یکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

درحالی‌که اعضای قدیمی‌تر اتحادیه اروپا همچون آلمان حداقل در بیان دیدگاه‌های رسمی‌شان با پذیرش پناهجویان مخالفتی نشان نداده‌اند، اعضای جدیدتر این اتحادیه موضع سرسختانه‌ای نسبت به سیل ورود این افراد به خاک اروپا اتخاذ کرده‌اند.

پناهندگان

ديروز ميلوش زمان، رئيس‌جمهور جمهوري چك، كه طي ماه‌هاي اخير بيشتر به‌خاطر اظهارنظرهايش در مخالفت با پناهجويان مطرح‌شده، در پيام خود به مناسبت كريسمس، نسبت به سياست استقبال از مهاجران هشدار داد و اين فرهنگ ميهمان‌نوازي اروپاييان را ساده‌لوحانه خواند. او ورود پناهجويان به اروپا را نوعي تهاجم دانست و گفت: «اطمينان دارم كه با يك تهاجم سازمان‌يافته روبه‌رو هستيم، نه يك موج خودجوش آوارگان.»

ميلوش زمان دلسوزي براي آوارگان پير و بيمار و براي كودكان آنها را «ممكن» دانست اما از كشورهاي اروپايي خواست كه جواناني كه از خاورميانه به اروپا وارد شده‌اند را به كشورهايشان بازگردانند تا با داعش بجنگند. او گفت: «عده زيادي از مهاجران غيرقانوني را جواناني تشكيل مي‌دهند كه از سلامت كامل برخوردار هستند. من تعجب مي‌كنم كه چرا اين مردها سلاح به‌دست نمي‌گيرند و براي آزادي كشورشان از چنگ داعش نمي‌جنگند؟»

رئيس‌جمهور 71ساله جمهوري چك كه 2سال است به كرسي رياست‌جمهوري اين كشور تكيه زده، چهره‌اي ضد‌اسلامي نيز به‌شمار مي‌رود. او در كنار مقام‌هاي برخي كشورهاي اروپاي شرقي يعني كشورهايي چون اسلواكي، مجارستان، لهستان و اسلووني در خط مقدم مخالفت با ورود پناهجويان به اروپا و مقاومت در برابر سهميه‌بندي آوارگان در ميان كشورهاي عضو اتحاديه اروپا قرار داشته است. اين كشورها جزو آخرين كشورهايي هستند كه به اتحاديه اروپا پيوسته‌اند.

عبور پناهجويان از اين كشورها براي رسيدن به كشورهاي ثروتمندتر غرب و شمال غرب اروپا طي ماه‌هاي اخير با ممانعت نيروهاي امنيتي و پليس روبه‌رو شده است. طي آخرين آمار ارائه‌شده از سوي سازمان ملل، تعداد پناهجوياني كه طي يك سال اخير وارد اروپا شده‌اند از مرز يك ميليون نفر گذشته است. بيش از 3هزار نفر نيز جان خود را در اين راه از دست داده‌اند. بيشتر اين پناهجويان از كشورهاي سوريه، عراق و افغانستان هستند كه مسير تركيه را در پيش مي‌گيرند و با عبور از درياي مديترانه از طريق جزاير يونان وارد اروپا مي‌شوند.

ميلوش زمان كه از سياستمداران چپگراي چك به شمار مي‌رود، ‌ماه گذشته نيز با گروه‌هاي راست افراطي و همچنين يك گروه شبه‌نظامي همراه شد و در يك راهپيمايي ضداسلام در شهر پراگ، پايتخت، شركت كرد. زمان در پيام كريسمس خود شرايط امروز آوارگان خاورميانه را با افرادي مقايسه كرد كه طي جنگ جهاني دوم كه جمهوري چك به اشغال نازي‌ها درآمده بود، به بريتانيا گريختند. به گفته او، چك‌ها در آن زمان به بريتانيا رفتند «تا از آنجا براي آزادي كشور خود بجنگند نه اينكه در آنجا از خدمات اجتماعي بهره‌مند شوند.»

  • حمله به كمپ‌هاي پناهجويان

صحبت‌هاي رئيس‌جمهور جمهوري چك يك هفته پس از آن مطرح مي‌شود كه نخست‌وزير اين كشور، آلمان را به‌عنوان مقصر اصلي بحران پيش آمده در مورد پناهجويان معرفي كرد. بوهوسلاو سوبوتكا گفت كه استقبال آلمان از ورود پناهجويان «علائمي» فرستاد كه در خاورميانه و آفريقا شنيده شد؛ مسئله‌اي كه به گفته او «اروپا را با تهديدهاي امنيتي روبه‌رو كرد.» موضع‌گيري‌هاي سرسختانه سياستمداران اروپايي در قبال پناهجويان، باعث قدرت‌گيري نيروهاي راست افراطي در كشورهاي پذيرنده پناهجويان شده است. صبح شنبه افراد ناشناس بار ديگر با كوكتل مولوتف به كمپ آوارگان در يكي از روستاهاي ايالت ساكسوني در شرق آلمان حمله كردند. همزمان حمله ديگري نيز به يك كمپ ديگر در شهر درسدن در شرق آلمان روي داد. اين قبيل حمله‌ها طي ماه‌هاي اخير افزايش داشته كه از تغيير فضا عليه پناهجويان حكايت دارد.

کد خبر 319588

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha