همشهری آنلاین: اگر زمانی شیمی‌درمانی شده باشید یا کسی را که شیمی‌درمانی شده باشد، بشناسید، می‌دانید که این فرایند چقدر از لحاظ جسمی و روانی می‌تواند سخت باشد.

DigniCap

یکی از شایع‌ترین و آزارنده‌ترین عوارض جانبی شیمی درمانی ریزش مو است، اما این وضعیت دارد در زنانی که برای سرطان پستان شیمی‌درمانی می‌شوند، تغییر می‌کند.

به گزارش ياهو‌هلث هفته گذشته سازمان غذا و داروی آمریکا (اف‌دی‌ای) درمان جدیدی را تأیید کرده است که به‌طور عمده‌ای ریزش مو در بیماران سرطان پستان را که دارند شیمی‌درمانی می‌شوند، کاهش می‌دهند.

«سیستم سردکننده دیگنیتاتا دیگنی‌کپ» (Cooling System Dignitana DigniCap)  متشکل از یک کلاه سیلیکونی اندازه سر متصل‌شده به یک سیستم سردکننده است که مایع سردشده را روی پوست سر می‌چرخاند، و جریان خون را طوری کاهش می‌دهد تا داروهای شیمی‌درمانی کمتری به سلول‌ها مو برسد. یک کلاه دوم روی کلاه سیلیکونی قرار داده می‌شود تا همه چیز را ثابت نگه دارد، و همه این اجزا به‌وسیله یک کامپیوتر کنترل می‌شود.

این درمان نخستین مورد در نوع خود است که سازمان غذا و داروی آمریکا آن را تأیید کرده و به‌وسیله شرکت سوئدی دیگنیتاتا (Dignitata) ساخته شده است که در ساختن تکنولوژی‌های پزشکی سردکننده پوست سر تخصص دارد.

در حال حاضر این سیستم فقط برای بیماران مبتلا به سرطان پستان تأیید شده است، اما کارآزمایی‌ها به‌زودی برای سایر انواع سرطان‌ها نیز شروع خواهند شد. قبلاً از این تکنولوژی در بریتانیا برای مردان دچار سرطان پروستات استفاده شده بود.

دکتر هوپ اس روگو، رئیس بخش سرطان‌شناسی پستان و آموزش کارآزمایی بالینی مرکز سرطان فراگیر خانواده هلن دیلر در دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو می‌گوید: «برخی از قدرتمندترین و نجات‌بخش‌ترین درمان‌های شیمی‌درمانی امروزی هنوز باعث ریزش موی کامل می‌شوند و این عارضه جانبی برای بسیاری از زنان از لحاظ عاطفی مخرب است. در چند سال گذشته، ما از نزدیک با دیگنیتاتا برای انجام کارآزمایی‌های بالینی دقیقی همکاری کرده‌ایم که نشان‌دهنده ایمنی و کارآیی سیستم دیگنی‌کپ هستند. این تأیید اف‌دی‌ای به معنای آن است که برای بسیاری از بیماران در آمریکا ریزش موی ناشی از شیمی‌درمانی دیگر مایه نگرانی نخواهد بود.»

به گفته شرکت دیگنیتاتا، در کارآزمایی‌های بالینی انجام‌شده در آمریکا با استفاده این سیستم سردکننده پوست در حین شیمی‌درمانی از هر 10 زن هفت زن دست‌کم 50 درصد موی سرشان را حفظ کردند. این شرکت می‌گوید شایع‌ترین شکایت در این زنان احساس لرز در هنگام استفاده از این کلاهک بود و اثر جانبی عمده‌ای گزارش نشد.

 دیگنیتاتا که اکنون تأییدیه اف‌دی‌ای را گرفته است، در حال نهایی کردن توافق با مراکز عمده سرطان در سراسر آمریکا است تا این سیستم سردکننده پوست سر را به بیماران سرطان پوست عرضه کند. دیگنیتاتا قیمتی میان 1500 تا 3000 دلار را برای این سیستم تعیین کرده است.

کد خبر 319071

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha