تازه‌ترین آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در آذرماه امسال سرمایه‌گذاران تهرانی، مشهدی و اصفهانی در کنار سهامداران مقیم جزیره کیش بیش از سایر استان‌ها و مناطق ایران به سرمایه‌گذاری در بورس اشتیاق نشان داده‌اند.

بورس

طبق آماري كه بورس تهران منتشر كرده است، در يك‌ماه گذشته سرمايه‌گذاران فعال در استان تهران 298هزار ميليارد ريال، سرمايه‌گذاران مشهدي 18هزار ميليارد ريال، سهامداران اصفهاني با 11هزار ميليارد ريال و سرمايه‌گذاران مقيم كيش 10هزار ميليارد ريال از نقدينگي خود را در بورس سرمايه‌گذاري كردند و از سرمايه‌گذاران ساير استان‌ها و مناطق ايران پيشي گرفتند.

  • رشد در حجم و ارزش | رشد 9‌ درصدي

طبق آمارهاي رسمي حجم مبادلات سهام از 8ميليارد و235ميليون سهم در آذر‌ماه به 9ميليارد و 13ميليون سهم در آبان‌ماه رسيد كه اين رقم از رشد 9درصدي ميزان دادوستدها در بورس تهران طي يك‌ماه گذشته حكايت دارد.

بررسي كارنامه آذر‌ماه بورس نشان مي‌دهد، ارزش معاملات سهام هم در مقايسه با آبان‌ماه، 12درصد افزايش يافته و از 14هزار و 535ميليارد ريال به 16هزار و229ميليارد ريال رسيده است. آمارها نشان مي‌دهد از ابتداي امسال ميانگين حجم معاملات روزانه سهام 637ميليون سهم و متوسط ارزش معاملات روزانه سهام 123ميليارد تومان بوده است.

  • ادامه نزول شاخص | زيان 2 درصدي

طبق آمارهاي رسمي با وجود رشد ارزش و حجم دادوستدها، در آذرماه امسال همچنان سرمايه‌گذاري در بورس  تهران با زيان همراه بوده است. چنان كه شاخص بورس در پايان آذر نسبت به آبان‌ماه امسال، 2درصد كاهش يافت كه اين موضوع بيانگر زيان 2درصدي سرمايه‌گذاري در بورس طي يك‌ماه گذشته است. در پي كاهش شاخص، ارزش بازارسهام تهران هم در پايان آذر‌ماه 3درصد كاهش يافت و از 273هزار ميليارد تومان به 266هزار ميليارد تومان رسيد.

  • بزرگان بورس در پايان پاييز | ارزش بازار 73 هزار ميليارد توماني

بررسي جدول صنايع فعال بورس از نظر ارزش بازار نشان مي‌دهد: گروه محصولات شيميايي با در‌اختيار داشتن 28شركت و ارزش بازاري معادل 73هزار ميليارد توماني بزرگ‌ترين گروه صنعتي فعال در بورس به‌حساب مي‌آيد.مجموع ارزش سهام گروه بانك‌ها هم در پايان آذرماه، به 341هزار ميليارد ريال رسيد تا اين گروه رتبه دوم را در جدول بزرگان بورس به‌خود اختصاص دهد. ارزش كل سهام گروه مخابرات كه از 2 شركت مخابرات ايران و همراه اول تشكيل شده در پايان فصل پاييز به 22هزار ميليارد تومان رسيد تا اين گروه رتبه سوم را به‌خود اختصاص دهد.

  • آنلاين‌هاي بورس | معاملات آنلاين 22 درصد

آمارهاي رسمي نشان مي‌دهد در آذر‌ماه تعداد 64ميليارد سهم به ارزش 107هزار ميليارد ريال به‌صورت آنلاين و از طريق سامانه‌هاي الكترونيك مبادله شده است. براين اساس در مجموع 27درصد از كل حجم مبادلات بورس و 22درصد از ارزش معاملات سهام به‌صورت آنلاين انجام گرفته است.

  • حقوقي‌ها يكه‌تاز بودند | حقوقي‌ها 65 درصد

براساس آمار بورس تهران، در آذر‌ماه ارزش سهام خريداري شده سرمايه‌گذاران نهادي و اشخاص حقوقي 14هزار ميليارد ريال بود معاملات اين گروه معادل 67درصد از كل خريدهاي انجام شده در بورس بود، ارزش سهام فروخته شده اين گروه 14هزار ميليارد ريال محاسبه شد كه 65درصد از كل فروش‌ها را شامل مي‌شد. بر اين اساس در آذر‌ماه سرمايه‌گذاري خالص اشخاص حقوقي 473ميليارد ريال مثبت شد. در اين دوره ميزان خريد و فروش سهام سرمايه‌گذاران خرد و اشخاص حقيقي به‌ترتيب 32و 34درصد از كل خريد و فروش‌هاي انجام گرفته در بازار سهام بود.

  • كاهش سود شركت‌هاي بورس | كاهش سود 2هزارميليارد ريال

مقايسه روند سود پيش‌بيني شده شركت‌ها در آذر‌ماه نسبت به آبان‌ماه نشان مي‌دهد كه پيش‌بيني سود 14شركت با افزايش، 33شركت با كاهش و مابقي شركت‌ها تغييري در سود يا زيان پيش‌بيني شده خود نداشته‌اند. بر اين اساس سود و زيان پيش‌بيني شده شركت‌هاي فعال در بورس در پايان آذر‌ماه برابر با 436هزار ميليارد ريال بود كه نسبت به آّبان‌ماه معادل 2هزار ميليارد ريال كاهش داشت. در پايان آذر 94متوسط سودخالص شركت‌هاي بورس به ازاي هر سهم 411ريال بود.

  • سود تقسيم شده شركت‌ها | سود تقسيم‌شده 69درصد

بررسي ميزان سود تقسيم شده شركت‌ها از ابتداي امسال تا پايان آذر‌ماه نشان مي‌دهد در 9‌ماه گذشته 287هزار ميليارد ريال از سود شركت‌هاي بورس تهران براساس تصميمات مجامع عمومي صاحبان سهام بين سهامداران توزيع شده كه اين رقم معادل 69درصد از كل درآمد واقعي شركت‌هاي بورس بوده است. به اين ترتيب متوسط سود نقدي تقسيم شده براي هر سهم در بورس تهران طي 9‌ماه گذشته معادل 368ريال بوده است.

کد خبر 319816

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha