همشهری آنلاین: اولین محموله گندم با حضور وزیر بازرگانی از بندر امام خمینی (ره) به مقصد کشور عمان صادر شد

به گزارش روابط عمومی وزارت بازرگانی، در مراسم صدور اولین محموله گندم، توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران، سید مسعود میرکاظمی ،وزیر بازرگانی کشورمان گفت: با توجه به وجود منابع طبیعی خدادادی فراوان کشور، در حوزه‌های کشاورزی، نفت و گاز، معادن و موقعیت سوق‌الجیشی ایران که بازارهای مصرف‌ بزرگی را در اطراف خود جای داده است، باید بیش از پیش از این نعمت‌ها استفاده کرده و خداوند را شاکر باشیم.

وزیر بازرگانی با بیان اینکه باید نظام وارداتی را کم‌کم به نظام صادراتی تبدیل کنیم، درباره ضرورت صادرات گفت: در نقاط مختلف کشور بنگاه‌ها و شرکت‌های مختلفی در بخش‌های تولیدی، خدماتی، فنی، تجاری و کشاورزی توسعه‌یافته‌اند که به‌طور متوسط 30 تا 35 درصد از ظرفیت‌های تولید آنها خالی است، که در این راستا برای پر کردن ظرفیت‌های خالی تولیدی باید نگاهمان به بازارهای خارجی باشد و صادرات را به عنوان یک تکلیف دنبال کنیم.

حل مشکل اشتغال با توجه به صادرات

وی افزود: بدون توجه به صادرات امکان ندارد مشکل اشتغال کشور حل شود، رفاه و سطح عمومی درآمدها بالا رود، حتماً باید به سمت بازارها و تقاضاهای بیرونی حرکت کرد، تا بتوانیم توسعه معنی‌داری داشته و در همه ظرفیت‌های خالی، اشتغال ایجاد کنیم.

وزیر بازرگانی تاکید کرد: مشکل بیکاری در سایه ایجاد فضای اشتغال حل می‌شود و فضای اشتغال در ایجاد توسعه ظرفیت‌های تولیدی و توسعه ظرفیت‌های تولیدی در فراهم کردن بازار مصرف، که در این راستا با توجه محدودیت بازار مصرف کشور باید در بازارهای منطقه و بازارهایی مانند: آفریقا، آمریکای لاتین و کشورهای CIS حضور پررنگ‌تری پیدا کنیم.

صادرات یک میلیون تن گندم در سال جاری

همچنین در این مراسم پارسانیا ـ معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه طی سال‌های گذشته شرکت بازرگانی دولتی ایران برای تامین مواد غذایی کشور بخصوص گندم ناگزیر از واردات بود اظهار داشت: اکنون تقاضای کشورهای مختلف برای خرید گندم از ایران و صادرات آن توسط شرکت بازرگانی دولتی باعث افتخار است.

وی تصریح کرد: با توجه به خودکفایی گندم و تثبیت آن در سال‌های گذشته و در نظر گرفتن ذخیره استراتژیکی لازم برای این محصول، دولت به وزارت بازرگانی ابلاغ کرده است، تا یک میلیون تن گندم در سال جاری صادر کند.

پارسانیا افزود: با توجه به توانمندیها و تجربیات این شرکت، در مدت کوتاهی توانستیم ضمن مدیریت بر بازار برای تقاضای نزدیک به 500 هزار تن قرارداد ببندیم.

 گام بعدی صنعتی کردن نان

وی در ادامه با اشاره به حضور بخش خصوصی در تجارت غلات و اشتغالی که در اثر صادرات گندم ایجاد می‌شود، درباره اقدامات وزارت بازرگانی در این زمینه گفت: طی دو ـ سه سال اخیر وزارت بازرگانی توانسته امکان خرید به روز گندم را به کشور و فعالان این بخش هدیه کند، در امر ذخیره‌سازی با حمایت دولت و بخش خصوصی گام‌های موثری بردارد و امروز صادرات گندم را داشته باشد، تا فردا با صنعتی کردن نان این حلقه را تکمیل کند.

در ادامه حجازی ،استاندار خوزستان با اشاره به استعدادهای خدادادی این استان به لحاظ منابع آب، سطح اراضی مستعد کشاورزی گفت: در سال جاری استان خوزستان یک میلیون و 650 هزار تن گندم تولید کرده و در بخش محصولات کشاورزی، دامی و شیلات نیز 5/11 میلیون تن تولید داشته است که طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در سند توسعه این مقدار باید به 23 میلیون تن در سال برسد.

وی گفت:با سدهایی که در استان خوزستان ساخته می‌شود ظرفیت ذخیره آب استان از 17 میلیارد متر مکعب به حدود 24 متر مکعب در سال می‌رسد که این امر باعث بهره‌برداری از اراضی زیر شبکه و سدها و تحقق برنامه سند توسعه استان می‌شود.

حجازی افزود:با افزایش سطح زیرکشت، افزایش راندمان و همچنین تراکم کشت، سه برنامه‌ایی که دولت در استان برنامه‌ریزی کرده، جهش در تولید محصولات کشاورزی صورت می‌گیرد و تا 5 سال آتی تولید 23 میلیون تن محقق شود.

لازم به ذکر است وزیر بازرگانی در بازدید از کشتی حامل گندم صادراتی به کشور عمان به خبرنگاران گفت: از آرزوهای دیرینه حضرت امام خمینی (ره) بود که نه تنها در بخش گندم خودکفا بشویم بلکه جزء صادرکنندگان باشیم. امروز این امر تحقق پیدا کرده و اولین محموله صادراتی گندم از بندر امام خمینی (ره) بارگیری می‌شود که امیدوارم این روال در سال‌های آتی ادامه پیدا بکند و بتوانیم تولیدات با کیفیتی برای کشورمان و بازارهای بین‌المللی داشته باشیم.

وی افزود: امسال جمهوری اسلامی ایران در لیست‌های جهانی با ظرفیت یک میلیون تن به عنوان صادرکننده معرفی شده است، که امیدوارم با افزایش تولید در سال‌های آتی نه تنها نیازی به واردات نداشته باشیم بلکه برای همیشه این سکوی صادراتی را برای خودمان حفظ کنیم.

اولین محموله صادراتی گندم 40 هزار تن

گفتنی است، پس از ابلاغ دولت مبنی بر صدور گندم مازاد بر نیاز کشور، اولین محموله صادراتی گندم به میزان 40 هزار تن به کشور عمان صادر شد، و کل خرید گندم صادراتی از سوی کشور عمان 160 هزار تن است که در چهار مرحله به این کشور صادر می‌شود.

لازم به ذکر است در این مراسم امام جمعه بندر امام خمینی (ره) و نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی نیز سخنرانی کردند.

کد خبر 31885

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز