هویار زیباری، جانشین نخست‌وزیر گفت آزادسازی موصل که داعش در آن تشکیل خلافت خود را اعلام کرد بسیار اهمیت دارد. به اعتقاد من با آزادسازی موصل، داعش در عراق در هم خواهد شکست.

هوشيار زيباري، معاون نخست‌وزير و وزير دارايي عراق تاکيد کرد: دولت اين کشور در سال 2016 با دو چالش امنيتي و مالي روبه‌روست.

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما، هوشيار زيباري در مصاحبه با شبکه تلويزيوني الحدث، درباره تحولات عراق در سال 2015 گفت: سال گذشته سال دشواري براي همه عراقي‌ها به علت تهديدات داعش و بحران مالي و اقتصادي بود. سقوط بهاي نفت باعث کمبود منابع مالي دولت عراق شد و هزينه‌هاي جنگ با داعش اوضاع را دشوارتر کرد. کمک به آوارگان در عراق بار اضافي بر بودجه کشور بود. اوضاع امنيتي باعث آواره شدن حدود چهار ميليون عراقي در داخل کشور شد. البته در سال 2015 موفقيت‌هاي بزرگي به دست آمد و شماري از شهرها و استان‌ها از جمله تکريت، بيجي و الرمادي آزاد شد. نيروهاي بسيج مردمي و نيروهاي مسلح عراق در اين پيروزي‌ها سهيم بودند. پيشمرگ‌ها هم سنجار و مناطقي از شمال موصل را آزاد کردند. داعش در سال 2015 به عقب رانده شد. سياست دولت عراق در همکاري با ائتلاف بين‌المللي و هماهنگي با آن در حمله‌هاي هوايي و درخواست کمک و مشورت از آن نتايج مثبتي به همراه داشت. آنچه در الرمادي رخ داد نتيجه موفقيت اين خط مشي و اين راهبرد است.

زيباري افزود: مرکز شهر الرمادي و ساختمان‌هاي دولتي اين شهر و بعضي ديگر مناطق مهم اين شهر آزاد شد. بقاياي داعش هنوز در الرمادي به ويژه بخش هاي شرقي حضور دارند و تلاش مي کنند از ساکنان محلي به عنوان سپر انساني استفاده کنند تا مانع از پيشروي نيروهاي مسلح شوند.تسلط مجدد بر الرمادي براي داعش بسيار دشوار خواهد بود. بيشتر مناطق شهر الرمادي بمبگذاري شده است. داعش همه پل‌هاي منتهي به الرمادي را تخريب کرده بود. دولت براي تشويق اهالي به بازگشت به خانه‌هايشان در الرمادي با مشکل روبه‌رو خواهد بود. ما براي تامين نيازهاي پزشکي و غذايي مردم و بازسازي مناطق ويران شده در الرمادي تلاش خواهيم کرد که به اندازه آزادسازي اين شهر دشوار است.

وزير دارايي عراق درباره امکان مشارکت نيروهاي پيشمرگ در عمليات آزادسازي موصل خاطر نشان کرد: پيشمرگ‌ها طبق قانون اساسي عراق بخشي از نيروهاي مسلح کشور است و به هيچ وجه نيروي خارجي نيست. همکاري نزديکي ميان پيشمرگ‌ها و نيروهاي مسلح عراق وجود دارد و مرکز فرماندهي مشترک بين آنها براي هماهنگي امنيتي و اطلاعاتي تشکيل شده است. نيروهاي پيشمرگ بيش از هر نيروي ديگري در اطراف موصل مستقر هستند و در مناطق غربي، شمالي و شرقي اين شهر حضور دارند. فراموش نکنيد که شمار زيادي از کردها در موصل زندگي مي‌کردند. براي آزادسازي موصل بدون شک بايد فرماندهي مشترک نظامي تشکيل شود تا هماهنگي بين دو طرف و نيز هماهنگي با ائتلاف بين المللي عملي شود.

او درباره حضور نيروهاي ترکيه در شمال عراق گفت: درباره اين مسئله جنجال زيادي به پا شد که علتش هم آن است که دولت ترکيه پيش از اعزام نيروهايش موافقت صريح و علني از دولت عراق نگرفت به ويژه که عراق و ترکيه دو کشور همسايه هستند و روابط راهبردي و تجاري گسترده اي دارند. اين مسئله باعث واکنش دولت عراق شد و اين اقدام را محکوم کرد. دولت عراق اين مسئله را در اتحاديه عرب و شوراي امنيت مطرح کرد تا فشارهاي ديپلماتيک بر طرف ترکيه‌اي را تشديد کند و آنکارا نيروهايش را از عراق خارج کند.
مقام‌هاي ترکيه مي گويند شمار زيادي از اين نيروها را از عراق خارج کردند و بقيه هم براي تامين امنيت مربيان نظامي ترکيه‌اي در اين منطقه مستقر هستند. به نظر من اين مسئله در حال حل شدن است. پيام عراق به ترکيه و جامعه جهاني رسيد. بغداد هر نوع حضور نيروهاي خارجي را بدون موافقت دولت عراق رد مي کند. ائتلاف بين‌المللي هم بر اساس درخواست دولت عراق در اينجا حضور دارد.

کد خبر 320073

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha