همشهری آنلاین: مقامات بهداشتی در برزیل این روزها توصیه‌ای غیرمعمول به مردم می‌کنند: باردار نشوید.

Zika

 به گزارش سی‌ان‌ان این پیام خطاب به والدین آینده به خصوص در شمال شرق این کشور پس از آن اعلام می‌شود که مقامات شیوع یک ویروس منتقل‌شونده بوسیله پشه به نام زیکا (Zika) را به افزایش میکروسفالی نوزادان، یک نقص عصب‌شناختی که می‌تواند به رشد ناکافی مغز منجر شود، ارتباط دادند.

آنجلا روچا، متخصص بیماری‌های عفونی اطفال در بیمارستان اسوالدو کروز در ایالت پرنامبوکو که شاهد بدترین شیوع این ویروس بوده است، گفت: «این تصمیمی بسیار شخصی است، اما این در این هنگام عدم قطعیت، توصیه ما این است که خانواده‌ها طرح‌های‌شان برای بارداری را به عقب بیندازند.»

بیش از 2400 مورد مشکوک به میکروسفالی در سال جاری در 20 ایالت برزیل گزارش شده است، در حالیکه در سال گذشته 147 مورد از این بیماری گزارش شده بود.

پزشکان همچنین 29 مرگ نوزاد مربوط این عارضه را در دست بررسی دارند.

در میکروسفالی نوزادان با سرهای به طور غیرطبیعی کوچک متولد می‌شوند و این عارضه در اغلب موارد به مشکلات رشدی وخیم و گاهی مرگ زودرس منجر می‌شود.

در حال حاضر شش ایالت برزی وضعیت اضطراری اعلام کرده‌اند. فقط در ایالت پرنامبوکو بیش از 900 مورد میکروسفالی گزارش شده است.

روچا گفت: «این نوزادان برای تمام طول زندگیشان به مراقبت خاص نیاز خواهند داشت. استرس عاطفی که در نتیجه این عارضه ایجاد می‌شود، غیرقابل‌تصور است. در اینجا در پرنامبوکو ما درباره نسلی از نوزادان سخن می‌گوییم که به این عارضه مبتلا خواهند شد.»

هنگامی که  موارد میکروسفالی در ماه گذشته اوج گرفت، پزشکان متوجه شدند این اوج‌گیری با ظهور ویروس زیکا در برزیل همزمان شده است. آنان به زودی کشف کردند که اغلب مادرانی که نوزاد دچار میکروسفالی به دنیا آورده بودند، علائم شبیه به ابتلا به ویروس زیکا- تب خفیف، دانه‌های پوستی و سردرد-را در ابتدای بارداری نشان داده بودند.

وزارت بهداشت برزیل ماه پیش اعلام کرد که در کالبدشکافی ویروس زیکا در نوزادی که به علت میکروسفالی فوت کرده بود،‌ یافت شده و رابطه میان این دو ثابت شده است.

وزارت بهداشت برزیل بر روی وب‌سایتش اعلام کرد: «این موقعیتی بی‌سابقه در دنیای پژوهش علمی است.»

در حال حاضر پژوهش برای مشخص کردن اینکه آیا ویروس زیکا واقعاً باعث میکروسفالی می‌شوند یا نه و بررسی بیشتر رابطه میان این دو ادامه دارد.

موارد میکروسفالی در ابتدا در شمال شرق برزیل متمرکز بودند، اما بسیاری از موارد میکروسفالی اکنون در ریو دو ژانیرو و سائو پائولو در جنوب برزیل هم گزارش شده‌اند و باعث ایجاد هراس در سراسر این کشور شده است.

دولت برزیل به‌عنوان بخشی از اقدامات اضطراری نیروهای ارتش را برای زهکشی حوضچه‌های آب محل رشد لاروهای پشه منتقل‌کننده ویروس به کار گرفته است تا از تکثیر ویروس جلوگیری کند.

گرچه هنوز پژوهش‌ها درباره ثابت کردن رابطه قطعی میان عفونت مادران باردار با ویروس زیکا و میکروسفالی نوزادان در حال انجام است، وزارت بهداشت برزیل ابراز اطمینان می‌کند که رابطه‌ای قوی میان این دو وجود دارد.

هنوز واکسنی برای ویروس زیکا که برای نخستین بار در دهه 1940 در آفریقا شناسایی شد، وجود ندارد. هنوز روشن نیست چگونه ویروس زیکا اخیراً توانسته است به این کشور آمریکای لاتین راه یابد.

افزايش گردشگران در برزيل در آستانه المپيك 2016 ريودوژانيرو نيز به عنوان يك عامل احتمالي در نظر گرفته شده است.

در عين حال نگراني زيادي درباره عملكرد دولت برزيل كه هم اكنون با بحران اقتصادي و بحران رسوايي مربوط به افشاي فساد گسترده دولتي درگير است، در مواجهه با اين بحران بهداشتي وجود دارد.

کد خبر 319311

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha