همشهری آنلاین: حزب محافظه‌کار اسپانیا به رهبری ماریانو راخوی اگر چه در انتخابات اسپانیا قدرتمندترین جناح باقی ماند، اما کرسی‌های زیادی را از دست داد. یکی دیگر از نتایج مهم این انتخابات شکسته‌شدن نظام دو حزبی در انتخابات پارلمانی بود.

پیروزی تلخ حزب حاکم محافظه‌‌کار در انتخابات اسپانیا

به گزارش ايرنا، در انتخابات پارلمانی اسپانیا که روز یکشنبه (۲۰ دسامبر) برگزار شد، دو حزب قدرتمند این کشور اگر چه توانستند از لحاظ کسب آراء رتبه‌های اول و دوم را به خود اختصاص دهند، اما کرسی‌های زیادی را در پارلمان از دست دادند. در مقابل، دو حزب جدید توانستند به آرایی چشمگیر و به این ترتیب کرسی‌های زیادی دست یابند.

آخرین نتایج اعلام شده حاکی از آن است که "حزب مردم" اسپانیا به ۷۱ / ۲۸ درصد از آرا دست یافته و ۱۲۳ کرسی از مجموع ۳۵۰ کرسی پارلمان را به خود اختصاص داده است.

این حزب محافظه‌کار به رهبری ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا، حزب حاکم در این کشور است و حال در مقایسه با انتخابات دوره‌ی پیش (سال ۲۰۱۱) ۶۳ کرسی پارلمانی از دست داده است.

حزب محافظه‌کار مردم در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۱ بزرگ‌ترین موفقیت تاریخ خود را تجربه کرده بود.

راخوی و حزب او نیز در چهار سال گذشته از قدرت فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و با توجه به بحران مالی حاکم در اروپا به اجرای سیاست‌های ریاضتی گوناگون دست زدند؛ سیاست‌هایی که به اعتقاد تحلیگران، در این دوره از انتخابات سبب رویگردانی رأی‌دهندگان از حزب حاکم شد.

راخوی علیرغم این ناکامی اعلام کرد که اقدام به تشکیل دولت خواهد کرد. او گفت: «ما در انتخابات پیروز شدیم و آنکه پیروزی می‌شود، باید دولت را هم تشکیل دهد.»

سوسیالیست‌های اسپانیا نیز که دومین حزب قدرتمند در این کشور محسوب می‌شوند، با ناکامی مشابهی روبرو شدند. حزب سوسیالیست در انتخابات روز یکشنبه ۲۲ درصد آراء را کسب کرد و ۹۰ کرسی در پارلمان اسپانیا را به خود اختصاص داد. این درحالی است که سوسیالیست‌ها در انتخابات چهار سال پیش به ۱۱۰ کرسی دست یافته بودند.

  • شکسته شدن نظام دو حزبی

برخلاف گذشته که محافظه‌کاران و سوسیالیست‌ها حرف اول را در انتخابات پارلمانی می‌زدند، این بار "نظام دو حزبی" شکسته شده و دو حزب جدید با کسب آرای زیاد به پارلمان راه یافته‌اند. این نخستین بار است که چهار حزب در پارلمان از فراکسیونی نسبتا قدرتمند برخوردارند.

يکی از این احزاب جدید "پودموس" است که به عنوان جنبشی سیاسی و اعتراضی در ژانویه سال ۲۰۱۴ شکل گرفت. این حزب نزدیک به ۲۱ درصد آراء را به دست آورد و با این نتیجه چشمگیر اکنون ۶۹ کرسی در پارلمان اسپانیا را اشغال می‌کند.

پابلو ایگلسیاس، رهبر جنبش اعتراضی "پودموس" پس از این موفقیت تاریخی از "تولد یک اسپانیای جدید" سخن گفت.

دیگر حزب موفق در انتخابات پارلمانی اسپانیا حزب لیبرال "سیادادانوس" است که در سال ۲۰۰۶ میلادی در بارسلون بنیانگذاری شد.

این حزب توانست در انتخابات روز یکشنبه ۹ / ۱۳ درصد آراء را به دست آورد و ۴۰ کرسی در پارلمان را به خود اختصاص دهد. البته نظرسنجی‌های پیش از انتخابات حاکی از آن بود که "سیادادانوس" آرای بیشتری به دست خواهد آورد.

  • پیچیدگی روند تشکیل دولت

اگر چه ماریانو راخوی اعلام کرده که به عنوان قوی‌ترین حزب اقدام به تشکیل دولت خواهد کرد، اما او با توجه به حضور قدرتمند سه حزب رقیب در پارلمان راهی دشوار در پیش رو دارد. به عقیده کارشناسان و تحلیلگران تشکیل دولت این بار امری پیچیده خواهد بود.

راخوی حال باید در روزهای آینده مذاکرات گوناگونی با رهبران دیگر احزاب پیروز در انتخابات انجام دهد تا با آنها بر سر تشکیل ائتلاف به توافق برسد.

درخور توجه آنکه هیچ یک از احزاب در کارزار انتخاباتی خود به این مسئله نپرداختند که در صورت پیروزی و نیاز به ائتلاف چه موضعی در قبال دیگر احزاب قوی در پارلمان خواهند داشت و از چه گرایش‌های ائتلافی برخوردارند.

کد خبر 318892

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha