حکم محکومیت عوامل حادثه بیمارستان اشرفی اصفهانی خمینی‌شهر از سوی دادگاه منتشر شد اما هنوز قطعی نشده است.

حکم دادگاه

به گزارش ايسنا پس از آنكه سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي وزير بهداشت در برنامه زنده متن - حاشيه از شبكه ۳، اعلام كرد تخلف پزشك و پرستار بيمارستان اشرفي اصفهاني خميني شهر در كشيدن بخيه از صورت صدرا به‌دليل بي‌پولي والدين او قطعي است، متن حكم دادگاه كيفري خميني‌شهر نيز اين نظر را تأييد كرد. با توجه به اينكه حكم محكوميت قطعي نشده با اعتراض محكومان ممكن است در حكم تغييري به‌وجود بيايد.

جمعه6 آذر خانواده‌اي براي بخيه پارگي چانه فرزندشان به يكي از بيمارستان‌هاي اصفهان مراجعه مي‌كنند. پزشك اورژانس پس از بخيه صورت كودك، پدر وي را براي تسويه حساب150هزار توماني، روانه حسابداري بيمارستان مي‌كند. والدين كودك مي‌گويند قادر به پرداخت اين مبلغ نيستند. پس از اين پزشك معالج دستور شكافتن بخيه‌هايي را مي‌دهد كه دقايقي پيش بر صورت كودك بيمار زده شده است و پرستار كودك 4ساله را بر لب تخت نشانده و در كمال ناباوري، بخيه‌ها را باز مي‌كند!

15آذرماه وزير بهداشت در حاشيه همايش پزشك برتر در جمع خبرنگاران از اتفاقي گفت كه 10روز پيش از آن در بيمارستاني در خميني‌شهر رخ داده بود. قاضي‌زاده هاشمي گفت كه شب پيش از طريق شبكه‌هاي اجتماعي از ماجرا مطلع شده است. پس از آن رسيدگي به ماجرا از طريق وزير پيگيري شد و به فاصله كوتاهي مديران بيمارستان اشرفي اصفهاني خميني‌شهر از كار بركنار شدند و پزشك و پرستار خاطي نيز به دادگاه معرفي شدند.

سرپرست فني سازمان نظام پرستاري هم از اعزام تيم فني سازمان نظام پرستاري به اين بيمارستان براي تهيه گزارش مستند از اين حادثه خبر داد.معاون انتظامي سازمان نظام پزشكي اتفاق رخ داده در بيمارستان خميني‌شهر اصفهان را فاجعه خواند و از تعليق پزشك و پرستار متخلف اين پرونده خبر داد. فتاحي گفت: اين موضوع حادثه نيست، فاجعه‌اي است كه فكر مي‌كنم به‌دليل كم‌انديشي و بي‌خردي كادر درمان اتفاق افتاده است؛ آن هم در بيمارستان دولتي.

وي افزود: حتي در بيمارستان خصوصي هم پزشك در درمانگاه و اورژانس هيچ رابطه مالي با بيمار ندارد.سجاد رضوي، مديركل دفتر بازرسي بعد ازارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات وزارت بهداشت گفته بود اميدواريم تمام اين اتفاق تلخ فقط يك خواب باشد. در صحبت‌هاي اوليه‌اي كه با پزشك مربوطه داشتيم وي عنوان كرده بود كه به‌شوخي گفته است بخيه را بكشند و اين سؤال پيش مي‌آيد كه چرا پرستار آن را اجرا كرده است.

زيرا براساس قوانين پرستار مي‌تواند دستورات پزشكي را كه به‌ضرر سلامت بيمار باشد به سوپروايزر و يا رئيس بيمارستان گزارش دهد و آن كار را انجام ندهد. به‌گفته وي «بزرگ‌ترين نقد وارده به وزارت بهداشت در حادثه تلخ بخيه كه كاملاً نيز به مردم حق مي‌دهيم، اين است كه ما ماجرا را از رسانه‌ها فهميديم كه اين ضعف سيستم ما را نشان مي‌دهد.» سيدسجاد رضوي يكي از لوازم پيشگيري از چنين اتفاقاتي را آگاه‌شدن بيماران به حقوق خود دانست.

17آبان سال گذشته بود كه وزراي بهداشت و رفاه سامانه 1690را با هدف نظارت بر تخلفات تعرفه‌اي پزشكان راه‌اندازي كردند. شعار اين سامانه «تكريم جامعه پزشكي، تضمين حقوق بيمار» بود. پس از آن وزير بهداشت قول داد كه تا پايان سال 94، علاوه بر تخلفات تعرفه‌اي، ساير تخلفات پزشكي - درماني را هم تحت پوشش اين سامانه قرار دهد. دبير ستاد نظارت بر تعرفه‌هاي وزارت بهداشت گفته بود كه از كل تماس‌هاي گرفته شده با سامانه 1690تنها 5درصد شكايات مربوط به تعرفه‌هاست. اين نشان مي‌دهد كه شكايت مخاطبان نظام درمان بيشتر در مورد امور ديگري است كه سامانه‌اي براي رسيدگي به آنها درنظر گرفته نشده است.

آيين‌نامه انتظامي رسيدگي به تخلفات شاغلان پزشكي

بنابر مواد 2و 6، شاغلين حرفه‌هاي پزشكي مكلفند حداكثر تلاش ممكن را در حدود وظايف حرفه‌اي خود به‌كار برده و از انجام امور خلاف شئون پزشكي پرهيز نمايند. همچنين بنابر ماده 27مكلفند در موارد فوريت‌هاي پزشكي اقدامات مناسب و لازم را براي نجات بيمار بدون فوت وقت انجام دهند. متخلفان از ماده 27حسب مورد به مجازات‌هاي مقرر در بندهاي ذيل اعمال قانون مي‌شوند:

  • توبيخ كتبي با درج در پرونده نظام پزشكي
  • محروميت از اشتغال به حرفه‌هاي پزشكي و وابسته از 3‌ماه تا يك‌سال در محل ارتكاب تخلف يا در تمام كشور يا بيش از يك‌سال تا 5سال در تمام كشور.
نظرسنجي همشهري

پس از حادثه‌اي كه در بيمارستان اشرفي اصفهاني خميني‌شهر رخ داد، روزنامه همشهري رضايت مخاطبان خود از عملكرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در روند رسيدگي به اين پرونده را به‌نظرسنجي گذاشت. نتيجه نظرسنجي چنين است: 70درصد ناراضي و 30درصد راضي.

عاقبت پرونده‌اي كه خيلي رسانه‌اي نشد!

3ماه پيش يك زن باردار در راه انتقال از يك بيمارستان در كرج به بيمارستاني در تهران درگذشت. با وجود گذشت بيش از 3ماه هنوز وضعيت اين پرونده مشخص نشده است. رئيس دانشگاه علوم پزشكي البرز از احضار 13نفر به‌عنوان متهم اين پرونده به دادگاه خبر داد. اما اينكه اين دادرسي چه موقع به نتيجه مي‌رسد هنوز روشن نيست.

 

کد خبر 319829

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha