سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

درحالی‌که نگاه‌ها به تحولات خاورمیانه و فعالیت گروه‌های تروریستی در این منطقه معطوف شده، تکفیری‌های داعش و گروه‌های تروریستی وابسته به القاعده قاره آفریقا را به صحنه تاخت و تاز خود تبدیل کرده‌اند.

 بر اثر حمله‌های بوکوحرام بیش از ۲ هزار مدرسه در نیجریه، چاد، کامرون و نیجر تعطیل شده‌اند.

آفريقا همچون خاورميانه، سال‌هاست رنگ و بوي آرامش به‌خود نديده، اما طي سال‌هاي اخير گروه‌هاي وابسته به داعش در شمال و غرب آفريقا و اخيرا برخي گروه‌هاي وابسته به القاعده در غرب اين قاره بيش از پيش فعال شده‌اند. گروه تروريستي بوكوحرام كه يك سال است با داعش بيعت كرده در مناطق شمال شرق نيجريه دست به كشتار مردم مي‌زند و بخش‌هاي وسيعي از اين منطقه مدت‌هاست ميان اين نيروها و نيروهاي دولتي دست به‌دست مي‌شود.

بخش ديگري از نيروهاي داعش شمال كشور بحران زده ليبي را به تصرف در آورده و پس از سوريه و عراق، اين منطقه را به پايگاه ديگر خود تبديل كرده‌اند. گروه سلفي المرابطون نيز كه اخيرا به القاعده پيوسته كشور مالي در غرب آفريقا را به جولانگاه خود تبديل كرده است.

آتش جنگ و درگيري در آفريقا زندگي مردم اين قاره را سال‌هاست كه مختل كرده است. ديروز صندوق كودكان سازمان ملل متحد (يونيسف) در گزارشي اعلام كرد با ناامني ايجاد شده در اثر حمله‌هاي بوكوحرام به مدارس، بيمارستان‌ها و مناطق مسكوني در نيجريه و كشورهاي همجوار، بيش از يك‌ميليون كودك و نوجوان از رفتن به مدرسه باز مانده‌اند.

اين عده را بايد به 11ميليون نفر ديگري كه در اين منطقه يعني در كشورهاي نيجريه، چاد، كامرون و نيجر به دلايل مختلف ازجمله فقر از مدرسه بازمانده‌اند، اضافه كرد. براساس اين گزارش، علاوه بر صدها مدرسه‌اي كه از سوي اين گروه مورد حمله قرار گرفته و به آتش كشيده شده‌اند، 2هزار مدرسه ديگر نيز به‌دليل احتمال حمله تعطيل شده‌اند. بوكوحرام حدود 8‌ماه پيش به مدرسه شبانه روزي دختران در شمال نيجريه حمله كرد و 274دختر را به اسارت برد كه تعدادي از آنها موفق به فرار شدند اما هنوز از سرنوشت حدود 250دختر ديگر خبري در دست نيست.

نيروهاي داعش در شمال ليبي كه در برخي گزارش‌ها تعداد آنها را تا 5هزار نفر اعلام كرده‌اند، شهر سرت و مناطق اطراف آن در حاشيه درياي مديترانه را به تصرف خود درآورده‌اند تا پس از سوريه و عراق، از اين منطقه به‌عنوان سومين پايتخت داعش نام برده شود. اين نيروها در شرايط آشفته ليبي به سمت مناطق نفت خيز شرق اين كشور در حال پيشروي هستند؛ موضوعي كه نگراني‌هاي گسترده‌اي را به‌دنبال داشته است.

اما در غرب آفريقا گروه المرابطون كه اخيراً همزمان با انجام عملياتي تروريستي در هتلي در پايتخت مالي، به گروه القاعده پيوسته ميدان‌دار اقدامات تروريستي است. القاعده در قالب منطقه‌اي كه آن را «امارت مغرب آفريقايي» مي‌خواند، سعي دارد در اقدامات تروريستي در آفريقا از رقيب خود يعني داعش جا نماند. المرابطون يك گروه سلفي است كه سال 2013تاسيس شده و تفكرات پان عربيسم دارد. با فعال‌تر شدن اين گروه در غرب آفريقا بايد منتظر رقابت بيشتر القاعده و داعش در اين قاره بود.

کد خبر 319069

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha