چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمدرضا شجریان در کنگره بین‌المللی شمس تبریزی که آبان ماه در خوی برگزار می‌شود، خواهد خواند.

به گزارش همشهری آنلاین، محمدرضا شجریان به خبرنگار مهر در خوی گفت و اضافه کرد این برنامه موسیقی همزمان با برپایی کنگره در خوی برگزاری خواهد شد.

وی با اشاره به ویژگی‌های بارز شخصیتی مولانا افزود: شکوه و عظمت یافتن خوی به لحاظ وجود آرامگاه شمس تبریزی در این شهرستان است.
شجریان پیش از این هم در نشست نکوداشت عبدالباقی گولپینارلی آوازی کوتاه را اجرا کرد. [اجرای استاد شجریان دراختتامیه همایش عبدالباقی گولپینارلی]

از سوی دیگر استاندار آذربایجان غربی نیز در جریان این بازدید در جمع خبرنگاران با بیان این که تمهیدات لازم برای برگزاری باشکوه کنگره شمس صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: کنگره بین‌‌المللی شمس تبریزی درنیمه اول آبان ماه امسال با حضور شخصیت‌های فرهنگی و ادبی کشور و اندیشمندان مولوی شناس داخلی و خارجی در شهرستان خوی برگزار خواهد شد.

رحیم قربانی در ادامه با اشاره به تقارن برگزاری کنگره بین‌‌المللی شمس تبریزی در خوی با همایش کشوری مولانا افزود: برای جلوگیری از تداخل برنامه‌ها افتتاحیه کنگره شمس و مولوی در تهران و اختتامیه آن در شهرستان خوی برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بین آیین افتتاحیه و اختتامیه کنگره شمس و مولانا، مراسم بزرگداشتی نیز در تبریز اجرا می‌شود.

فرماندار خوی نیز با اعلام آمادگی برای برگزاری اختتامیه کنگره بین‌‌المللی شمس تبریزی و مولوی در این شهرستان، بیان داشت: جلسات متعددی برای ایجاد هماهنگی جهت برگزاری بهتر و شایسته این کنگره برگزار شده است.

مقبره شمس تبریزی در دو کیلومتری غرب شهرستان خوی قرار گرفته است. این بنا در زمان شاه اسماعیل صفوی ساخته شده و برجی استوانه‌‌ای شکل با ‪ ۱۲‬متر ارتفاع را شامل می‌شود که تا ارتفاع ‪ ۵۰‬سانتی متر آن با سنگ و بقیه قسمت ها با آجر ساخته شده است.

این برج با شاخ‌های بز وحشی تزیین شده و در داخل این بنا آرامگاه عارف بزرگ شمس تبریزی قرار گرفته است.

کد خبر 31917

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز