همشهری آنلاین: منابع خبری افغانستان از تمدید تحریم های ۱۸ ماهه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه گروه طالبان افغانستان به اتهام انجام فعالیت های تروریستی، خبر دادند.

سازمان ملل متحد تحریم طالبان افغانستان را ۱۸ ماه تمدید کرد

به گزارش ایرنا، خبرگزاری «کلید گروپ» افغانستان روز سه شنبه به نقل از بیانیه سازمان ملل متحد نوشت: تحریم های سازمان ملل برای سفرهای سران این گروه و منابع مالی آنان به مدت 18 ماه دیگر تمدید شد.

کلید گروپ افزود که این تصمیم، روز گذشته «دوشنبه » در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای طالبان افغانستان در نیویورک اتخاذ شد.

شورای امنیت در این نشست از فعالیت های تروریستی القاعده، طالبان و سایر گروه های افراطی در مناطق مختلف افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

«نیکلاس هیسم» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان در این نشست گفته است در سال 2015 میلادی نیروهای امنیتی و دفاعی افغان با وجود کاهش حمایت نظامی خارجی، سرگرم نبردهای شدید با گروه های مسلح افراطی هستند.

وی، یگانه راه برون رفت از بحران موجود در افغانستان را تداوم گفت و گوهای مستقیم و رو در رو میان نمایندگان طالبان و دولت وحدت ملی دانسته است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نسبت به افزایش حضور و رشد گروه تروریستی «داعش» در افغانستان هشدار داده است.

گروه طالبان آذرماه سال 1371 در صحنه افغانستان ظهور کرد و تا سال 1375خورشیدی توانست گروه های رقیب خود را شکست داده و کابل پایتخت افغانستان را نیز تصرف کند.

این گروه پس از حمله القاعده به برج های مرکز تجارت جهانی در نیویورک به حمایت از «اسامه بن لادن» رهبر القاعده پرداخت و به وی در افغانستان پناه داد. این حمایت منجر به حمله آمریکا در سال 2001 میلادی به افغانستان و سقوط آنان از قدرت انجامید.

گروه طالبان پس از برکناری از قدرت، بارها در جبهه های شمال، جنوب، شرق و غرب به افغانستان حمله کرد و توانست کنترل برخی از مناطق این کشور را در اختیار گیرد.

این گروه بامداد روز ششم مهرماه گذشته به شهر «قندوز» مرکز استانی به همین نام در شمال افغانستان حمله کرد و آن را به تصرف خود درآورد، اما یک هفته بعد از این شهر بیرون رانده شد.

طالبان در یک سال گذشته به تحرکات خود در جبهه های مختلف افغانستان افزوده است و با عملیات انتحاری و درگیری با نظامیان افغان، خسارات سنگینی را به نیروهای دولتی وارد کرده است.

برخی منابع افغان گزارش داده اند که این گروه در روزهای گذشته چند شهرستان در استان هلمند را به تصرف خود درآورده است و این استان در آستانه سقوط کامل به دست نیروهای این گروه قرار دارد.

کد خبر 319026

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha