همشهری آنلاین: رئیس جمهوری روسیه با انتشار فرمان ویژه‌ای دستور تشدید تحریم‌ها در مورد ترکیه را در رابطه با موضوع سرنگونی هواپیمای روسی توسط ترکیه و اقدامات غیردوستانه این کشور صادر کرد.

به گزارش ایرنا، دستور ویژه پوتین دوشنبه (7 دي) در پایگاه اینترنتی کاخ کرملین و با عنوان «انجام تغییرات در دستور روز 28 ماه نوامبر رئیس جمهوری روسیه در مورد تامین امنیت ملی روسیه و اعمال تدابیر ویژه اقتصادی در مورد ترکیه منتشر شده است.

بر اساس دستور جدید، علاوه بر شرکت‌های ترکیه که مطابق دستور قبلی رییس جمهوری روسیه مشمول تحریم‌های این کشور شده بودند شرکت‌ها، سازمان‌ها و مراکز اقتصادی که تحت کنترل اتباع ترکیه قرار دارند و در روسیه فعالت می‌کنند نیز با تعیین نوع فعالیت‌ها از طرف دولت روسیه شامل تحریم‌ها می‌شوند.

پوتین در دستور خود همچنین دولت روسیه را موظف کرده است، قراردادهای منعقد شده با سازمان‌ها و شرکت‌های ترکیه و نیز شرکت‌های تحت کنترل اتباع این کشور برای صادرات کالاها و ارائه خدمات را برای اعمال تحریم‌ها مشخص کند.

بمب افکن روسی سوخو-24 روز 24 ماه نوامبر گذشته توسط جنگنده ترکیه ای در حریم هوایی سوریه سرنگون شد. مسکو از آنکارا خواستار عذرخواهی رسمی بخاطر سرنگونی هواپیمای خود شد که این درخواست رد و به دنبال آن روسیه چند بسته تحریمی در مورد ترکیه اعمال کرد.

این حادثه موجب تیرگی بی‌سابقه روابط روسیه و ترکیه شد و مسکو برای بهبود روابط با آنکارا، شروطی را مطرح کرد که از آن جمله عذرخواهی ترکیه بود.

 رئیس جمهوری روسیه روز 28 ماه نوامبر با امضای قانون سختگیرانه تحریم علیه ترکیه، بخش زیادی از روابط اقتصادی دو کشور به ویژه واردات محصولات کشاورزی و مواد غذایی را کاهش داده یا قطع کرده است.

روسیه و ترکیه از تجارت سالانه 30 میلیارد دلاری و افق افزایش آن به 100 میلیارد دلار تا سال 2025 برخوردار بودند که به دنبال سرنگونی هواپیمای روسی این دو کشور رو در روی هم قرار گرفتند و گفته می‌شود تحریم ها می‌تواند این روابط تجاری را به کمتر از 10 میلیار دلار کاهش دهد.

روسیه در نخستین اقدام تحریمی علیه ترکیه دو نشست نهایی شده وزیران خارجه و سران دو کشور با موضوع توسعه راهبردی آنکارا و مسکو را لغو کرد و پس از آن نیز اجرای تحریم‌های گسترده محصولات کشاورزی و باغی را در دستور کار قرار داد و حتی محموله‌های تخلیه شده در گمرکات اجازه خروج نیافت و کشتی‌های وارد شده براساس قرار دادهای قبلی نیز نتوانستند در اسکله تخلیه لنگر بیاندازند.

خانم «والنتینا ماتویینکو» رئیس شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) به تازگی در این رابطه اعلام کرد: آنکارا باید برای برقراری مجدد همکاری‌ها با مسکو بخاطر سرنگونی بمب افکن روسی عذرخواهی کند.

وی گفت: ترکیه به منظور اعتمادسازی باید بخاطر سرنگونی بمب افکن سوخو-24 روسی در سوریه از روسیه معذرت خواهی کند.

رئیس شورای فدراسیون روسیه افزود: در وضعیت متشنج کنونی در روابط روسیه و ترکیه ما مقصر نیستیم. ترکیه اقدام خصمانه علیه روسیه مرتکب شد، این یک جنایت بود و به همین دلیل رئیس جمهوری روسیه مواضع روسیه دراین حادثه را صریحا اعلام کرد.

وی در مورد سانحه سرنگونی بمب افکن روسی گفت: روسیه انتظار واکنش و پاسخ مناسب به این رویداد از طرف ترکیه را داشت. تماس‌ها میان دو کشور از کانال‌های مختلف از جمله وزارت خارجه جریان دارد. بر این باورم که روسیه و ترکیه علاقمند به تیرگی روابط دو کشور نیستند.

مقام روس درهمین حال گفت، هر طرفی که حمله کرده، باید پاسخگوی اقدام خود باشد و معتقدم زمانی فرا خواهد رسید که مقام‌های ترکیه به سر عقل می‌آیند و آنچه که رخ داد را درست ارزیابی می‌کنند و از روسیه عذرخواهی خواهند کرد. باید فضای اعتماد بین دو کشور را دوباره احیا کرده و روابط را بهبود بخشید.

«آندره کارلوف» سفیر روسیه درترکیه نیز گفت: عذرخواهی، شناسایی و مجازات عاملان ساقط شدن جنگنده سوخوی روسی و پرداخت غرامت، سه شرط روسیه برای بخشش ترکیه است.

وی درمصاحبه با روزنامه جمهوریت چاپ ترکیه افزود: بهبود وعادی سازی روابط بین مسکو و آنکارا به اجرای این سه شرط منوط می‌باشد وگرنه اظهارات دیگر ترکیه، نتیجه‌ای نخواهد داشت.

کد خبر 319723

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha