای وزیر دفاع این کشورها را تأیید می‌کند، بلکه مأموران دون‌پایه را برای حضور در سمت‌هایی تأیید می‌کند. روسیه به شدت مخالف گسترش ناتو در شرق اروپا و حضور اعضای سابق گروه پیمان ورشو در این سازمان است.

پوتین اظهار داشت: نفوذ آمریکا در این منطقه ممکن است امروز خوشایند باشد اما در آینده باعث بروز مشکلاتی خواهد شد. امروز کشورهایی واقعا در دنیا به خود تکیه‌ کرده‌اند. از این نوع کشورها می‌توان به هند و چین اشاره کرد.

پوتین در سخنان خود از چین و هند به‌عنوان 2کشور هم پیمان روسیه یاد کرد که اقدامات‌شان بخشی از اقدام وی در راستای مقابله با نفوذ جهانی آمریکا است.

پوتین همچنین به هم پیمانی خود با صربستان برای مقابله با گسترش ناتو در جنوب شرقی اروپا اشاره کرد.

از سوی دیگر، بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی کرملین ولادیمیر پوتین اعلام کرد که وی پس از کناره‌گیری، قدرت نفوذش در روسیه را حفظ خواهد کرد.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: البته،‌ در عرصه‌ سیاست در روسیه حضور خواهم داشت. هنوز تصمیم نگرفته‌ام که چه نوع فعالیتی را در این راستا انجام بدهم اما این مهم نیست؛‌ مهم حفظ نفوذ من در روسیه خواهد بود  اما بر این موضوع تأکید می‌کنم که قصد ندارم از این نفوذ در بی‌ثبات کردن یا تضعیف مقامات آینده روسیه سود ببرم؛ هدف من از این نفوذ تضمین باثبات باقی ماندن روسیه است.

کد خبر 32026

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز