‌الهام مصدقی‌راد‌: ۴۰۰ معتـــاد مددجو،۵ مددکار و یک پزشک، این داشته‌های کمپ شفق است. کمپ ترک اعتیاد برای زنان معتاد پایتخت که حدود یک‌ماه پیش به آنجا منتقل شدند.

در کمک به بازپروری معتادان همه دستگاه‌های مسئول باید به میدان بیایند

طبق قانون، بهزيستي مسئوليت تأمين مددكار و وزارت بهداشت وظيفه تأمين پزشك را دارد. مددكاران و پزشك مورد نياز براي شفق را بهزيستي تأمين كرده و هنوز خبري از حضور وزارت بهداشت نيست. متخصصان حوزه آسيب‌هاي اجتماعي اعتقاد راسخ دارند كه مداخله درست مددكاري بايد از ابتداي ورود مددجوهاي آسيب ديده و براساس استانداردها انجام شود تا نتيجه مطلوب حاصل شود.

امروز به همت شهرداري تهران 30مددكار جديد كار خود را در كمپ‌هاي ترك اعتياد آغاز مي‌كنند؛ مددكاران خبره‌اي كه سازمان رفاه شهرداري و مؤسسات خيريه فعال در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي آنها را تأمين كرده‌اند. به گفته فرزاد هوشيار، مديرعامل سازمان رفاه، كار با بي‌خانمان‌ها و افراد رسيده به ته خط متفاوت‌ است و به همين دليل دوره‌هايي براي يادآوري و يكسان‌سازي عملكرد اين مددكاران به آنها داده شده است.

فاطمه دانشور، رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر تهران هم در گفت‌وگو با همشهري تأكيد مي‌كند كه مددكاري حرفه‌اي و تخصصي كار شهرداري نيست اما نهادهاي مسئول آنقدر تعلل كردند كه شهرداري مجبور شد وارد عمل شود. جمع‌آوري و ساماندهي معتادان و آسيب‌ديده‌هاي اجتماعي اقدامي جمعي است كه اگر يكي‌دو سازمان مربوط سرجايشان يا به خوبي حاضر نشوند نتيجه مطلوب و مورد نظر محقق نخواهد شد.

دانشور معتقد است اگر بهزيستي نمي‌تواند به خوبي به وظيفه‌اش عمل كند به‌دليل كمبود زيرساخت‌ها، بودجه و نيروي كار است و بايد تلاش كند هرچه سريع‌تر و به كمك مجلس و دولت كمبودهاي خود را جبران كند. وي مي‌گويد: «زيرساخت‌هاي بهزيستي متناسب با رشد آسيب‌هاي اجتماعي توسعه پيدا نكرده اما تلاش نمي‌كند حتي قوانينش را به روز كند.»

با وجود اينكه به گفته دانشور، شهرداري خارج از وظيفه قانوني‌اش در مورد تأمين مددكار عمل كرده و با وجود حضور برخي نهادها، تمام قد در حل آسيب‌هاي اجتماعي فعاليت مي‌كند، هوشيار مديرعامل سازمان رفاه مي‌گويد: «شهرداري از همه مددكاران اجتماعي كه آماده همكاري هستند استقبال مي‌كند.» وي البته اين را هم مي‌گويد كه تاكنون جلسات متعددي با مسئولان وزارت بهداشت برگزارشده و اميد است از اين هفته پاي كار بيايند و باري كه هم‌اكنون در مورد تأمين پزشك روي دوش بهزيستي افتاده را بردارند.

  • اقدام درست در جمع‌آوري

عضو شوراي شهر تهران با انتقاد از برخي اظهارنظرها درخصوص انتقاد از جمع‌آوري زنان كارتن‌خواب و معتاد تهران و انتقال آنها به كمپ شفق، تأكيد مي‌كند كه اين اقدام درستي بوده چرا كه حضور اين افراد كه عمدتا به بيماري‌هاي مختلفي دچار هستند براي جامعه خطرناك بوده و مي‌تواند بحران‌هاي بيشتري ايجاد كند.

دانشور البته اظهار مي‌كند كه مي‌توان در مرحله بعد در مورد اينكه بهتر است اين آسيب‌ديده‌ها در اتاق‌هاي چندنفره اسكان داده شوند تصميم‌گيري كرد، شهرداري نيز انتقادپذير است و درصورت لزوم روش خود را اصلاح خواهد كرد. وي مي‌گويد: «‌آنچه هم‌اكنون عجيب است تعلل دستگاه‌هاي دولتي است چرا كه طبق قانون اساسي تأمين رفاه اجتماعي به‌عهده دولت است اما حضور جدي ندارد.»

  • بازگشت دوباره به زندگي

توانمندسازي افراد آسيب‌ديده بعد از ترك كامل مواد، برنامه‌اي است كه شهرداري در قالب مراكز بهاران براي اين افراد درنظر گرفته تا به خوبي وارد چرخه زندگي شوند اما دولت به‌عنوان تأمين‌كننده رفاه اجتماعي نقش مؤثري مي‌تواند در توانمندسازي اين افراد داشته باشد؛ اختصاص يارانه به زنان و مردان آسيب ديده يكي از اين موارد است. بسياري از اين افراد اوراق هويتي و شناسنامه ندارند. به همين دليل يارانه‌اي نيز دريافت نمي‌كنند. دانشور عضو شوراي شهر تأكيد مي‌كند كه وزارت رفاه بايد دراين خصوص به خوبي وارد عمل شود.

کد خبر 320195

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha