جمعه ۳۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۱
۰ نفر

گروه بورس: تازه‌ترین گزارش فدراسیون بین‌المللی بورس‌های اوراق بهادار از رشد ارزش بازار سهام تهران حکایت دارد.

تا پایان آگوست 2006 ارزش بازار سهام تهران با 29درصد رشد از مرز 42 میلیارد دلار گذشته است. این برای نخستین بار در طول 3 سال گذشته است که ارزش بورس تهران از مرز 42 میلیارد دلار عبور می‌کند.

پیش از این رئیس سازمان بورس اوراق بهادار نیز اعلام کرده بود عرضه سهام 4 شرکت دولتی ارزش بورس را 11 میلیارد دلار افزایش داده است. به نظر می‌رسد با ادامه روند خصوصی‌سازی و عرضه سهام شرکتهای نفتی و مخابراتی ارزش بورس تهران در پاییز امسال  مرز 50 میلیارد دلار را بشکند.

در طول سال 83 و پیش از آغاز دوران رکود، ارزش بورس تهران به 47 میلیارد دلار رسیده بود اما پس از سقوط قیمت‌ها ارزش بازار سهام تا 33 میلیارد دلار کاهش یافت.

صعود چینی

طبق آمار فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار در طول سال 2006 میلادی بیشترین میزان رشد را بازارهای سهام فعال در چین تجربه کرده‌اند.

تا پایان آگوست 2006 میلادی ارزش بازار سهام شانگهای 387 درصد و ارزش بورس شن‌زن 319 درصد افزایش یافته است. به این ترتیب بورس شانگهای برای نخستین‌بار در تاریخ بازار سرمایه جهان به جمع 7 بورس بزرگ جهان پیوسته است. در حال حاضر ارزش جاری بورس شانگهای 2 هزار و 380 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

ارزش بورس شن زن هم 707 میلیارد دلار برآورده شده است.

بزرگ‌ترین‌ها

آمار فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار حاکی است، در حال حاضر بورس نیویورک با ارزش بازارهای معادل 15 هزار و 600 میلیارد دلار همچنان بزرگ‌ترین بازار سهام جهان به حساب می‌آید.

ارزش بورس نیویورک در یک ماه جولای تا آگوست 2006  یکهزار میلیارد دلار کاهش یافته است. طبق این آمار بورس توکیو نیز با وجود افت 1/1درصدی ارزش بازار آن همچنان دومین بورس بزرگ جهان به حساب می‌آید. در حال حاضر کل بورس توکیو 4 هزار و 500 میلیارد دلار می‌ارزد.

یورونکست نیز با ارزش بازاری معادل 4 هزار میلیارد دلار سومین بازار سهام بزرگ در جهان است. عنوان چهارم در جدول بزرگان جهان نیز به بورس لندن اختصاص دارد. ارزش بازار سهام لندن تا پایان آگوست به 3 هزار و 850 میلیارد دلار رسیده است.

کد خبر 32005

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز