مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۹
۰ نفر

عباس ثابتی راد: آن‌را نگین تاریخی پایتخت می‌دانند؛ میدانی که در تاریخ تهران به نام میدان اولین‌ها ثبت شده است. چه از آن روز که نخستین دوچرخه در تهران در این میدان به حرکت درآمد یا نخستین هواپیما در تهران در همین میدان به زمین نشست.

میدان مشق تبدیل به محلی برای حضور مردم می شود

اين ميدان خاطرات زيادي از تهران قديم را در خود جاي داده است. خاطراتي كه اين روزها جز در كتاب‌هاي قديمي نشاني از آن نيست. از ميدان مشق به‌عنوان موزه معماري شهر تهران ياد مي‌كنند. استقرار ساختمان‌هاي قديمي بسياري ازجمله كاخ شهرباني، ساختمان وزارت امور خارجه، موزه پست، ساختمان دانشگاه هنر(بناي قزاقخانه)، موزه ملي معاصر و سردر باغ ملي در اين مجموعه، باعث شده است تا اين منطقه مورد توجه مديريت شهري براي احياي زندگي اجتماعي قرار گيرد.

مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران با اشاره به اينكه فاز اول ساماندهي ميدان مشق شامل كف‌سازي‌ و احياي آن به پايان رسيده و 22بهمن‌ماه افتتاح مي‌شود، گفت: در نيمه اول سال 95نورپردازي تمامي بناهاي شاخصي كه در ميدان مشق شناسايي شده‌اند، به پايان خواهد رسيد.

عيسي عليزاده با اشاره به ساماندهي ميدان مشق در منطقه 12در پي اجراي طرح انضباط شهري گفت: سازمان زيباسازي شهر تهران از 3سال گذشته طي انعقاد تفاهمنامه‌اي بين شهردار تهران با وزير امور خارجه وقت، ساماندهي اين ميدان را در دستور كار قرار داده است. يكي از تعهدات اين تفاهمنامه اين بود كه ساماندهي، كف‌سازي‌، جداره‌سازي‌ و نورپردازي ميدان مشق را سازمان زيباسازي شهر تهران به اجرا درآورد. در ازاي اين موضوع قرار شد، ميدان مشق به فضاي عمومي شهري تبديل شده و اجازه عبور و مرور‌ شهروندان در اين ميدان داده شود.

  • ميداني با عملكردي ملي

مهدي حجت استاد معماري دانشگاه تهران با اشاره به اينكه كار ساماندهي ميدان مشق بايد به دقت انجام شود، گفت: براي تعيين اينكه ميدان مشق در آينده چه كاركردي مي‌تواند داشته باشد بايد به ميدان و عناصر تشكيل‌دهنده آن تكيه كرد.
به گفته قائم‌مقام سابق سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور، ميدان مشق با توجه به‌وجود ساختمان‌هاي متعدد و فاخر، نمي‌تواند ميزبان اتفاقات معمول و اجتماعات عادي باشد. بايد به فراخور قدمتش از آن استفاده كرد.

وي جايگاه ميدان مشق را جايگاهي ملي دانست كه مي‌تواند در اتفاقات بزرگ ملي سهم داشته باشد. چرا كه امروز تاريخي كه بر آن گذشته چندان مورد توجه مردم نيست و كسي نشاني از آن در ساختار ميدان نمي‌بيند. اما آنچه هم‌اكنون اين ميدان را داراي اهميت كرده است، وجود ساختمان‌ها و بناهاي شكوهمند در گرداگرد آن است.

3 سال پيش توافقي ميان سازمان زيباسازي و وزارت امور خارجه صورت گرفت تا براساس آن ميدان مشق به محلي براي حضور مردم تبديل شود.‌ فاز اول ساماندهي ميدان قديمي مشق، شامل كف‌سازي‌ و احياي كالبدي آن است كه هم‌اكنون با كف‌سازي‌ صورت گرفته و ساماندهي فضاي كالبدي آن 22بهمن‌ماه ميدان مشق به بهره‌برداري مي‌رسد.

مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران با اشاره به اينكه فاز دوم نورپردازي و جداره‌سازي‌ ميدان مشق نيز در دستور كار قرار دارد، خاطرنشان كرد: كف‌سازي‌ و ساماندهي زيرساخت‌ها و همچنين آب‌روها انجام شده و بنا داريم درفاز دوم با هماهنگي وزارت امور خارجه گيت‌هاي بازرسي به ابتداي خيابان فردوسي انتقال يابد. به‌عبارت ديگر اين گيت‌ها از وسط ميدان برداشته مي‌شوند تا عموم مردم بتوانند به‌عنوان يك مسير پياده راه از بافت تاريخي اين فضا استفاده كنند. ‌ عيسي عليزاده همچنين گفت: تمامي ساختمان‌ها شناسايي شده و برداشت‌هاي ميداني نيز انجام شده و به محض اينكه فاز اول به پايان رسيد، نورپردازي نيز انجام خواهد شد. ‌

  • فضاي تاريخي تهران نيم درصد كل مساحت شهر

اسكندر مختاري طالقاني نويسنده كتاب «ميراث معماري مدرن ايران» حفاظت از بناهاي تاريخي را لازمه بقاي رشد و توسعه هر محدوده تاريخي در شهرها مي‌داند كه امري جمعي است. به اعتقاد او كار حفاظت از محدوده‌هاي تاريخي در شهر امري است جمعي كه در آن انديشه ورزان بايد انديشه حفاظت را تبديل به فرهنگ وكارشناسان به بررسي آن و مديران حمايت‌كننده باشند اگر قرار است در آينده شهرهايمان را حفظ كنيم بايد حفاظت را يك حركت جمعي بدانيم.

به اعتقاد او مركز تاريخي تهران بافت يك دستي ندارد چرا كه تحول از دوران كهن تا به امروز را در خود جا داده است در اين ميان ميدان مشق مكاني است كه به‌عنوان يك موزه معماري مي‌توان از آن ياد كرد چرا كه تمام نشان‌هاي تاريخي معماري و شهري تهران را مي‌توان در آن ديد درحالي‌كه فضاهاي تاريخي داراي مساحتي نيم درصدي از كل مساحت شهر تهران است بايد با دقت و حساسيت به توسعه آن پرداخت.

کد خبر 319831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha