همشهری‌آنلاین: هرکه دست و تن ز جان بشوید هرچه در دل دارد بگوید این منم. من آنرا می گویم برای ایران، برای آمریکاییان دیگر، این اهمیت دارد برای من و برای جهان.

پروفسور ریچارد فری استاد دانشگاه هاروارد، ایران شناسی است که غنای فرهنگ و تمدن ایران او را مجذوب خود کرده است. 

20 کتاب، 150 مقاله و صدها سخنرانی در تشریح و تبیین تمدن و فرهنگ غنی ایرانیان، حاصل عمر تحقیقات این استاد 87 ساله آمریکایی است، عشق او به ایران و ایرانیان ناشی از شعور باطنی و نتیجه تحقیقات علمی اوست، اگرچه او یک آمریکایی است اما به زندگی با ایرانیان مباهات می کند.

این ایران شناس دانشگاه هاروارد آنقدر شیفته فرهنگ، تمدن و آداب و سنن ایرانیان شده است که وصیت کرده پس از مرگش او را در اصفهان و در کنار زاینده رود به خاک بسپارند.

این درخواست اخیرا با موافقت آقای احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران روبه رو شد و پروفسور را شادمان کرد .

پروفسور ریچارد فرای در این باره به خبرنگار واحد مرکزی خبر در نیویورک گفت : مرحوم دهخدا در دوران مصدق به من لقب ایران دوست داد.

من از خیلی وقت پیش اول فکر کردم در شیراز یک جایی نزدیک شیراز، دفن شوم. من به ایرانیان گفتم ، من بیشتر از شما ایرانی هستم، تمام عمر به شما ارادت دارم ، شما در ایران متولد شدید و انجا زندگی کردید اما من در امریکا متولد شدم ولی همیشه درایران بوده ام، من می خواهم نزدیک اصفهان دفن شوم.

خبرنگار از پروفسور می پرسد: آیا این دیدگاه در دیگر محافل علمی و دانشگاهی آمریکا طرفدار دارد؟

فرای می گوید : متاسفانه آمریکا و دانشگاههای آمریکا خیال می کنند که ایران کوچک است و گم شده است اما لازم است انها ، ایران خوب را بفهمند ، در دانشگاهها و در نوشته ها ، تقریبا ایران را فراموش کرده اند ، این مشکل جدی امریکائیهاست که ایران حقیقی را نمی شناسند.

وی ساخت فیلم های تبلیغاتی علیه ایران را نقض واقعیات تاریخ و ناشی از جهل سازندگان آن می‌داند.

پروفسور فرای در باره فیلم 300 معتقد است یک فیلم خیلی بدی بود ، متاسفانه تا امروز آمریکاییان خیال می کنند ایرانیان ،تروریست هستند انها نمی دانند که درایران یهودی، کلیمی زرتشتی و مسیحی و مسلمان با هم زندگی می کنند. امریکائی‌ها نمی دانند که اولین بار در جهان ایرانیان کانون حقوق بین المللی و حقوق بشر ساختند.

غرقی خبرنگار واحد مرکزی خبر در نیویورک از پروفسور می‌پرسد باتوجه به اینکه رسانه های گروهی آمریکا طی 27 ساله گذشته تلاش کردند تا چهره ای مخشوش از ایران به مردم آمریکا معرفی کنند و به نظر شما آنها دنبال چه هدفی هستند و چرا این اختلاف دیدگاه بین شما و آنها وجود دارد؟

پاسخ ریچارد فرای : آمریکاییها خیال می کنند ایران مثل نیکاراگوئه کشوری کوچک است و اهمیت ندارد، انها نمی فهمند که ایرانیان نه فقط برای ایرانیان، بلکه برای تمام خاورمیانه و جهان و اسلام اهمیت دارند .ایرانیان از دین اسلام ، از یک مذهب و دین مخصوص به اعراب یک دین بین المللی ساختند و آمریکا هیچ نمی فهمد، این موضوع را، آمریکائیها مثل اعراب اهمیت ایران را نمی فهمند، فرهنگ ایران خیلی اهمیت دارد در کجای دنیا شعر مثل ایران دارد، رودکی، حافظ، سعدی، کجای دنیا هستند این اهمیت دارد ، فرهنگ ایران مهم است ، اما متاسفانه امریکائیها این را نمی فهمند.

ریچارد فری ایرانشناس امریکایی در پاسخ به خبرنگار واحد مرکزی خبر در نیویورک درباره پیام وی به نئومحافظه کاران کاخ سفید که فرهنگی ضد ایرانی دارند گفت: پیام من به نئو محافظه کاران امریکایی این است که باید با ایران گفتگو کنید، حل مسائل با جنگ ممکن نمی شود ،باید با ایران به تفاهم مشترک برسید ،امریکا باید این را بداند ،باید دیپلماسی وجود داشته باشد.

وی افزود: ایرانیان همواره در طول تاریخ وجود و حضور داشتند ایرانیان صرف و نحو عربی و نجوم را به زبان عربی نوشتند ، از دوره ساسانی تا دوره اسلامی و تاکنون ایرانیان همواره در تاریخ حضور قوی داشتند ، پس باید اهمیت ایران را درک کرد و این کشور با فرهنگ را دوست داشت.

کد خبر 31970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز