رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با رئیس قوه قضاییه دیدار و گفت‌وگو کرد و طی آن، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی ضمن اعلام موافقت خود با ایجاد شعب ویژه رسیدگی به پرونده‌های محیط‌بانان در مراکز استان‌ها، از عزم و اراده قوه قضاییه برای همراهی و همکاری در راستای حفظ محیط‌زیست کشور خبر داد.

محیط بانان

راه‌اندازي اين شعب پاياني بر معضلاتي است كه اكنون ادارات كل محيط‌زيست استان‌ها با آن مواجهند. دكتر اسماعيل كهرم مشاور سازمان حفاظت محيط‌زيست در اين‌باره به همشهري گفت كه در زمينه محيط‌زيست 2اتفاق مهم رخ داد؛ نخست، سخنان رهبر معظم انقلاب در 17 اسفند سال گذشته بود كه اكنون به سالگرد آن نزديك مي‌شويم و دوم ابلاغ سياست‌هاي كلي محيط‌زيست از سوي ايشان بود كه 15بند را شامل مي‌شد و به 3قوه مجريه، مقننه و قضاييه هم ابلاغ شد.

  • شعب قضايي براي حمايت از محيط‌بانان

اين استاد محيط‌زيست افزود: اين دو اتفاق مهم ضرورت همكاري قوه قضاييه با سازمان محيط‌زيست را خاطرنشان مي‌كند به‌ويژه آنكه تخريب محيط‌زيست اكنون جرم انگاشته مي‌شود. راه‌اندازي شعب ويژه قوه قضاييه هم كه در كمال خوشوقتي در ديدار رئيس سازمان محيط‌زيست با رئيس قوه‌قضاييه مورد موافقت قرار گرفت باعث كاهش معضلات محيط‌زيست به‌خصوص مشكلات محيط‌بانان مي‌شود.

كهرم با اشاره به چند محيط بان كه در زندان هستند، گفت: اين محيط‌بانان در حالي زنداني هستند كه به اعتقاد كارشناسان محيط‌زيست در حال اجراي قانون بوده‌اند. بديهي است كه راه‌اندازي شعب ويژه در استان‌ها در رفع مشكلات اينچنيني بسيار كارساز است.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط‌زيست، آيت‌الله آملي لاريجاني در ديداربا ابتكارضمن اشاره به نقش و تأكيد دين در حفظ محيط‌زيست، همچنين اهميت اخلاق زيستي، خواستار تقويت بعد اخلاقي - اجتماعي در حفظ محيط‌زيست شد. وي با تأكيد بر اجراي دقيق قوانين در رفع تصرف از منابع ملي، تصريح كرد: ضروري است آرا و احكام با عقل و منطق، انطباق يابد تا اجراي احكام موجب وهن تلاش‌هاي محيط‌زيست نباشد.

رئيس قوه‌قضاييه ضمن قدرداني از تلاش‌هاي رئيس و كاركنان سازمان حفاظت محيط‌زيست در پيگيري، تدوين و ارائه سياست‌هاي كلي محيط‌زيست كه مورد تأييد و ابلاغ رهبري قرار گرفت و ابلاغ شد، گفت: با توجه به سياست‌هاي ابلاغي و شرايط بحراني محيط‌زيست، همچنين فراسازماني و فراقوه‌اي بودن مسائل محيط‌زيست، همكاري بين قوا، راهكار تحقق اهداف محيط‌زيست كشور، سياست‌هاي كلي ابلاغي و بيانات مقام معظم رهبري در ديدار 17 اسفندماه سال گذشته است.

معصومه ابتكار هم در اين ديدار، ضرورت ايجاد شعب ويژه قضايي در مراكز استان‌ها، تقويت بنيه نظارتي سازمان از طريق تقويت‌ شأن ضابطان خاص دادگستري، جرم انگاري تخريب محيط‌زيست و تدوين قوانين در قالب كارگروه مشترك را مورد تأكيد ويژه قرار داد و افزود: نقش و جايگاه قوه قضاييه در حفظ و ارتقاي محيط‌زيست كشور، غيرقابل انكار است.

کد خبر 319098

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha